Nejlepší ojetina všech dob. Stojí pár korun a najede půl milionu kilometrů bez poruchy
Kdo dnes hledá levné, jednoduché a nesmrtelné auto na denní ježdění, brzy zjistí, že kouzlo dávno nevymizelo. V bazarech pořád existují kusy, které při rozumné údržbě zvládnou stovky tisíc kilometrů a nestojí jmění. Nejdřív si ale ujasněme pravidla hry: rozhoduje konkrétní kus, jeho servisní historie a technický stav. Až potom přichází na řadu model a motor.
Nesmrtelnost u ojetin není magie, ale souhra tří věcí: mechanicky jednoduchý motor bez zbytečných systémů, díly za rozumné peníze a obrovská uživatelská základna, která „vyřešila“ každý typický neduh. Tam, kde není turbo s extrémními tlaky, složité vstřikování nebo exotická elektronika, bývá servis předvídatelný a levný. A přesně to je důvod, proč se i po letech mluví o několika legendách.
Škoda Octavia I 1.9 TDI
První Octavia s rotačním čerpadlem 1.9 TDI patří k nejlepším kompromisům ceny, spotřeby a výdrže. Motory ALH (66 kW) a ASV (81 kW) pocházejí z doby, kdy se spoléhalo na robustní mechaniku a jednoduché řízení vstřiku. Udržované vozy bez problémů jezdí dlouhodobě.
Octavie s tímto motorem si vybudovaly pověst železných držáků. V českém prostředí je z nich doslova legenda – a ne náhodou. Má jednoduchou konstrukci, dlouhou životnost a levné díly.
A co nájezdy?
Půl milionu kilometrů u dobře servisovaného kusu není sci-fi – z médií známe konkrétní auta s takovou porcí kilometrů, která stále slouží. Klíčk úspěchu je pravidelný servis a rozumné zacházení.
Na co si dát pozor: typický je opotřebovaný nebo zanešený snímač průtoku vzduchu (auto pak „nejede“), líná geometrie turba, vyběhané silentbloky a u 81 kW dvouhmota. Nic z toho ale nebývá cenová tragédie a závady jsou dobře popsané i řešitelné.
Kolik stojí:
V inzerci se dnes Octavie s 1.9 TDI pohybují zhruba mezi 30–70 tisíci Kč podle stavu, nájezdu a generace; narazíte i na kusy níž či výš, ale rozumný, pojízdný základ pro nenáročné je právě v tomhle pásmu.

Toyota Corolla E12
Devátá generace Corolly je definice „zapnu a jedu“. Interiér nepředvádí cirkus, ale mechanika je poctivá a dlouhověká. Novinářské i uživatelské zkušenosti ji dlouhodobě řadí mezi velmi spolehlivé vozy nižší střední třídy; i proto tolik nevadí, že některé díly mohou být dražší – prostě je měníte méně často.
Praktičnost? Sedan a hatchback jsou spíš kompaktní, ale kombi vyhoví i rodině. Bezpečnost na svou dobu obstojná a jízdně auto nepřekvapí ani začátečníky.
Kolik stojí: Zdravé benzínové kusy E12 se v tuzemské inzerci běžně objevují kolem 40–80 tisíc Kč (podle stavu a nájezdu). Najdete i levné výjimky, ale počítejte s investicemi.
Toyota Yaris II
Druhá generace Yarisu patří k nejlepším malým ojetinám posledních dvou dekád. V běžném provozu se obejde bez větších investic, motorově je nenáročná a spolehlivost patří k silným stránkám. Není divu, že je Yaris na trhu žádaný i po letech.
Kolik stojí: Slušné kusy z let 2012–2016 (facelift II/začátek III) se dnes pohybují zhruba mezi 120–220 tisíci Kč – malá auta si drží cenu, ale odmění se nízkými provozními náklady.
Honda Accord VII
Pokud hledáte víc komfortu a jistoty na dlouhých trasách, Accord VII je volbou srdce i rozumu. Atmosférické benziny 2.0 a 2.4 i-VTEC jsou mechanicky velmi odolné, auto jezdí dospěle a stále působí kvalitně. Dlouhodobé testy a recenze mu přisuzují nadprůměrnou spolehlivost a výbornou trvanlivost.
Slabina? Hlídá se koroze lemů a prahů, podívejte se pečlivě i na brzdové trubky a podvozek – prohlídka na zvedáku je povinná.
Kolik stojí: Starší sedany 2.0 i-VTEC začínají už kolem 50–80 tisíc Kč, lepší kusy/2.4 nebo udržované Tourery umí jít přes stovku.
Finální verdikt
Nejpravděpodobnějším „vítězem“ pro běžného šetřivého řidiče zůstává Škoda Octavia I 1.9 TDI. Je levná na pořízení i provoz, zvládá dlouhé nájezdy, a když se o ni staráte, vrací to nekonečnou službou. Kdo chce klidnější benzín bez turba, měl by zvážit Corollu E12. Do města je ideální Yaris II, na dálky a pro řidiče, kteří ocení lepší komfort a dynamiku, zase Accord VII. Ať už vyberete kterékoliv z nich, platí staré pravidlo: nejlepší ojetina je ta nejlépe udržovaná.
Zdroje: Auto.cz, Idnes.cz, Garaz.cz