Nejlepší užitková Škoda historie slaví. Poslední 4 kusy byly vyrobeny před půl stoletím

Přidat na Seznam.cz

Pravděpodobně nejznámějším užitkovým vozem značky Škoda je dnes již mnohými opovrhovaná legendární Š 1203. Její vznik provázely mnohé problémy a neustálé odkládání sériové výroby. A to natolik, že automobilka musela jako nouzové řešení nabídnout modernizaci modelu Š 1201, aby získala čas. Poněkud nečekaně to však vedlo ke vzniku pravděpodobně nejlepší užitkové škodovky v historii – legendární Škody 1202.

Š 1202 zůstává dodnes v paměti mnoha svých uživatelů či příznivců jako nejlepší užitková škodovka v historii. Jednalo se o poslední evoluci užitkových modelů založených na rámové konstrukci s klasickým uspořádáním pohonu, tedy motorem vpředu a pohonem zadní nápravy.

Její jedinečnost však nespočívala jen v dobrém a časem prověřeném designu, zohledňujícím účel použití, ale zejména v dimenzování jednotlivých komponentů, zajišťujícím vysokou odolnost vozu a neuvěřitelnou univerzálnost, umožňující stavbu nejrůznějších druhů karoserií či nástaveb. A přestože vznikl vlastně jen jako dočasná náhrada za Š 1203 (kvůli zpoždění jeho sériové výroby), byl konstrukčně přínosnější než jeho nástupce (zejména v oblasti spolehlivosti a odolnosti).

Ze skladových zásob

První prototyp Š 1202 postavili konstruktéři v roce 1959, tedy ve stejné době, kdy mladoboleslavská automobilka zahájila výrobu první generace modelu Octavia. Š 1202 z ní proto převzal řadu komponentů (včetně vybavení interiéru). Některé z nich však byly pro Š 1202 vylepšeny. Důležitým detailem byla například větší zadní sdružená světla s integrovanými couvacími světly (v té době standardní prvek, který se rok předtím objevil i u autobusů Š 706 RTO).

Sériová výroba byla zahájena koncem roku 1961 a po modernizaci v roce 1963 se užitkový Gravel vyráběl až do roku 1968, kdy skončila výroba verzí pick-up, funerál a užitkový vůz. Osobní verze STW De Luxe a sanitní vozy se táhly na výrobních pásech ještě dva roky. Poslední standardně vyráběnou verzí byla osobní Škoda 1202 STW, jejíž výroba skončila v roce 1971.

Méně se však ví, že Vrchlabí mělo ještě spoustu náhradních dílů na skladě, a tak v roce 1973 vyprázdnilo sklady a z odebraných dílů postavilo poslední 4 kusy Š 1202 STW. Právě ty (pokud přežily do dnešních dnů) letos slaví půlstoletí. Celkem bylo ve Vrchlabí postaveno 60 141 kusů Š 1202.

Zdroj: redakce, Škoda, Velký Kluk