Nejhorší ojetá auta, kde nákupem zaručeně uděláte chybu. Část I.
Spousta lidí zná ten pocit, kdy radost z nákupu vozu trvá do prvního servisu, kdy se ukáže, že první oprava odpovídá nebo převyšuje kupní hodnotu. Podívejte se na náš seznam nejhorších ojetých vozů a jejich verzí za posledních zhruba dvanáct let.
Spěch při vývoji, nedbalost konstruktérů nebo drastické zkrácení řádných silničních testů před uvedením nového modelu na trh. To jsou hlavní příčiny selhání výrobců, kterých jsme v posledních letech svědky. Pokud je závada velmi závažná nebo teoreticky ohrožuje bezpečnost, pak jsou vozy opravovány na náklady výrobce (v záruce nebo v rámci kampaně). Bohužel jsou to často kupující kdo musí nést finanční důsledky.
Opravy mohou být nákladné
Rada je jednoduchá: před nákupem si zjistěte, kterým verzím daného modelu je lepší se vyhnout nebo jim věnovat zvláštní pozornost. Pokud například Mazda 3 s benzinovým motorem není zkorodovaná, vřele takovou koupi doporučujeme. V případě rizikových verzí se jistě vyplatí zjistit více informací o servisní historii a stavu daného modelu. Mnohé z připomínek uvedených v seznamu platí i pro jiné vozy – např. převodovky DSG nebo motory 2.0 TDI PD se porouchávají stejným způsobem ve všech modelech, které je používají.
Podle našeho názoru
Tentokrát jsme si vzali na mušku nejhorší vozy posledních let. Při hodnocení vozů jsme brali v úvahu vše, co souvisí s nákupem a používáním auta, tzn. ceny, náklady na servis a opravy, kvalitu, životnost a spolehlivost. Důležitá byla samozřejmě také popularita daného vozu na trhu. V mnoha případech jsme identifikovali obzvláště rizikové verze, které vás mohou vystavit velmi vážným problémům.
Ford Focus III (2010-2018)
Zajímavý design, který přináší uspokojení z jízdy. Oproti Focusu II se hodně zlepšilo, ale jsou tu i nevýhody. Zpočátku slibná nová řada EcoBoost má často problémy s náklady již po ujetí 100 tisíc km – u verzí 1,0 a 1,6 se opotřebovává palivové čerpadlo (obvykle se vyměňuje spolu s vačkovým hřídelem), u 1,0 praskají hlavy. V případě poškození převodovky PowerShift se navíc prodraží. Další výdaje? Modul posilovače řízení a komfortní modul. Za nás auto nebrat.
Kia Carnival II (2005 – 2014)
Velká dodávka. Délka 4,8 m je na úrovni modelů, jako je Ford S-Max nebo Renault Espace. Můžete tedy počítat s dostatkem místa? Po sklopení sedadel je k dispozici 2840 litrů, za třetí řadou sedadel pouze 172 litrů. Největší starostí uživatelů vozů Carnival však není omezený zavazadlový prostor. Téměř všechny ojetiny v prodeji mají starý diesel 2.9 a jeho vysoká spotřeba (i 12-15 l/100 km) je další nevýhodou. Větším problémem je problematický pohon olejového čerpadla, který může vést k zadření motoru. Špatně funguje také systém elektrických posuvných dveří.
Foto: Kia Motors
Jeep Grand Cherokee II (1999 – 2004)
Skvělá kombinace pohodlí (navzdory dvěma tuhým nápravám) a terénních schopností. To je samozřejmě výhoda, zvláště když uvážíte, že funkční vůz můžete koupit za méně než 130 000 Kč. V čem tedy spočívají problémy? V nákladech na opravy neadekvátní hodnotě vozu, zejména ve vztahu k dieselům. Starší motor je jednotka VM o objemu 3,1 litru – má mnoho společného se známým, ale mechaniky neoblíbeným zastaralým vznětovým motorem 2,5 (přibyl jeden válec): rozvod OHV, pohon rozvodového kola a samostatné hlavy pro každý válec. Konstrukce se obtížně opravuje. Problémy s mnohem modernějším vznětovým motorem 2.7 zahrnují praskající hlavu.
