Nadměrný kouř z výfuku? Často jde o banální závadu
Moderní automobily jsou navrženy tak, aby jejich výfukové systémy za běžného provozu vypouštěly téměř neviditelné, bezbarvé plyny. Pokud si všimnete, že z výfuku vašeho vozu vychází zabarvený kouř, je to signál, kterému byste měli věnovat pozornost.
Nemusí to hned znamenat katastrofu. Někdy jde skutečně o snadno řešitelný problém. Je však důležité vědět, že kouř může signalizovat i vážné a potenciálně velmi drahé závady motoru. Podcenění tohoto signálu může vést k fatálním následkům pro motor. Klíčem k rozlišení je barva kouře a okolnosti, za kterých se objevuje.
Bílá, černá nebo modrá? Poznejte kouřové signály vašeho vozu
Základním vodítkem při zjišťování příčiny nadměrného kouře z výfuku je barva kouře. Každá totiž signalizuje problém v jiné oblasti. Právě barva kouře může napovědět, zda se nejedná o vážné a drahé závady na motoru, mezi které patří poškozené těsnění hlavy válců nebo problém s turbodmychadlem.

Bílého kouře se nemusíte hned obávat
Setkat se s bílým kouřem je poměrně běžné, zvláště v chladných a vlhkých dnech krátce po nastartování. V takovém případě se obvykle jedná pouze o zkondenzovanou vodní páru, která vzniká přirozeně při spalování paliva a srážením vlhkosti ve studeném výfukovém systému. Tento jev je normální i u nových aut a jakmile se motor a výfuk zahřejí, kouř zmizí.
Pokud je bílý kouř hustý a nemizí ani po zahřátí motoru, nebo pokud se objevuje i za teplého počasí, je to problém, který značí, že do spalovacího prostoru proniká chladicí kapalina. Nejčastější příčinou bývá prasklé těsnění pod hlavou válců. Méně často může jít o prasklou hlavu válců nebo dokonce prasklý blok motoru. Chladicí kapalina ve válcích narušuje správné spalování a může způsobit vážné poškození motoru, včetně jeho zadření. Podezření na únik chladicí kapaliny potvrzuje její úbytek v expanzní nádobce.
Kouř s nádechem modré značí problém s olejem
Modrý, případně šedomodrý kouř je jasným signálem, že motor spaluje olej. Tento jev často doprovází typický zápach spáleného oleje. Na rozdíl od bílého kouře zde prakticky neexistuje banální příčina. Modrý kouř téměř vždy znamená mechanický problém nebo opotřebení motoru.
Nejčastějšími viníky jsou opotřebené pístní kroužky, které špatně stírají olej ze stěn válců, nebo opotřebená těsnění ventilů, která propouštějí olej podél dříků ventilů.
U motorů s turbodmychadlem je velmi častou příčinou poškozené turbo, jehož těsnění propouští olej do sacího nebo výfukového traktu. Vzácněji může jít o prasklý válec nebo problém s odvětráváním klikové skříně. Spalování oleje vede nejen ke zvýšené spotřebě maziva, ale také k tvorbě karbonových úsad, které dále poškozují motor a zanášejí katalyzátor či DPF filtr.
Černý kouř značí příliš mnoho paliva a nedostatek vzduchu
Černý kouř je typický hlavně pro naftové motory, ale může se objevit i u benzínových. Signalizuje nedokonalé spalování způsobené příliš bohatou směsí. To znamená, že motor dostává více paliva, než dokáže efektivně spálit, nebo má nedostatek vzduchu. Kouř obsahuje viditelné částice sazí.
Nejjednodušší a naštěstí poměrně častou příčinou může být silně zanesený vzduchový filtr, který omezuje přísun vzduchu do motoru. Jeho výměna je levná a snadná. U starších dieselů bez filtru pevných částic (DPF) může být krátkodobé zakouření při prudké akceleraci normální.
Mnohem častěji však černý kouř ukazuje na vážnější problém v palivovém systému nebo systému řízení motoru. Může jít o vadné vstřikovače, které špatně dávkují nebo rozprašují palivo, poruchu snímače hmotnosti nasávaného vzduchu, vadnou lambda sondu nebo problémy s regulací tlaku turbodmychadla.
U moderních dieselů s DPF filtrem by černý kouř neměl být vidět vůbec. Pokud se přesto objeví, znamená to buď problém v motoru, který DPF přetěžuje, nebo závadu samotného filtru. Diagnostika je zde složitější a musí zahrnovat kontrolu celého emisního systému. Dlouhodobý provoz s bohatou směsí zvyšuje spotřebu paliva, snižuje výkon a zanáší motor karbonem. To může vést až k propálení pístů nebo ventilů.

Pokud máte podezření na problém signalizovaný kouřem z výfuku, je nejlepší navštívit kvalifikovaný autoservis. Můžete si vybrat mezi nezávislým servisem, autorizovaným servisem vaší značky, nebo servisem, který se specializuje na konkrétní typy oprav, jako je diagnostika motorů, opravy dieselových systémů nebo turbodmychadel.
Zatímco jednoduché úkony jako výměna vzduchového filtru zvládne téměř každý servis, u složitějších problémů, jako je podezření na vadné těsnění hlavy, vstřikovače nebo turbo, může být výhodnější obrátit se na specialisty. Tyto servisy často disponují pokročilejším diagnostickým vybavením a hlubšími znalostmi. To může vést k rychlejšímu a přesnějšímu odhalení závady a ušetřit vám peníze za zbytečné opravy.
Zdroje: garaz.cz, autozive, portalridice