Největší omyl Tesly: Achillova pata autonomního řízení může ohrožovat životy
Tesla je fenomén. Elektrické auto, které má být tak chytré, že zvládne jezdit skoro samo. Jenže realita občas ukáže, že i nejchytřejší technologie má slabé chvilky. A ty slabé chvilky někdy končí hodně nepříjemně. Od odřených blatníků až po tragické nehody, které plní titulky novin.
Autopilot, co neviděl kamion
Začneme Floridou, rokem 2016. Tesla Model S jela na Autopilotu, kamion odbočoval a auto si řeklo, že je to vlastně jen světlá obloha. Výsledek? Vůz projel pod návěsem, řidič nepřežil a Autopilot měl na kontě první tragédii. Zní to skoro jako špatný vtip, ale bylo to smutně reálné.
O pár let později se podobně zapsal i Model X v Silicon Valley. Auto si spletlo značení pruhů, narazilo do bariéry a nehoda skončila fatálně. Prostě situace, kdy by každý člověk včas zabrzdil, ale algoritmus zůstal klidný, jako by se nic nedělo.

Full Self-Driving aneb, kdo je tu vlastně šéf
Tesla postupně přišla s režimem Full Self-Driving. To zní jako sci-fi, ale praxe je divočejší. V roce 2024 se objevila nehoda, kdy Tesla na FSD srazila motorkáře. Řidič tvrdil, že měl systém zapnutý. Vyšetřování stále běží a regulační úřady z toho nejsou dvakrát nadšené.
Americký úřad pro bezpečnost silniční dopravy už má s Teslou celou tlustou složku. Řeší stovky nehod, kdy auto mělo být v režimu Autopilot nebo FSD a prostě se něco pokazilo. Někdy šlo o špatné značení, jindy o tmu nebo nečekanou překážku. Vždycky ale platí, že řidič měl dávat pozor. Jenže zkuste být ostražití, když vám auto tvrdí, že to zvládne samo.
Když spoléháte víc na auto než na sebe
Problém není jen v technice, ale i v lidech. Řidiči Tesly někdy berou Autopilota jako výmluvu, proč si dát nohy na palubní desku a sledovat seriál. A to není přehánění – videa takových frajerů najdete na internetu hromady. Jenže Tesla oficiálně říká, že ruce musí zůstat na volantu a oči na silnici. To, že se to mnohým nechce poslouchat, je už jiný příběh.
Když se auta soudí
Tesla už čelila soudům v Kalifornii i jinde. Rodiny obětí podávají žaloby a Tesla se brání, že řidiči mají být připraveni převzít kontrolu. V některých případech skončily spory smírem, v jiných se táhnou roky. Mezitím se řeší, jestli název Autopilot není vlastně zavádějící. Protože přiznejme si, kdo by čekal, že autopilot ve skutečnosti autopilotem není.
Dveře, které nechtějí otevřít
Aby toho nebylo málo, Teslu trápí i obyčejné věci, jako jsou dveře. Nedávno se objevily případy, kdy Model Y nešel zevnitř otevřít, a děti zůstaly uvnitř uvězněné. Rodiče museli rozbíjet okna, aby je dostali ven. To je na značku, která se chlubí hi-tech řešeními, trochu moc low-tech.
Fanoušci Tesly ale dokážou brát věci s nadsázkou. Říkají třeba, že Autopilot je jako kamarád, který vám slíbí, že vás odveze domů, ale uprostřed cesty usne. Nebo že FSD znamená Full of Surprising Decisions. Smích sice nevyřeší nehody, ale trochu zjemní strach.

Kam to směřuje
Jisté je jedno: Teslu čeká ještě dlouhá cesta, než se z Autopilota stane opravdu spolehlivý autopilot. Regulace přituhují, úřady chtějí větší transparentnost a řidiči by měli brát technologii jako pomocníka, ne jako náhradu.
A co si z toho odnést? Možná to, že i když má auto chytrý software a víc senzorů než NASA, pořád je nejlepší spolehnout se na zdravý rozum. Protože žádná aktualizace systému nenahradí jeden pevný fakt. Že volant patří do rukou řidiče.
Zdroj: Wikipedia, Reuters, The Verge