Nejodolnější moderní diesely. Splňují normu Euro 6 a jsou schopny velkého nájezdu. Jaké to jsou?
Vozy registrované od září 2015 musely splňovat emisní normu Euro 6, ačkoli mnoho výrobců uvedlo tyto modely na trh již v roce 2014. Ukázalo se, že diesely s radikálně sníženými emisemi pevných částic a oxidů dusíku mohou být také kvalitní a vydržet vysoký počet ujetých kilometrů. Zde jsou ty nejlepší z nich.
Mercedes 2.1d
Motor 2.1d, konkrétně verze OM 651 DE 22, byl posledním čtyřválcovým vznětovým motorem Mercedesu se zdvihovým objemem 2143 cm3. Byl nabízen do roku 2021. Více než 20 let vývoje dovedlo motor téměř k dokonalosti. Mnozí uživatelé s tímto tvrzením nebudou souhlasit, protože v průběhu jeho dalších iterací se objevovalo stále více elektroniky a technologií, které komplikovaly jeho konstrukci. Nelze mu však upřít trvanlivost a zejména odolnost. I když se v tomto motoru něco rozbije, samotný motor to obvykle přežije. Existují i závažnější závady, například porucha olejového čerpadla. Motor 2.1 d sice není tak úsporný jako jeho dvoulitrový nástupce, ale bude jeho nástupce tak odolný, že ujede 400-500 000 km? To se ukáže až za několik let.
3.0d BMW
Tento motor samozřejmě nemohl v seznamu chybět. Tento šestiválcový agregát je dodnes oblíbený v modelech BMW a někteří fanoušci značky si bez něj nedokážou vůz představit. Třetí inkarnace s kódovým označením B57 navazuje na krásnou historii vznětového motoru M57, který je mnohými považován za nejlepší vznětový motor pro osobní automobily, jaký byl kdy vyvinut. Z původní kombinace vysokého výkonu a ohromné odolnosti se již u řady B vyvinula velká síla s dostatečnou odolností, aby ji bylo možné generovat na dlouhé vzdálenosti. Za zmínku stojí, že tento třílitr dokáže při rozumném spalování vyvinout až 400 koní. Řada B již není tak jednoduchá, spíše naopak, ale stále je velmi robustní.
Volkswagen TDI – všechny varianty
Motory 1.6 TDI (EA 288), 2.0 TDI (EA 288 evo) a 3.0 TDI (VW EA897evo) jsou posledními vznětovými jednotkami vyráběnými koncernem Volkswagen. Podle jejích zástupců se tyto motory budou montovat do osobních automobilů tak dlouho, jak to bude možné. Jsou určeny pro dlouhé vzdálenosti a kilometry, což potvrdili i další uživatelé. Nejmenší motor TDI sloužil především ve vozových parcích. Prakticky se již nepoužívá, ale je stále velmi moderní. Vylepšený motor 2.0 TDI se stále používá ve vozech koncernu VW od kompaktních až po užitkové vozy. A pravděpodobně vydrží nejdéle. Naproti tomu 3,0litrový šestiválec ve variantě EA897evo3 s podporou mikrohybridu pohání mimo jiné Audi S6 a S7. Díky montáži do nového Amaroku vydrží mimořádně dlouho. Tyto motory snadno najedou 300-400 000 km, i když samozřejmě nejsou bezúdržbové. Zatímco čtyřválce lze udržovat poměrně levně, u motorů V6 TDI jsou náklady na výměnu rozvodových řetězů stále vysoké. To se však provádí přibližně každých 300 000 km.
2.4 D Volvo
Jediný pětiválcový vznětový motor Volvo je již léta známý svou odolností, ale také drobnými závadami. Postupem času jich bylo stále méně a méně a životnost se nesnížila. Jeho výroba byla ukončena v roce 2016 spolu s modely V70, XC70 a XC60 (v roce 2017). Jednotka s vysokou kulturou provozu může ujet obrovské množství kilometrů za předpokladu, že je řádně servisována. I varianta bi-turbo s výkonem 220 koní je považována za robustní.
1.6 dCi Renault
Zde je třeba podotknout, že vysoké kilometrové nájezdy dosahuje především užitkový Renault Trafic. Majitelé meganu, nejnovější Laguny nebo dokonce Mercedesu třídy C však dobře vědí, že tomuto poněkud přehnanému, ale rafinovanému designu lze věřit. Teoreticky měl nahradit motor 1,5 dCi, především kvůli splnění normy Euro 6; tu sice splňoval, ale nakonec z toho vyšel opačně a v roce 2018 byl z většiny osobních modelů stažen, takže zůstal jen Trafic (do roku 2021). V menších modelech jej vytlačila verze 1.5, zatímco ostatní čekali na vývojovou verzi 1.7 dCi (debutující v roce 2019). To je mimochodem po počátečním vyhodnocení také úspěšný motor, který již zmizel z trhu. Zvláštní příběh, ale nic to nemění na tom, že 1,6 dCi je jedním z nejlepších dieselů této kubatury, i když, kromě Traficu, jen do roku 2018.
1.6 CRDI Hyundai/Kia
Kariéra této jednotky trvala téměř 20 let, ale postupně se vyvíjela a časem vytlačila svého většího bratra 1.7 CRDi, který byl považován za velmi úspěšný a odolný. Průlom nastal v roce 2018, kdy motor 1.6 CRDI v některých modelech zcela nahradil motor 1.7 CRDi. Jedná se o příbuzný design, ale modernější, lépe odhlučněný, úspornější a čistší. Přísnou normu Euro 6d-Temp mohla splnit pouze varianta 1.6, což dvoulitrový diesel nemohl splnit jinak než s podporou mild-hybridního systému. Bohužel, historie se uzavřela již v roce 2021, kdy Hyundai a Kia představily novou generaci modelů, zcela zbavenou vznětových motorů. Poměrně jednoduchá a bezchybná konstrukce se jen zřídka potýká s problémy a při správném servisu bez problémů ujede 300 000 km a více.
Zdroj: Buy a car, redakce, Wikipedia