V těchto krajích je aktuálně nejlevnější benzín v Česku. Popojet pár kilometrů se vyplatí
Ceny pohonných hmot v Česku v posledních týdnech působí, jako by zamrzly. Změny na totemech čerpacích stanic se počítají v pouhých haléřích, což může řidiče snadno ukolébat k pocitu, že na místě tankování vlastně nezáleží.
Celorepublikový průměr u benzínu Natural 95 se líně převaluje kolem 34,40 Kč a nafta se drží pod 33 korunami. Kdo se ale podívá pod pokličku této zdánlivé stability, objeví obrovské rozdíly mezi jednotlivými kraji.
Právě teď se víc, než kdy jindy nevyplácí sledovat, kdy tankovat, ale především kde. Rozdíl mezi nejdražším a nejlevnějším regionem totiž snadno přesáhne korunu padesát na litru.
Karlovarsko a jižní Čechy stojí na žebříčku úspor nejvýše
Pokud jde o nejlevnější benzín, dlouhodobým králem zůstává Karlovarský kraj, kde litr Naturalu 95 pořídíte v průměru za cenu kolem 33,92 Kč. V těsném závěsu se drží Jihočeský kraj s cenovkou okolo 33,85 Kč a stupně vítězů doplňuje Ústecký kraj s průměrem 33,99 Kč. Levně natankujete také v Královéhradeckém a Zlínském kraji.
Zajímavé je, že u nafty je situace mírně odlišná. Zde jednoznačně kralují Jihočeské pumpy, kde se litr prodává v průměru za skvělých 32,62 Kč. Není náhoda, že nejlevněji je právě v příhraničních oblastech. Silná konkurence a snaha udržet si české řidiče, kteří by jinak mohli zamířit do Německa či Rakouska, tlačí ceny dolů.
Praha, ostrov vysokých cen
Na opačném konci cenového žebříčku, jak už to bývá, trůní Praha. V hlavním městě si za benzín připlatíte nejvíce z celé republiky – průměrná cena se zde šplhá k 35,50 Kč za litr. Rozdíl oproti nejlevnějšímu Karlovarsku tak činí propastných 1,60 Kč.
Při plnění běžné padesátilitrové nádrže to znamená, že v Praze necháte u stojanu o 80 Kč více. Důvody jsou prosté: drahé pozemky, vyšší provozní náklady a spousta řidičů, kteří spěchají a cenu tolik neřeší.

Pro Středočechy a Pražany je přitom řešení jednoduché – stačí popojet pár kilometrů za hranice metropole, kde jsou ceny paliv v průměru o korunu nižší.
Není pumpa jako pumpa
Ještě větší rozdíl, než kraj ale často udělá volba konkrétní značky. Trh je jasně rozdělený. Na jedné straně stojí prémiové sítě jako Shell nebo OMV, které sázejí na marketing a aditivovaná paliva, za což si nechávají dobře zaplatit.
Na straně druhé pak najdeme nízkonákladové hráče, jejichž králem je jednoznačně síť Tank Ono. K nim se řadí i pumpy u hypermarketů jako Globus nebo Makro.

I v drahé Praze tak můžete najít oázy nízkých cen. Zatímco průměr se blíží 35,50 Kč, u zmíněného Globusu natankujete benzín za 33,10 Kč. To je úspora přes dvě koruny na litru oproti průměru a klidně i čtyři až pět korun ve srovnání s nejdražší dálniční pumpou.
Vyplatí se zajížďka? Jednoduché počty
Stojí ale za to sjíždět z trasy? Je to jednoduchá matematika. Nejprve si spočítejte, kolik ušetříte na celé nádrži (rozdíl v ceně za litr × počet tankovaných litrů). Poté odhadněte, kolik vás bude stát cesta navíc (spotřeba vozu × vzdálenost zajížďky × cena paliva).
Ukazuje se, že krátká zajížďka za velkou slevou se vyplatí téměř vždy. Například cesta v rámci Prahy k levné pumpě vzdálené 10 km (tedy 20 km tam i zpět) vám i po započtení projetého benzínu ušetří přes 70 korun. Naopak delší zajížďka pro rozdíl pár desítek haléřů už smysl dává málokdy. Do rovnice si samozřejmě každý musí připočítat i hodnotu svého času.
Současný klid na trhu nemusí trvat věčně, ceny ropy a geopolitická situace je mohou kdykoliv rozkolísat. Právě proto se vyplatí být chytrý a plánovat. Sledujte ceny ve svém okolí, nebojte se popojet k levnější pumpě a před delší cestou si naplánujte tankování v levnějším kraji. Vaše peněženka vám poděkuje.
Zdroje: auto.cz, dopravadnes.cz, mbenzin.cz