Nejlepší benzínové motory z Japonska. Rozhodně stojí za to si Japonce koupit
V době maloobjemových a výkonných motorů mnoho motoristů stále hledá trvanlivá a co nejjednodušší řešení. Zejména japonští výrobci mají v tomto ohledu co nabídnout. V průběhu let nabídly společnosti Toyota, Mazda, Honda, Subaru a Nissan řadu velmi doporučovaných a obrněných benzinových motorů, jak napsal server Driver Line. Víme, na které se můžete spolehnout.
Toyota – 4.0 V6
Při hledání odolného motoru nelze opomenout návrh motoru s přirozeným sáním, který vyvinuli inženýři Toyoty. Jednotka 4.0 V6 byla nabízena mimo jiné v modelu Land Cruiser 120 a na americkém trhu se vyskytovala i v řadě dalších modelů koncernu. V závislosti na modelovém roce dosahuje výkonu 250 až 285 koní a točivého momentu až 385 Nm, což se ukazuje jako zcela dostatečné. Samozřejmě se nejedná o výjimečně úspornou konstrukci. Na oplátku se však odvděčí absencí znatelných problémů a sametovými výkonovými vlastnostmi. Pravidelná výměna oleje každých 10 000 až 15 000 kilometrů a výměna rozvodů každých 100 000 kilometrů stačí k udržení motoru v plném provozním stavu.
Subaru – 2.0 boxer
Subaru je již desítky let proslulé výrobou jedinečných vozů. Jsou vybaveny stálým symetrickým pohonem všech kol a motory typu boxer a ve své třídě nemají konkurenci. Základem nabídky japonských motorů byl po dlouhá léta čtyřválcový boxer 2.0 s atmosférickým plněním a přeplňováním. Během let výroby se dostala pod kapotu vozů Imprez, Forester, Legacy nebo XV.
V závislosti na roce výroby dosahuje výkonu 125, 150, 158, 170, 218 nebo 265 koní. Ve většině variant je vždy vybaven vícebodovým vstřikováním paliva a rozvodovým řemenem. Pouze verze s výkonem 150 koní má rozvodový řetěz. Starší verze postrádají hydraulické seřizování ventilové vůle, což navíc při provozu na LPG vyžaduje časté zásahy odborného servisu. Přesto se jedná o úspěšný motor s dlouhou životností.
Honda – 2.4 R4
Výrobcem, který se specializuje na výrobu benzinových motorů, je samozřejmě Honda. Bohaté zkušenosti ze světa sportu a motocyklů se promítají do propracovaných konstrukcí, které vždy milují vysoké otáčky. Jedním z doporučovaných motorů je atmosféricky plněný 2.4, který se montuje mimo jiné do modelu Accord a dosahuje výkonu 190-200 koní.
Je vybaven vícebodovým vstřikováním paliva, variabilním časováním ventilů a trvanlivým časováním. Jedinou nevýhodou této jednotky je znatelná spotřeba oleje. Bohužel se s tím musíme smířit a pravidelně kontrolovat jeho úroveň. Svědomitě servisované jednotky ujedou více než 500 000 kilometrů bez zadrhnutí.
Toyota – 1.0 VVT
Skutečným hitem nejen v Evropě se stal litrový motor s přirozeným sáním vyvinutý inženýry Toyoty. Tříválec 1.0 VVT je pod kapotou trojčat z Kolína: Toyoty Aygo, Citroenu C1 a Peugeotu 107/108 a také Yarisu. Má dvanáctiventilovou hlavu, nepřímé vstřikování paliva a prakticky bezúdržbový rozvodový řetěz. Účinnost jednotky je podpořena proměnným časováním ventilů.
Výkon 68 koní se ukazuje jako plně dostačující v městském provozu i při klidné jízdě. Jediným problémem je špatná kvalita axiálního ložiska spojky. Vydrží totiž 80-100 tisíc kilometrů. Nicméně v této kapacitní třídě se jedná o jeden z nejlepších návrhů.
Mazda 2.0 16V SkyActiv
V době, kdy většina výrobců volí malé a přeplňované zážehové motory, jde Mazda tvrdošíjně proti proudu s novou rodinou motorů SkyActiv s přirozeným sáním. Jednou z nejoblíbenějších jednotek je 2.0 16V SkyActiv. V závislosti na verzi má výkon 120, 121, 146, 150, 160, 165 a 184 koní. Je velmi schopný pohánět řadu kompaktních modelů a modelů střední třídy.
Pozoruhodnou vlastností motoru je na benzinový motor velmi vysoký kompresní poměr. Díky tomu je možné dosáhnout samovznícení směsi podobné vznětovému motoru. Kromě toho je motor 2.0 SkyActiv vybaven přímým vstřikováním paliva, plynulým variabilním časováním ventilů a výfukovým potrubím, které zabraňuje přehřívání motoru. Dosud se neobjevily obvyklé závažné nedostatky této jednotky.
Nissan – 3.5 V6
V Evropě a ve Spojených státech je velmi oblíbený šestiválec 3,5 V6 s přirozeným vstřikováním, který vyvinuli inženýři společnosti Nissan. Tento design si našel cestu jak do sportovních modelů, jako je Nissan 350Z, tak do luxusních SUV Infiniti. Na trhu byly k dispozici varianty s výkonem 262-313 koní. Zajímavé je, že se tento motor dostal i do nabídky Renault: Laguna III a Vel Satis.
Motor se vyznačuje vysokou kulturou provozu a velkou výkonovou rezervou. Samozřejmě není úsporný, i když je to dáno značnou hmotností příslušných modelů. Je vybaven nepřímým vstřikováním paliva. To však neznamená, že je ideálním kandidátem pro instalaci plynové instalace. Hydraulické nastavení ventilové vůle se zde nepoužívá. Oceníme však vysokou kulturu provozu a harmonický výkon.
Lexus – 3.0 R6
Skutečně kultovním japonským zážehovým motorem je řadový šestiválec 3.0 vyvinutý inženýry Toyoty. Jednotka se proslavila svou přítomností ve čtvrté generaci modelu Supra. Motor 2JZ-GT / GTE byl montován také do řady dalších modelů Toyota a Lexus. Nabízené verze se od sebe lišily výbavou, přítomností proměnného časování ventilů, systémem zapalování nebo vačkovými hřídeli a každá z těchto změn mohla výrazně změnit charakter motoru.
V průběhu let se jak přeplňované, tak i atmosféricky plněné varianty osvědčily jako vynikající základ pro další úpravy, který se navíc ukázal jako mimořádně odolný. V modelu Supra dosahovala verze s atmosférickým plněním výkonu 225 koní, zatímco verze s přeplňováním 280-324 koní. Vhodně provedená vylepšení umožňují dosáhnout výkonu až 1 000 koní při zachování užitkového charakteru.
Zdroj: driverline.com