Nejde nastartovat? Tak ho roztlačíme! Proč to nedělat?

Přidat na Seznam.cz

Víte, proč mají Žigulíky a Fiaty vyhřívané zadní okno? Aby vás při tlačení nestudily ruce. Tento starý vtip koloval mezi motoristy v dobách, kdy u nás jezdily vozy jako Škoda 120, Lada 2105 nebo Fiat 126 p. Zatímco v minulosti bylo roztlačení aut běžné, dnes se již vůbec nedoporučuje, napsal server Get Jerry.

Dalo by se říci, že na této anekdotě bylo i trochu pravdy, protože rozbíjení aut nebylo na našich silnicích opravdu nic neobvyklého. Zejména v zimních měsících se pravidelně kazila auta se slabšími startéry. Obvykle stačilo najít pár ochotných kolemjdoucích, otočit klíčkem ve spínací skříňce, zařadit dvojku, sešlápnout spojku, a když se auto rozjelo, pustit pomalu spojku a motor naskočil.

V dnešní době je však řešení problematického začátku složitější. Řada odborníků dokonce doporučuje, aby se auta vůbec neroztlačovala. V podstatě je tedy jedno, zda máte benzinový nebo naftový motor, natož nejnovější hybridní systémy. Ale proč bylo možné se protáhnout v minulosti, a ne dnes? Důvodů je několik.

Příliš velké riziko

Z čistě teoretického hlediska lze i moderní automobily nastartovat mačkáním. Nikdo znalý vám však tuto činnost nedoporučí, protože s ní souvisí řada rizik. Především byste neměli startovat auta s řemenovými převodovkami. Je to proto, že řemen může obecně absorbovat pouze část dynamických změn otáček, které může vyvolat startér.

Pokud vůz díky drcení zrychlí a řidič zařadí například druhý rychlostní stupeň, musí se pás vyrovnat s rázem, který by v běžném provozu nikdy nedostal. Hrozí tedy, že řemen přeskočí a dojde ke kolizi pístů a ventilů. V lidském pojetí to znamená totální poškození motoru a náklady na opravu mohou snadno přesáhnout hodnotu celého vozu. Podobný scénář může nastat i u rozvodových řetězů, takže případné rozbití je třeba opravdu dobře zvážit.

To ale není všechno. Další rizikovou součástí dnešních automobilů je katalyzátor. Při jeho rozbití se ve spalovacím prostoru hromadí směs, která má tendenci unikat kromě výfukového potrubí také do katalyzátoru. V okamžiku spuštění motoru proto existuje možnost, že katalyzátor jednoduše shoří. I v tomto případě je výsledkem nákladná oprava nebo výměna.

Dobré zprávy nemají ani majitelé vznětových motorů. Odborníci varují, že v důsledku drcení může ve spalovacím prostoru dieselu vzniknout tlak, který materiál nevydrží, a nejčastějším důsledkem je ohnutá ojnice.

Řešení

Bezpečné řešení situace, v níž hraje hlavní roli nestartující moderní automobil, vždy závisí na konkrétních okolnostech. Pokud je problémem slabá baterie, pomohou startovací kabely a jedno funkční auto. Pokud došlo k poruše startéru nebo jiné součásti, je lepší zavolat havarijní službu a bezpečně dopravit vůz do servisu. I když to v mnoha případech není levná záležitost, je to stále finančně výhodnější než oprava potenciálně fatálních škod způsobených havárií.

Zdroj: getjerry.com