Nejčastější závady systému řízení a jejich příznaky. Nikdy je nepodceňujte!
Systém řízení slouží k udávání a udržování směru jízdy prostřednictvím správného nastavení kol. Pokud nefunguje správně, může to mít závažné důsledky, píše web Moto.
V tomto článku se dozvíte o struktuře systému řízení a úkolech jednotlivých součástí, jakož i o nejčastějších závadách a jejich příznacích. Některé z nich nevyžadují okamžitou opravu, ale dlouhodobé zanedbávání může vést k selhání jiných součástí. Existují také závady, které je třeba okamžitě odstranit.

Systém řízení se skládá z hlavních částí:
Sloupek řízení
Jedná se o dvoudílný hřídel, který přenáší otáčení volantu na převodku řízení. Je také součástí pasivní bezpečnosti, protože pohlcuje kinetickou energii při čelním nárazu. Kromě toho se nyní používá takzvaný „odlamovací sloupek řízení“, který zabraňuje tomu, aby se volant v důsledku nárazu posunul směrem k řidiči.
Převodka řízení
Účelem převodky řízení je převádět otáčení volantu na postupný pohyb spojovacích tyčí. Většina automobilů má hřebenové řízení, které se běžně označuje jako manžetové řízení. U automobilů s pohonem zadních kol se často používají šikmé kuličkové nebo šnekové převody. Řídicí převody jsou s elektrickým nebo hydraulickým posilovačem.

Běžné vady řízení a jejich příznaky
Únik kapaliny z posilovače řízení
Jeho zdrojem může být převodka řízení, ale také poškozené hadice, čerpadlo posilovače řízení nebo dokonce prasklá nádržka. Jejím příznakem může být hlasitý chod čerpadla posilovače řízení, ale také znatelné skvrny na zemi. Mohlo dojít k poškození těsnění čerpadla, vedení mezi převodovkou a čerpadlem, těsnění převodky řízení a u některých vozidel i chladiče posilovače řízení. Únik kapaliny může způsobit rychlé opotřebení mnoha součástí řízení, proto tento problém nepodceňujte.
Klepání
Tento příznak je těžké přehlédnout. Klepání může být způsobeno opotřebovanými pouzdry ve vedení pastorku řízení, vůlí v příčnících sloupku řízení nebo opotřebovanými táhly. Zdrojem klepání může být také vůle v převodce řízení způsobená opotřebovaným hřebenem.
Volnost v řízení
Projevuje se velkým volnoběžným pohybem volantu, tj. když se pohyb volantu nepromítne okamžitě do otáčení kol. Mohou se vyskytnout, když ozubené kolo není správně přitlačeno ke vstupnímu hřídeli. Pokud je příčinou opotřebované ozubení stojanu, je třeba jej vyměnit. Pokus o odstranění této vůle může vést k úplnému zablokování volantu. Volnost volantu může být způsobena také opotřebovaným příčníkem sloupku řízení. Zde se výměna ukáže jako mnohem jednodušší a levnější.

Vysoký odpor při otáčení volantem
Může znamenat poruchu posilovače řízení. V závislosti na typu může být zdrojem poruchy čerpadlo posilovače řízení, elektromotor, ale také snímač úhlu natočení volantu.
Úplné zablokování volantu
Příčinou může být koroze, která způsobila vylomení zubů na hřebenu řízení. V této situaci bude nutné jej také vyměnit.
Diagnostika systému řízení by měla zahrnovat úvodní vizuální kontrolu. To může odhalit problémy, jako je koroze na spojovacích tyčích, poškození pryžového krytu převodovky nebo únik kapaliny či drobné netěsnosti v systému. Vůli řízení je možné zkontrolovat i vizuálně, ale je lepší použít k tomu určený přístroj. Výskyt vůle mezi prvky se nejsnáze posoudí pomocí společného testeru vůle, tzv. jerk. Další diagnostika může zahrnovat také kontrolu seřízení kol, tzv. gemoetrický test. Při této zkoušce se vyhodnocují parametry, jako je náklon, sbíhavost kola a čepu nápravy a úhel náklonu čepu nápravy.
Zdroj: moto.pl