Nejkrásnější auto světa: Mercedes představil černého posla budoucnosti s Art Deco interiérem
Označení nejkrásnější auto světa přiřazuje Mercedes-Benz svému konceptu, který představil v Šanghaji. Jedná se o Vision Iconic a jasně tím vzkázal, že tohle není jen další designové cvičení. Je to manifest, vize „Nové ikonické éry“.
Stuttgartská značka tím staví neuvěřitelně odvážný most: spojuje více než sto let slavné historie s budoucností, která je elektrická, plně autonomní a bez jakýchkoli kompromisů luxusní.
Tenhle vůz je fascinující fúzí dvou světů, které by se mohly zdát protichůdné. Bere si velkolepou eleganci a řemeslnou dokonalost zlaté éry 30. let a míchá ji s nejmodernější umělou inteligencí. Není to jen prázdné heslo. Pod tím nablýskaným, hluboce černým povrchem se skutečně skrývá solární lak, neuromorfní výpočetní technika a plně autonomní řízení.
Socha v pohybu, která se vrací ke kořenům
Základní myšlenka je strategická. Mercedes tímhle autem jasně říká, že končí s nudnou uniformitou elektromobilů. Po trochu rozpačitě přijatých, aerodynamicky efektivních, ale designově kapkovitých tvarech modelů jako EQE a EQS se značka vrací k tomu, co umí nejlépe. A nemyslí tím jen nostalgii. Je to chytrý tah, jak využít své nejcennější aktivum, kterým je bezkonkurenční dědictví.
Design Vision Iconic se hluboce inspiruje zlatou érou 30. let. Když se podíváte na tu dramaticky dlouhou kapotu, masivní kola a nízkou, plynule klesající linii střechy, vidíte odkaz na legendy jako 540K Autobahn-Kurier.
Karoserie působí jako jeden monolitický kus, jako socha v pohybu, což ještě zdůrazňuje hluboký černý lak. V době, kdy noví hráči na trhu elektromobilů nemají historii, o kterou by se opřeli, Mercedes ukazuje tu svou v plné síle a znovu si nárokuje pozici výrobce těch nejluxusnějších aut.
Digitální tvář místo chladiče
Srdcem designu je samozřejmě maska chladiče. Už přes sto let je to poznávací znamení značky. U Vision Iconic se ale její smysl kompletně mění. Designéři se sice inspirovali hrdými vertikálními maskami starých limuzín, třeba slavného Pullmana, ale to je jen tvar. Tahle maska už dávno nic nechladí. Místo toho komunikuje.
Je to inteligentní zářící povrch tvořený širokým chromovaným rámem a mřížkou z kouřového skla, pod nímž hrají stovky pixelů. Dokáže vytvářet animace a světelné vzory. Zatímco dříve byla maska funkční, mechanickou součástí motoru, dnes je to emocionální, digitální tvář vozu. Je to vlastně dokonalý symbol přerodu Mercedesu ze strojírenského giganta na softwarovou a technologickou společnost.
Svatyně ve stylu Art Deco
Uvnitř čeká úplný šok, v tom nejlepším slova smyslu. Celý design interiéru je přímým důsledkem jedné věci, a to příslibu autonomního řízení na úrovni 4. Vůz se tak přestává být dopravním prostředkem a stává se soukromou svatyní nebo, jak říká šéfdesignér Gorden Wagener – chytrým domem na kolech.
Hlavní myšlenkou je „hyper-analogový“ luxus. V době, kdy nás všude obklopují obří displeje, Mercedes záměrně sází na hmatatelné, smyslové a řemeslné pojetí. Dominantou kabiny je palubní deska nazvaná „Zeppelin“ – nádherná, sochařsky tvarovaná skleněná struktura, která se klene přes celou šířku vozu a kombinuje analogově působící animace s integrovanými displeji.
Přední sedadla tvoří souvislá lavice, spíš pohodlná pohovka, čalouněná hlubokým modrým sametem. Všude najdeme opulentní materiály, jako jsou leštěné mosazné kliky, nádhernou markytérii s perleťovým efektem a na podlaze dokonce propracovanou intarzii ze slámy, historickou techniku ze 17. století, která zažila renesanci právě v éře Art Deco. To vše je možné jen proto, že řidič už nemusí většinu času řídit a stává se pasažérem v luxusním salónku.
Technologie, která to vše umožňuje
Pod tou vší krásou se skrývá arzenál technologií zítřka. Nejsou to jen jednotlivé „vychytávky“, ale dokonale propojený systém.
První je solární lak. Celá karoserie je v podstatě tenký fotovoltaický panel, který dokáže za dobrých podmínek generovat energii na tisíce kilometrů ročně navíc.
Druhým pilířem je samotná autonomie úrovně 4. To znamená, že na dálnici nebo v určitých městech můžete pustit volant a odpočívat.
Aby to bylo vůbec možné, potřebuje auto extrémně výkonný mozek. Tím je neuromorfní výpočetní technika. Je inspirovaná lidským mozkem a zpracovává data pro autonomní systémy až o 90 % efektivněji než dnešní systémy. Díky tomu nespotřebovává tolik drahocenné energie z baterie.
A nakonec je tu řízení „steer-by-wire“. Mezi volantem a koly už není žádná mechanická tyč, vše je čistě elektronické. To nejen zlepšuje ovládání, ale hlavně to designérům uvolnilo ruce, aby mohli postavit onen revoluční salonek v interiéru.
Posel nové éry
Vision Iconic je tedy víc než jen krásný koncept. Je to jasný vzkaz, že elektrická a autonomní budoucnost nemusí být chladná, sterilní a bez emocí. Může být naopak smyslnější a luxusnější než cokoliv, co známe. Mercedes zde mistrovsky spojil svou bohatou historii s odvážnými technologiemi. Je to skutečně černý posel budoucnosti, který nám říká, že ta nejkrásnější éra automobilů je možná teprve před námi.
Zdroje: indiatoday.in, motor1. com, youtube