Nejdivnější reklamy na auta? Rozhodně nejen ty z Japonska
Reklamy na auta nemusí být jen o svištících karoseriích v alpských serpentinách nebo o úsměvu rodinky při nastupování do SUV. Automobilky se občas rozhodnou zariskovat – a výsledkem jsou spoty, které balancují na hraně šílenství a geniality. Vznikají tak bizarní, ale nezapomenutelné reklamy, o kterých se mluví ještě roky po odvysílání. A zdaleka se to netýká jen Japonska.
Když Mario řídí auto
Začneme tam, kde je hranice mezi reklamou a halucinací opravdu tenká – v Japonsku. Nissan si pro jednu ze svých reklam v 80. letech vypůjčil postavičku tehdy čerstvě populárního Maria od Nintenda. Nešlo o klasickou kreslenou animaci, ale o hranou reklamu, kde herec v oblečku Maria (!) s nadsázkou prezentoval schopnosti rodinného vozu. Všechno bylo barevné, přehnané a doprovázené křiklavou japonskou grafikou, která připomínala spíš herní intro než reklamní spot. Výsledkem bylo naprosto absurdní, ale podivně podmanivé dílko.
Arnold Schwarzenegger jako energetická modla
Zůstaňme v Japonsku – protože co je víc než Mario? Arnold! A ne ledajaký Arnold. V reklamě na Daihatsu je Schwarzenegger nalíčený jako cosi mezi superhrdinou a mimozemským bohem energie. V extrémně přepálené stylizaci, s umělohmotnými vlasy a zlatými brýlemi, poskakuje, ječí „DAIHAATSUUUU!“ a působí, jako by ho někdo právě vyslal z jiné dimenze.
Cílovka? Těžko říct. Výsledek? Jedna z nejikoničtějších a zároveň nejzmatenějších reklam, která se kdy na televizních obrazovkách objevila. Ale o to přesně šlo – zapsat se do paměti. A to se povedlo.

Tancující slepice a precizní podvozek
A teď přeskočme do Evropy. Mercedes-Benz v roce 2013 ukázal, že i reklama na podvozek může být dechberoucí – a zároveň naprosto bláznivá. V hlavní roli? Slepice. Ano, obyčejné slepice, které jsou drženy tak, aby jejich tělo zůstalo nehybné, zatímco ruka s nimi hýbe ze strany na stranu.
Vizuální efekt je hypnotický a krásně ilustruje stabilitu systému „Magic Body Control“. A co víc – reklama se obejde bez slov. Jen hudba a tančící kuřata. Výsledkem je kultovní spot, který si vysloužil obdiv i posměch zároveň. Ale o čem jiném je marketing než o vyvolání emocí?
Civic Type R: Dvě tváře jednoho auta
Jedna z nejchytřejších a nejvíc „meta“ reklam posledních let přišla z dílny Hondy. Spot s názvem The Other Sidepředstavil Civic Type R jako vůz s dvojí osobností. A doslova.
Reklama fungovala interaktivně – během sledování jste mohli přepínat mezi dvěma ději stisknutím klávesy „R“. V jedné linii sledujete otce, který vyzvedává své děti ze školy. V druhé – ve stejném autě a v těch samých záběrech – je z něj noční pašerák. Tón, hudba i nasvícení se mění v reálném čase.
Geniální využití technologií i storytellingu. A hlavně – fascinující ukázka toho, jak jedno auto může mít dvě naprosto odlišné tváře.
Francouzský Transformer a slon karosář
Francouzi mají pro bizarní humor slabost, což se krásně odráží v reklamě na Renault Twingo z konce 90. let. V ní auto doslova „transformuje“ – jeho karoserie se v rytmu hudby vlní a mění jako plastelína. Dveře se protahují, světla tančí a všechno připomíná scénu z animovaného filmu.
A pak je tu Peugeot 206 a legendární reklama ze Srí Lanky, kde si mladík vlastnoručně upravuje starý vůz kladivem, aby vypadal jako nový model Peugeotu. Vrcholem je scéna, kdy si na kapotu sedne slon a vytvaruje ji do požadovaného tvaru. Příběh o touze, kreativitě a snech – podaný s dávkou absurdního humoru.
Nezapomenutelné díky své šílenosti
Reklamy na auta nemusí být nudné – a jak ukazují tyto příklady, čím šílenější, tím často lepší. Zapomenout na tancující slepici nebo Arnolda v roli boha energie je skoro nemožné. A o to přesně jde – zaujmout, šokovat, zapsat se.
A jestli si říkáte, co bude další bizarní krok? Možná autonomní vozidla řízená hologramem Elvise. Ale kdo ví. V reklamním světě je možné všechno.
Zdroj. garaz.cz, autickar.cz