Nabíjení aut doma v noci není správná cesta

Přidat na Seznam.cz

Naprostá většina majitelů elektromobilů nabíjí své vozy doma večer nebo přes noc. Podle nové studie Stanfordovy univerzity publikované v časopise Nature Energy to může přinést řadu problémů. Tým zkoumal, jakému náporu bude do roku 2035 čelit celý západ Spojených států v důsledku rostoucího počtu elektromobilů. Zjistili, že rychlý rozvoj elektromobilů by mohl zvýšit špičkovou poptávku po elektřině až o 25 %, a to za předpokladu, že by v domácnostech nadále převládalo noční nabíjení.

Podle studie by řidiči měli přejít na denní nabíjení v práci nebo na veřejných nabíjecích stanicích, což by rovněž snížilo emise skleníkových plynů. Vyzývají proto tvůrce politik, aby zvážili sazby za veřejné služby, které podporují denní nabíjení, a investovali do nabíjecí infrastruktury, aby přiměli řidiče nabíjet v práci, a nikoli doma. Například v Kalifornii dosáhl kumulativní prodej elektromobilů v únoru 1 milionu kusů, což představuje přibližně šest procent osobních a lehkých nákladních vozidel.

Až penetrace dosáhne 30 až 40 procent, bude síť bez větších investic a změny nabíjecích zvyklostí značně zatížena. Vybudování takové infrastruktury však vyžaduje mnoho času a nelze ji realizovat ze dne na den. Je možné, že všechny státy budou muset přehodnotit strukturu cen elektřiny, protože jejich potřeby nabíjení elektromobilů rostou. Jakmile bude 50 % automobilů na silnicích na západě USA, kde žije přibližně polovina obyvatel Kalifornie, poháněno elektřinou, bude potřeba více než 5,4 gigawattů akumulované energie, pokud nezmění své nabíjecí návyky.

To odpovídá kapacitě pěti velkých jaderných reaktorů. Při přechodu na nabíjení v práci místo doma by se potřebný úložný prostor pro elektromobily snížil na 4,2 gigawattu. Současné modely podporují spotřebitele, aby přesunuli spotřebu elektřiny na noční dobu, kdykoli je to možné, ať už jde o mytí nádobí nebo nabíjení elektromobilů. Tato struktura sazeb odráží období výrazné nabídky solární a větrné energie, kdy hrozilo, že poptávka během dne převýší nabídku, zejména v létě pozdě odpoledne.

Kalifornie má v pozdních ranních a časných odpoledních hodinách přebytek elektřiny, a to především díky solární výrobní kapacitě. Pokud by se většina elektromobilů nabíjela v těchto časech, levná energie by se využívala bez plýtvání. Pokud se však bude většina elektromobilů nabíjet v noci, bude muset stát vybudovat další generátory – pravděpodobně na zemní plyn – nebo nákladná velkokapacitní úložiště energie. Přitom se část elektřiny, která jde nejprve do obří baterie a pak do baterie elektromobilu, cestou ztrácí.

Zdroj: Eurasianview