Experti varují: Tyto 2 modely aut rozhodně nekupujte. Jízda v nich je že hazard se životem
Na první pohled vypadají nenápadně. Některá dokonce roztomile, jiná elegantně sportovně. Ale za volantem těchto aut se z obyčejné jízdy může stát adrenalinový zážitek, který končí v příkopu. Odborníci z oblasti bezpečnosti varují, že i v době moderních asistenčních systémů existují vozy, které prostě nemají na dnešních silnicích co dělat. Dva modely z nich jsou podle nich doslova časovanou bombou.
Když design a jednoduchost přebijí zdravý rozum
Každý motorista ví, že auto má být nejen hezké, ale především bezpečné. Jenže realita ukazuje, že u některých modelů šel důraz na krásu, výkon nebo cenu na úkor základní ochrany posádky. Slabá konstrukce karoserie, chybějící stabilizační systémy nebo nevyzpytatelné chování v krizových situacích – to všechno může znamenat jediné: riziko, které nestojí za to.
Aby bylo jasno – nebezpečné auto nemusí být nutně staré nebo levné. I některé sportovní vozy dokážou řidiče doslova „vystřelit“ z vozovky, když se něco nepovede. A často stačí jen chvilka nepozornosti.
Suzuki Samurai – malý teréňák, který se rád převrací
Na první pohled působí jako ideální auto pro dobrodružné povahy. Malý, lehký, jednoduchý. Jenže právě tyto vlastnosti jsou jeho největším problémem. Suzuki Samurai má extrémně vysoké těžiště a krátký rozvor, což znamená jediné – při prudším manévru se snadno převrátí.
K tomu připočítejme téměř nulovou pasivní ochranu, chybějící moderní bezpečnostní systémy a karoserii, která při nárazu nevydrží téměř nic. Odborníci ho proto už v minulosti označili za „nejnebezpečnější teréňák, který kdy jezdil po běžných silnicích“.
Ano, v terénu si poradí skvěle. Ale v provozu, mezi auty a kamiony, je to spíš ruská ruleta.
Porsche 911 (starší generace) – kráska s čertovskou povahou
Řidičský sen mnoha automobilových nadšenců. Legendární silueta, motor s nezaměnitelným zvukem a pocit, že sedíte v opravdovém sporťáku. Ale právě starší generace Porsche 911 (zejména ty bez moderních stabilizačních systémů) mají svou temnou stránku.
Motor uložený vzadu dává autu jedinečnou dynamiku, ale i zrádné chování. Když se zadní náprava utrhne, přichází tzv. „kladivový efekt“ – auto doslova přehodí záď a vystřelí mimo vozovku. Bez elektronických pomocníků se takový smyk nedá zachránit.
A aby toho nebylo málo, starší konstrukce 911 nepočítala s pořádnými deformačními zónami. Při čelním nárazu tak posádka často odnese energii střetu naplno. Krásný vůz? Rozhodně. Ale bezpečný? Ani omylem.
Další modely, které nemají čisté svědomí
Z analýz a testů, které zveřejnily portály jako Autoweb.cz nebo Deník.cz, vyplývá, že mezi rizikové modely patří i několik dalších klasik.
Například Škoda Favorit – oblíbený veterán devadesátek, který ale při čelním střetu doslova praská ve švech. Slabý skelet a minimální deformační zóny znamenají, že kabina se při nárazu sesune až k nohám řidiče.
Podobně problematický je i Chevrolet Corvette z přelomu 80. a 90. let. Výkon ano, ale podvozek ani brzdy na něj zdaleka nestačí. Na mokru je to sázka do loterie. A ikonický Volkswagen Bus (T1 a T2)? Romantika na kolech, ale při nehodě vás od nárazu dělí sotva pár milimetrů plechu.

Jak se nenechat nachytat
Pokud zvažujete koupi ojetiny, nenechte se svést emocemi ani hezkým příběhem majitele. Zkontrolujte výsledky testů Euro NCAP – tři hvězdičky a méně by měly být důvodem k zamyšlení. Důležité je i to, jestli vůz má stabilizační systém (ESC nebo ESP). Bez něj je i obyčejné brzdění na mokru loterie.
Zajímejte se o stav karoserie, sledujte, jak se auto chová při brzdění a rychlé změně směru. A hlavně – nikdy si neříkejte, že „mně se to stát nemůže“. Většina nehod totiž začíná právě touhle myšlenkou.
Poselství, které by nemělo zapadnout
Suzuki Samurai i starší Porsche 911 mají své kouzlo. Ale zatímco jedno bylo postavené pro dobrodruhy v džungli, druhé pro závodníky s ocelovými nervy, na běžné silnice se už prostě nehodí.
Dnešní auta zvládnou ochránit posádku i při těžkém nárazu, zatímco tyhle vozy často nezvládnou ani vyhýbací manévr. A i když lákají vzhledem nebo cenou, v konečném důsledku jde o víc než o styl – jde o život.
Zdroj: denik.cz, autoweb.cz