Naléhavé! Nové auto s naftovým nebo benzínovým motorem brzy nekoupíte. Raději si pospěšte

Přidat na Seznam.cz

Výrobci již nebudou navrhovat nové vozy na naftu a benzin. Bylo to prohlášeno na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.

Společnost CATL je jedním z dodavatelů baterií pro elektromobily Tesla. Výrobní ředitel společnosti CATL Ni Jun odhaduje, že do roku 2030 již nebudou na trhu žádné nové spalovací automobily. Podle něj by se tak mohlo stát nejpozději do roku 2035, jak píše server WEForum.

Zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Je možné, že regulace způsobí, že výroba automobilů se spalovacím motorem nebude rentabilní. Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin přijal zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035. Až vstoupí v platnost navrhovaná legislativa, budou muset výrobci osobních a dodávkových automobilů snížit průměrné emise u nových vozů do roku 2025 o 20 % oproti roku 2021, do roku 2030 o 55 % a do roku 2035 o 100 %. Mnoho výrobců nechce čekat do roku 2035 a přestane vyrábět spalovací motory dříve.

Benzínové a dieselové vozy v Evropě

Od ledna do března 2022 pokračovaly registrace vozů s dieselovým motorem v celé EU v klesajícím trendu a zaznamenaly prudký pokles (-33,2 %) na 378 009 kusů. V důsledku toho se podíl vozů se vznětovými motory na trhu snížil o 5,3 procentního bodu ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku. Všechny trhy EU zaznamenaly výrazný pokles, včetně čtyř hlavních trhů: Francie (-44,1 %), Itálie (-39,2 %), Španělsko (-30,8 %) a Německo (-20,2 %).

Podobně se ve stejném období výrazně snížil podíl benzinových vozů na trhu, a to ze 40,8 % na 36,0 %. I přes tento pokles zůstaly benzinové vozy nejoblíbenější z hlediska objemu (808 039 kusů).

Hybridní a elektrické automobily v Evropě

V prvním čtvrtletí roku 2022 se podíl hybridních elektrických vozidel na trhu zvýšil na 25,1 % celkového prodeje osobních automobilů v Evropské unii (oproti 20,9 % v prvním čtvrtletí roku 2021).

V prvních třech měsících roku se zvýšil i celkový počet registrací nových vozidel s elektrickým pohonem (BEV + PHEV). Podíl plně elektrických automobilů se oproti stejnému období loňského roku téměř zdvojnásobil – nyní tvoří 10,0 % všech prodaných vozidel a předstihly tak plug-in hybridy (PHEV) , které tvoří 8,9 % trhu EU.

Naopak podíl vozidel s naftovým a benzinovým motorem na trhu nadále klesal. Přesto v EU nadále převažovaly registrace automobilů na tradiční fosilní paliva s celkovým podílem 52,8 %.

Zdroj: weforum.org