Foto: JEEP
Nissan Navara D40 (2005 – 2015)
Navara způsobila revoluci v oblasti pick-upů. Měla výkonný motor 2,5 (nejoblíbenější verze má 174 koní) a často bohatou výbavu, zatímco jízdní komfort a ovladatelnost poněkud připomínají starší SUV. Poměrně rychle vyšly najevo nedostatky. Diesel 2,5 je náchylný k přehřívání (praská hlava), turba se poměrně rychle opotřebovávají a odchází dvouhmotový setrvačník. Povrchová úprava není zdaleka dokonalá, navíc má vůz problémy s korozí. Sice několik vozů už má najeto až 300-400 tisíc km, ale seznam nutných investic je opravdu dlouhý. To vše se odráží v hodnotě ojetých automobilů.
Foto: Nissan
Land Rover Freelander I (1997 – 2006)
Kultovní značka. Má docela dobré terénní schopnosti, vyráběl se ve dvou karosářských verzích. Tím však výhody končí. Oblíbený benzinový motor 1.8 trpí poruchami těsnění hlavy, má složitou konstrukci a není snadné najít mechanika, který by ho za rozumné peníze opravil. Motor 2.5 V6 těsně vyplňuje prostor pod kapotou a rád se přehřívá. Vznětový motor 2.0? Je špatný. Má rodokmen BMW, kde se mimo jiné lámou klikové hřídele. K tomu se přidávají časté závady: elektrický systém (např. stahovací sklo ve dveřích zavazadlového prostoru) a odpružení.
Foto: Land Rover
Opel Signum (2003-2008)
Každý tehdy čekal, že Opel představí následníka své legendární Omegy. Nový Opel Omega. Bohužel přišel Opel Signum. Byl to odvážný krok Opelu. Vzal kombi střední třídy (Vectra C s obrovským rozvorem) a přestavěl zadní část tak, aby vznikl hatchback s velkým prostorem ve druhé řadě, takže sedadla lze samostatně nastavit. Vůz měl aspirovat na vyšší třídu. Bohužel existuje několik technických argumentů proti.
Začněme zavěšením. Zadní náprava je složitá víceprvková konstrukce, některé komponenty se rychle opotřebovávají a jsou drahé. Elektronika taky často zlobí. To však stále není nic ve srovnání s problémy, které trápi motory. Na vrcholu rizikových jednotek je diesel V6, u kterého odpadávají vložky válců a jehož oprava je často neekonomická. Ale i ostatní diesely mohou být drahé. U DTI (bez vstřikování common rail) je třeba vyměnit vstřikovací čerpadlo, motor 1.9 16V se potýká s problémem prasklých klapek v rozdělovači. Bohužel za to může zanedbaný servisní interval, protože Opel ho nastavil na každých 50 000 km. Pozor si dejte také na benzinové motory 2.2 s přímým vstřikováním. U benzínového 3.2 V6 chybu neuděláte, ale záleží na předchozím servise.
Foto: Opel
Volkswagen Phaeton (2001 – 2016)
Měl to být přelomový Volkswagen. Pět let příprav, asi 200 patentů a samotná výroba v moderní hale v Drážďanech. Krásné a luxusní auto i dnes. A přestože se zpočátku prodával docela dobře, po několika letech zájem o Phaeton zjevně opadl. Částečně je to způsobeno špatnou pověstí. Elektronika selhává, vzduchové odpružení často stávkuje a motory nefungují správně.
V současné době jsou nejrizikovější diesely. Již základní motor 3.0 V6 TDI má několik drahých poruch (včetně vytažených rozvodových řetězů), ale extrémní problémy obvykle způsobuje verze 5.0 V10 TDI. Benzínový motor 6.0 W12 je také velmi drahý a jeho oprava je problematická. Navíc spousta dílů se nevyrábí ve druhovýrobě, takže budete muset sáhnout po originálních, drahých dílech.
Foto: Volkswagen
V dalším díle se budeme pokračovat. Co myslíte? Jsou tyto auta opravdu tak nespolehlivá? Nebo máte jiné zkušenosti? Podělte se s námi do komentářů na Seznamu.