Nejlepší auto na světě? To je Lexus LS 400

Přidat na Seznam.cz

Osmdesátá léta. Soupeření mezi Mercedesem a BMW mezi americkými zákazníky nabírá na intenzitě. A v tu chvíli se Japonci rozhodli hodit rukavici svým německým soupeřům, jak napsal server Motor Trend.

Zatímco Němci už zacházeli do takových extrémů, jako bylo umístění motoru V18 do třídy S a BMW experimentovalo s projektem Goldfish, Japonci se teprve rozhodovali, zda se připojit ke konkurenci s nejlepšími luxusními vozy. Model Century (stejně jako Cressida) samozřejmě Američanům dokázal, že Toyota umí vyrobit dobře vybavený vůz, ale ti si pak pamatovali, jak se výrobce vymanil z palivové krize na počátku 70. let.

Toyota potřebovala vůz, který by ukázal, že nemá konkurenci. Takový, který by zničil třídu S. Zní to neuvěřitelně? Řekl to Akira Takahaši, ředitel produktového designu společnosti Toyota. Prohlásil, že Ichiro Suzuki, který je zodpovědný za konstrukci budoucího Lexusu, se jednoduše zbláznil a odmítl se na projektu jakkoli podílet.

Lexus byl ambiciózní. Limuzína měla jet rychlostí 250 km/h, ale dokázala spálit pouze 10,5 litru benzinu. Aerodynamický odpor nesměl být vyšší než Cx=0,29 a hladina hluku nesměla při jízdě rychlostí 100 km/h překročit 58 dB. Díky všem těmto vlastnostem měl být nový výrobek koncernu Toyota lepší, než jeho němečtí konkurenti.

Vznikl tedy Kruh F – skupina, která se o vytvoření takového vozu zasloužila. Vůz měl jezdit skvěle ve vysokých rychlostech a zároveň poskytovat vysoký komfort. Měl být rychlý, ale úsporný, tichý a lehký, obklopující, ale funkční.

Byly analyzovány potřeby zákazníků. Nejvyšší prioritou pro americké řidiče byla prestiž. Výkonnost se umístila až na čtvrtém místě. Je těžké bojovat o zákazníky s bohatou peněženkou, když jste dosud působili na masovém trhu. Nasazení inženýrů Toyoty se však vyplatilo.

Do akce se zapojily 4 tisíce lidí. Bylo vytvořeno 973 prototypů pohonných jednotek. Bylo postaveno 14 prototypů vozu v plné velikosti. Když se z podvozku ozval zvláštní zvuk, ukázalo se, že vibrace způsobuje tvar hřídele nápravy. To vyřešili tak, že poloosu vyrobili z jiné vysokopevnostní oceli.

Při výběru kůže pro čalounění bylo zvažováno 24 druhů kůže. Pozornost byla věnována přáním zákazníků. Nenásledovali trend digitálních ukazatelů, ale pozornost byla zaměřena na zdokonalení analogových hodin. Nakonec 450 testovacích vozů ujelo celkem 4,4 milionu kilometrů – od rozbitých venkovských silnic až po dokonale hladký asfalt.

Autosalon v Detroitu v roce 1989. Zde se odehrávají nejdůležitější americké premiéry. Veškerou pozornost na sebe strhává Lexus LS400. Reakce médií není vše. Model LS 400 se stal nejoblíbenějším dováženým luxusním vozem ve Spojených státech. Němci nemohli uvěřit, že by je někdo mohl porazit v jejich vlastní hře. Model LS 400 byl tišší, elegantnější a ve Státech se vyhnul dodatečným daním.

Samozřejmě, že ne všechno mohlo proběhnout dokonale: objevily se například závady na třetím brzdovém světle a tempomatu. Všech 8 000 prodaných kusů bylo od zákazníků vyzvednuto, závady odstraněny a vráceny s plnou nádrží paliva. Zákazníci to dokonale pochopili, zejména proto, že celá operace byla dokončena do 20 dnů. Možná proto se Lexusu i po letech na americkém trhu tak daří a LS si dnes stále perfektně drží svou cenu a jako youngtimer je zajímavou alternativou k Mercedesu třídy S.

Zdroj: motortrend.com