Nedostatečný dojezd elektromobilů je prý psychologický problém, tvrdí studie
Nelíbí se vám malý dojezd elektromobilu? Nová studie Ženevské univerzity vysvětluje, že problém není v autě, ale ve způsobu myšlení. Jsme údajně zaujatí a není třeba zvyšovat rozsah, jak píše server Unige.
Místo brblání bychom měli mezi sebou šířit osvětu a vysvětlovat, že ve skutečnosti je všechno v pořádku a měli bychom se jen přizpůsobit. To, že většinou myslíme vážně jízdy na krátké vzdálenosti, kde by stačil vůz na baterie, je samozřejmě objektivně pravda pro mnoho řidičů, ale co všechny ty ostatní případy a situace, které nelze předvídat?
Studie se zúčastnilo 2 000 řidičů z Německa a USA. Výsledek? Podle recenzentů řidiči podcenili dojezd elektromobilů v porovnání se svými každodenními reálnými potřebami. Ve většině případů nepotřebovali ujet více než 250 km, což bylo následně vyhodnoceno jako ideální dojezd elektromobilu, protože na více než 90 % všech cest údajně potřebujeme pouze 200 km. (Vzpomínáte, jak nám podobné vědecké práce ještě nedávno tvrdily, že denně ujedeme pouze 40 km?)
Podívejme se na to z jiného úhlu pohledu. Jakkoli je dojezd 40, 200 nebo 250 km pro mnohé bezpochyby dostatečný, vždy se najde ALE. Co uděláte, když přijedete s vybitými bateriemi, dáte auto na nabíječku a v tu chvíli nutně potřebujete někam jet?
Nemocné dítě potřebuje vyzvednout ze školy, přijde neohlášená návštěva a vy nemáte nakoupeno, nečekaně se musíte vrátit do práce. Tyto alternativy, kdy se něco pokazí, jsou stejně rozmanité jako náš každodenní život, a pak se samozřejmě nabízí otázka. Chceme k tomu přidat ještě jedno omezení, které nás může v každém z výše uvedených příkladů učinit neprůchodnými?
Pokud si stále myslíte, že z našeho pohledu poněkud zvláštní závěry studie jsou správné, máme další otázku. Pokud řídíte nebo jste řídili auto se spalovacím motorem, tankujete nebo jste tankovali tak, abyste ujeli 40, 200 nebo 250 kilometrů? Pokud víme, většina řidičů se takto nechová. Všichni máme v nádrži určitou rezervu. Pro jistotu. A to stále mluvíme o dopravním prostředku, který můžete v případě nouze nebo náhlé potřeby „doplnit“ na čerpací stanici během 5 minut a zvýšit jeho dojezd na 500 nebo 1000 kilometrů.
Ani rychlejší nabíjení není dokonalým řešením
I z výše uvedených důvodů se domníváme, že podobné odborné studie jsou mimo realitu. Samozřejmě neříkáme, že z nich nevzejde nějaký průměrný výsledek. Bude, ale je toho jen tolik, s čím můžete pracovat, a my bychom to nepovažovali za fakt, který je třeba dodržovat.
Navíc si nemyslíme, že by rychlejší nabíjení bylo tím správným řešením. Řešením je rychlé nabíjení v kombinaci s odpovídajícím dojezdem, abyste nemuseli každých 40, 200 nebo 250 km zastavovat u nabíječky. A v ideálním případě nemusíte za podobný elektromobil platit dvojnásobek nebo více než za běžný vůz se spalovacím motorem. Studií s takovými závěry však mnoho nenajdete, nejsou v souladu s evropskou doktrínou, a tak se za ně příliš neplatí.
Zdroj: unige.ch