Náklaďák, jaký jste ještě neviděli. MAZ 2000 Perestrojka předběhl svou dobu

Přidat na Seznam.cz

Když se řekne východní motorismus, sotva nás napadne slovo převratný. V jeho historii však existuje několik výjimek, které by se tak daly označit. A jeden z nich se týká nákladního vozu z konce 80. let. Není to nikdo jiný než MAZ 2000, píše server Edukr.

Rusové sice nejsou nejlepšími výrobci moderních a vzrušujících vozů (možná až na výjimky), ale pokud jde o trochu větší stroje, obvykle se jim daří mnohem lépe. Faktem je, že některé byly neohrabané, ale svou velikostí, výkonem nebo prostě jen svou absurditou byly velmi působivé. Stejně jako MAZ 2000.

Dalo by se říci, že MAZ 2000 se prostě dostal do špatného historického období. Konec 80. let nebyl pro sovětskou ekonomiku příliš pestrý. Mezitím vznikl prototyp, který byl pokročilý a moderní. Vzhledem k načasování se mu říkalo perestrojka.

Začalo to v polovině 80. let, kdy běloruský výrobce začal pracovat na revolučním nákladním automobilu. Práci vedl Michail Stěpanovič Vysockij, a přestože první verze byla připravena již v roce 1986, efekty bylo možné obdivovat o dva roky později na veletrzích v Moskvě a Paříži. A bylo toho hodně k vidění.

Byl vyvinut tzv. sólo vůz s předním podvozkem integrovaným do podběhů a nárazníku, který se však při otáčení otáčel bez kabiny. Celé to trochu připomínalo chování lokomotivních podvozků. Řidič tedy neovládal samotná kola (ta byla vždy ukryta v podbězích), ale celý modul.

Tím však inovace neskončily. Kabina byla vyrobena z plastu (sklolaminát) a četné oblouky měly mít pozitivní vliv na aerodynamiku. Nad řidičem byl vyhrazen prostor pro 2 lůžka, což prospělo nákladovému prostoru. Součástí výbavy byla klimatizace a couvací kamera.

K pohonu byl použit šestiválcový motor MAN o výkonu 290 koní, ale díky výše zmíněné aerodynamice měl vůz podle výrobce dosáhnout rychlosti dokonce 120 km/h. Manuální převodovka (konstrukce MAZ) se zase ovládala fyzickou pákou, ale povely do převodovky se přenášely elektronicky.

Průlom byl založen také na modularitě jednotlivých součástí vozu. Pro vůz byly připraveny také návěsy, které tvarem navazovaly na konstrukci MAZ. Kromě toho bylo možné vytvořit silniční vlak z „Perestrojky“ připojením více návěsů a motorových jednotek o celkové hmotnosti až 80 tun.

Projekt samozřejmě neměl jen výhody. V těsných místech se s ním manévrovalo poměrně obtížně. A přestože existovalo několik provozních prototypů „Perestrojky“, které byly po generální prezentaci v následujících letech dále vyvíjeny, ze sériové výroby nakonec nic nevzešlo.

Na opuštění projektu měl vliv samotný rozpad SSSR, ale jedním z důvodů, který je v takových případech obvykle součástí, byly také vysoké náklady celého podniku. A v té době nebyla situace z finančního hlediska tak pestrá. MAZ 2000 zůstal jen vzpomínkou a zrestaurovaný prototyp lze obdivovat v areálu továrny.

Zdroj: edukr.ru