Nejporuchovější auta ve stáří 8-9 let. Která to jsou?
Německý TÜV, což je ekvivalent českého STK, seskupuje vozy podle stáří a určuje procento vadných kusů z celkového počtu vozů daného modelu a ročníku. Čím je nižší, tím je model spolehlivější.
Je však těžké popřít, že počet závad zjištěných na zkušebně, zejména závažných, určitým způsobem určuje přístup výrobce ke kvalitě. Na základě toho si každý uživatel nebo potenciální kupující automobilů ze sekundárního trhu může vytvořit názor na konkrétní model. Důvod je jednoduchý. Pokud komponenty a podsestavy testované při diagnostických kontrolách vykazují jen málo závad, neměly by mít problémy ani ostatní. A naopak. Praxe ukazuje, že tento scénář skutečně funguje. Proto jsou zprávy typu prohlášení TÜV i přes určitá omezení vysoce ceněny mezi lidmi, kteří berou koupi ojetého vozu vážně.
TÜV seskupuje vozy podle stáří a určuje procento vadných kusů z celkového počtu vozů daného modelu a ročníku. Čím nižší procento, tím je model spolehlivější. TÜV bere v úvahu závady zjištěné při kontrolách, které představují vážné riziko pro bezpečnost provozu. Rozděluje automobily do následujících skupin: dvou- a tříleté automobily, čtyř- a pětileté automobily, šesti- a sedmileté automobily, osmi- a devítileté automobily a deseti- a jedenáctileté automobily.
Zpráva TÜV 2022: co ukazuje?
Zpráva TÜV vychází z údajů shromážděných při pravidelných technických prohlídkách osobních automobilů ve stanicích technické kontroly v Německu. Největší podíl na těchto kontrolách má Německý svaz technických kontrol. Druhým největším počtem kontrol v Německu je DEKRA, Německé sdružení technických expertů, a GTÜ, Sdružení pro technický dohled. Kontroly provádějí i další subjekty v oblasti technických kontrol, ale jejich podíl na trhu těchto služeb je malý. Technické kontroly automobilů jsou podobné jako v Polsku, ale jsou důkladnější a zahrnují větší počet kontrolních bodů. Kontroluje se účinnost brzd, tlumičů, osvětlení, podvozku, pneumatik a výfukového systému a pozornost se věnuje pokročilosti korozních procesů v prvcích důležitých z hlediska bezpečnosti. Je důležité, aby každá zkouška probíhala stejným způsobem a zahrnovala stejný soubor kontrolních činností. Tímto způsobem lze objektivně a plně srovnatelně vyhodnotit každý vůz, který opustí diagnostickou stanici. Pro statistiku se shromažďují pouze údaje o závažných závadách a konečný výsledek je určen podílem vozů se závažnými závadami na celkovém počtu testovaných modelů.
Zpráva TÜV 2022: takto je sestaven přehled
Ne všichni majitelé automobilů najdou své vozy v tabulkách zprávy TÜV. Ti, kteří plánují koupi ojetého vozu a chtějí si ověřit jeho pozici v žebříčku nárazuvzdornosti, mohou být překvapeni, pokud v něm určitý model chybí. Tvůrci žebříčku berou v úvahu pouze ty modely, které prošly technickou kontrolou v počtu alespoň 10 000 kusů. Pokud tato podmínka není splněna, vůz se do zprávy TÜV jednoduše nezařadí. To se netýká pouze těch vozidel, která jsou na trhu dostupná jen v malém počtu. Problém se týká i vozů, které jsou populární na jiných evropských trzích, ale v Německu se oficiálně nenabízejí nebo jsou tam populární jen okrajově.
Zpráva TÜV 2022 – nejporuchovější vozy (s % vyjádřením poruchovosti)
8-9 let stará auta
- Renault Kangoo 31,8 %
- Fiat Panda 29,6 %
- Dacia Logan 29,4 %
- Renault Twingo 27,4 %
- Renault Clio 27,3 %
- Fiat Punto 27,3 %
- Dacia Sandero 26,4 %
- Ford Galaxy 25,6 %
- Dacia Duster 24,9 %
- Renault Megane 24,0 %
Zdroj: motofakty.pl