Nebuďte chytřejší než mechanik a neplaťte za opravu dvakrát. Proč se u některých servisních zásahů nevyplatí šetřit?

Přidat na Seznam.cz

Představte si, že jdete do servisu a potřebujete vyměnit olej. A mechanik vám navrhne, že když už jste tady, tak vám ještě preventivně vymění další věci. Mnoho zákazníků si ale nepřeje, aby byly při příležitosti prováděny další opravy. Považují je za zlodějinu.

Mechanici si na základě vlastních zkušeností uvědomují, že dobrá oprava je komplexní oprava a dodatečné činnosti nejsou tahání peněz ze zákazníka, ale snahou ochránit ho před vyššími náklady.

„Zákazníci autoservisů často nutí mechaniky omezit opravy jen na nezbytné minimum,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů. „Řidiči obvykle počítají pouze cenu dílu a čas strávený jeho výměnou, a to je chyba. Často se vyplatí, a dokonce je nutné, provést několik dalších akcí. V opačném případě se příští návštěva servisu uskuteční mnohem dříve, než bylo plánováno, a zákazník zaplatí dvakrát,“ dodává odborník.

Vstřiky a turbo. Složité nebo ne?

Proč je tolik lidí přesvědčeno o vysokých provozních nákladech dieselů? Zvláště když se staly módou, ale většina si je nemohla dovolit opravit? Protože při servisu vstřikovacích a přeplňovacích systémů je třeba provést více prací než jen výměnu poškozeného dílu. Mezitím se Češi hledající úspory dohodli například na výměně jednoho vstřikovače, výměně palivového čerpadla nebo jen na výměně turbodmychadla. A jak by to mělo vypadat?

„S diesely common rail máme zkušenosti již více než 20 let a tyto vstřikovací systémy nelze opravit levně. Pokud se nejedná o krátkodobou opravu,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů. „Obvykle jsou opakované poruchy, často dokonce označované jako závady, důsledkem stejné příčiny, která nebyla odstraněna při první návštěvě dílny. Drahé opravy dieselových motorů jsou obvykle důsledkem levných oprav, kdy zákazník chtěl ušetřit, místo aby to udělal jednou provždy,“ dodává odborník.

Při opravě vstřikovacího systému mechanici doporučují mimo jiné propláchnutí systému, výměnu palivové nádrže a některých součástí, jako je například common rail a hadice, které k němu vedou. Pokud v systému uvíznou nečistoty, které poškodily vstřikovač, nebo třísky z palivového čerpadla, je nevyhnutelné, že po nějaké době dojde k další poruše. A tak máme nekonečné problémy způsobené výhradně úspornými opatřeními.

„Nejinak je tomu u systému přeplňování,“pokračuje v tématu odborník. „I zde platí, že bez zjištění příčiny nemá oprava turbodmychadla smysl. Vyměnit by se mělo nejen turbodmychadlo, ale také mezichladič, který z principu nelze vyčistit. Nové potrubí mezichladiče je malý, ale významný výdaj ve srovnání s náklady na opětovnou výměnu turba. V rámci opravy je vhodné vyměnit také olejové vedení k turbodmychadlu,“ dodává Jurečka.

V případě dražší opravy proveďte vše kolem

Některé opravy vyžadují například demontáž motoru nebo časově náročné odpojení převodovky. V takových situacích byste měli nejen provést to, co jste si naplánovali, ale také nechat vyměnit další komponenty, které se dříve či později také opotřebují. Dobrý mechanik vždy navrhuje výměnu těsnění a při práci na spojce také ověření dvouhmotového kola nebo výměnu centrální spojky. K čemu?

Při takových opravách je často nejdražší samotná práce. Pokud mechanik bude vyndávat motor, nevyplatí se tam nechávat původní díl za několik stovek Kč, aby za měsíc nebo za rok jste to museli stejně vyměnit nebo by se objevila velká porucha.

„Pokud například výměna rozvodů někdy vyžaduje demontáž motoru, bylo by hrubou nedbalostí nezkontrolovat všechna těsnění, která rovněž vyžadují demontáž motoru. Na těsněních můžete ušetřit několik stovek Kč, ale proč platit dvakrát více než 6000 Kč za práci?“ ptá se řečnicky odborník Jurečka.

Mechanici také upozorňují, že pokud vyměníte rozvodový řeměn, měli byste se postarat také o příslušenství. Existují případy, kdy se přetržený řemen příslušenství zamotá do pohonu rozvodů, což může vést ke zničení motoru.

Některé úspory se velmi rychle nevyplatí

Dokonalým příkladem chybného šetření je například jednoduchá výměna brzdových destiček a kotoučů. Nekontrolovat třmeny, které často vyžadují seřízení, promazání nebo dokonce repasování (zejména zadní), je jako lít vodu do láhve s dírou. Vadný třmen buď špatně brzdí, nebo bleskově zničí kotouč či destičky, jak píše server Counterman.

Před montáží brzdových kotoučů je také důležité zkontrolovat, zda není náboj zkroucený. Pokud ano, nemá smysl disky vyměňovat, protože dopadnou, jako ty původní.

Totéž platí pro opravy zavěšení, které by ve většině případů měly končit kontrolou geometrie. Bez ní se pneumatiky rychleji opotřebovávají a jedna z nich může být dražší než kompletní geometrie s nastavením. Uživatelé si to buď neuvědomují, nebo si to nedokážou spočítat.

Odborník Michal Jurečka říká na rovinu: „Nebuďte chytřejší než mechanik. Pokud odborný servis navrhne širší výměnu, než řidič předpokládal, není vhodné ji považovat za zbytečný výdaj, ale za ochranu před většími výdaji v budoucnu.“

Zdroj: counterman.com