Na silnicích jezdí 140 tisíc aut z Ukrajiny. Žádné z nich ale nemá STK. Proč to policie neřeší?

Přidat na Seznam.cz

Za poslední měsíc se na silnicích objevilo 140 000 aut z Ukrajiny. Problémem je, že nemají technickou prohlídkou.

Za dramatických okolností ruské invaze přišly k nám i k našim sousedům více než dva miliony uprchlíků. Ukrajinci prchající před válkou přijíždějí nejen vlakem nebo s humanitární pomocí, ale také autem. Během jednoho měsíce se na silnicích objevilo nepočet aut z Ukrajiny. Na silnice se vejdeme všichni, ale problém je jinde.

Automobily z Ukrajiny nemusí mít STK

Vážně. Podle zákona nepodléhají technickým kontrolám automobily s maximální přípustnou hmotností do 3,5 tuny. Žádná kontrola světel, stavu karoserie, těsnosti, razítek a nervů před návštěvou STK. Dokonce i Gruzie, která je proslulá množstvím šrotu na silnicích, zavedla od roku 2019 povinné technické kontroly.

Nyní se však tento fenomén stal gigantickým. Prozatím se jedná o „stav nouze“ a nikdo si tato vozidla z Ukrajiny nevybírá, pokud nepředstavují jasné nebezpečí na silnici. Je však třeba myslet na budoucnost. Vozidla z Ukrajiny zatím jezdí na základě Vídeňské úmluvy o mezinárodní dopravě vozidel z roku 1968.

Tato úmluva rovněž stanoví technické požadavky, za kterých se mohou automobily pohybovat. Otázka technické kontroly zde neexistuje. Prozatím nám také zůstávají pravomoci policie, pohraniční stráže a státní daňové správy. Vozidlo, které může být na silnici nebezpečné, může být zadrženo a řidič přijde o osvědčení o registraci, a to i v případě, že je vozidlo registrováno v zahraničí.

Takový cizinec, např. z Ukrajiny, pak musí provést dodatečnou technickou kontrolu v české stanici technické kontroly, aby získal zpět osvědčení o registraci. Na provedení tohoto testu je však málo času, zejména v případě uprchlíka, který často neovládá jazyk a nemá potřebné prostředky.

Uprchlíci z Ukrajiny jezdí v drahých autech

Veřejnost velmi často negativně vnímá skutečnost, že ukrajinští uprchlíci jezdí v drahých a luxusních autech. Tady funguje asi závist než cokoli jiného. I na Ukrajině, jako všude jinde, jsou úspěšní lidé, kteří si mohli dovolit koupit auto prémiové značky. A pokud se rozhodli opustit svou zemi, jeli logicky v to nejhodnotnějším, co měli. Představa, že si zajištěný lékař pro cestu do ČR narychlo koupil prohnilého žigulíka a nechal svůj Mercedes GLS napospas ruské armádě, je samozřejmě mimo.

Ukrajina je ním v mnohem podobná, ale odlišnosti tady jsou. Nejde o povinnost mít v autě hasící přístroj, to není nic proti ničemu. Pokud u nás řidič na venkově jezdí autem v zásadě tak, jako ve městě, a zaskočí ho maximálně tramvaj v Praze. Ukrajinský vesničan má zkušenosti spíše s jízdou na povozu taženém oslíkem, než z víceproudé dálnice, je zvyklý na zásadně mírnější provoz, nechápe prioritu pruhů.

To, že u nás neustále porušují dopravní předpisy, nelze u ukrajinských uprchlíků donekonečna tolerovat a omlouvat jejich životní situací. Na místě je soucit, ale také efektivní spolupráce, pokud se chtějí u nás začlenit. Pokutovat Ukrajinské uprchlíky za to, že jedou v levém pruhu? Ne, proč jim brát finance z toho mála, co mají. Ale dát jim pomoc a doporučení, to je jistě vhodné a potřebné, pro nás pro všechny. 

Zdroj: autogaleria.pl. autoswiat.pl