Mýty v automobilovém světě: Velká auta nejsou vždy bezpečnější než malá
Svět motorismu je plný zaručených rad, které nejprve slýcháme od rodičů a později třeba od přátel. Jenže automobily a celý automobilový průmysl se za poslední desetiletí změnily více než většina oborů.
Z logického pohledu je tak zřejmé, že prostě nemůže platit stejná rada pro Škodu 120 a dnešní Superb. Dokonce s těmito radami můžete svému vozu pořádně uškodit. Podívejme se tedy na největší mýty z oblasti auto-moto a uveďme je na pravou míru.
Velké auto je automaticky bezpečnější
Tohle už je dneska asi evergreen. Řada řidičů uvádí, že se ve velkém SUV cítí bezpečněji, ale to je přímo nebezpečně zjednodušující. Jasně, fyzika tu platí a při čelní srážce vyhraje to těžší auto, ale dnešní bezpečnost není jen o tunách pevných plechů.
Bezpečí se dnes zakládá na použitých technologiích. Právě proto může nový malý hatchback získat 5 hvězdiček v testech Euro NCAP. To ukazuje, že je téměř jistě bezpečnější než deset let staré velké SUV s nulovou výbavou.
Proč? Jeho karoserie je z vysokopevnostní oceli, nabízí šest airbagů, a hlavně aktivní asistenty. Mezi ně patří i systém, který sám zabrzdí před překážkou. Tento systém je dnes standardem i v těch nejmenších autech. Tyto vozy se tak řídí heslem, že nejlepší nehoda je ta, která se vůbec nestane. Staré velké auto vám v krizové situaci nepomůže, moderní malé ano.
Zimní gumy jsou vhodné, až když napadne sníh
Tento mýtus zastupuje jeden z nejnebezpečnějších omylů vůbec. U zimních gum totiž nejde o sníh, ale o teplotu. Magická hranice je +7 °C. Pod touto teplotou směs letních pneumatik ztvrdne a ztratí přilnavost, a to i na úplně suché silnici.

Vaše brzdná dráha se nebezpečně prodlouží. Zimní pneumatiky jsou naopak vyrobeny z měkčí směsi, která si i v mrazu zachovává pružnost a svým způsobem se k silnici přilepí. Rozhodně se tak nemusí vyplatit šetřit na včasném přezutí.
Pak je tady oblíbená výmluva majitelů čtyřkolek: „Mám 4×4, na co teda potřebuji zimáky?“ Odpověď by byla jednoduchá: „Pro vaše bezpečí.“ Pohon 4×4 pomůže pouze s rozjezdem. Při brzdění a v zatáčkách je úplně k ničemu. Tam rozhoduje jen a pouze přilnavost pneumatik. Těžké SUV na letních gumách se na sněhu mění v neovladatelné sáně. Testy jasně ukazují, že auto s pohonem jedné nápravy na zimních gumách zastaví vždy dříve než čtyřkolka na letních.
V létě je úspornější otevřené okno než klimatizace
Tenhle věčný souboj nemá jasného vítěze, protože záleží na rychlosti jízdy. Klimatizace si bere energii z motoru a tím zvyšuje spotřebu vozu. Na druhou stranu otevřená okna zase ničí aerodynamiku a zvyšují odpor vzduchu.
Při rychlosti do 70 km/h je tak mírně úspornější mít stažená okénka, protože aerodynamický odpor je malý. Klimatizace by tak zvýšila spotřebu více.

Naopak mimo město a na dálnici tedy nad 70 km/h je úspornější klimatizace. Odpor vzduchu u otevřených oken zvyšuje spotřebu více než moderní automatická klimatizace.
Pamatujte však na to, že největším žroutem paliva není ani jedno. Tím je vaše noha na plynu. Plynulá a předvídavá jízda ušetří mnohem víc než pokusy s klimatizací a okénky.
Motor je potřeba po startu zahřát na volnoběh
Zvyk zahřívat motor na volnoběh pochází z éry starých karburátorových motorů. U moderního auta je nejen zbytečný, ale přímo škodlivý. Po studeném startu totiž běží motor na bohatou směs. V případě, že pak auto stojí, přebytečný benzín smývá olejový film ze stěn válců a tím ředí olej.
Jak tedy správně postupovat? Nastartujte auto, pak počkejte 15–30 sekund, až se stabilizuje tlak oleje, a plynule vyjeďte. Prvních 10–15 kilometrů motor nevytáčejte a nechte ho, ať se zahřeje pod mírnou zátěží.
Motor se musí šetřit a jezdit v co nejnižších otáčkách
Jízda v příliš nízkých otáčkách je pro motory právě naopak jed. Dodnes si mnoho řidičů myslí, že tím šetří palivo, ale ve skutečnosti ničí setrvačník a ložiska.
Naopak, občasné „prohnání“ motoru ve vyšších otáčkách, které se označuje i jako „italská údržba“, je prospěšné. To však platí až po důkladném zahřátí, viz výše.
Vyšší teplota a rychlejší proudění plynů pomáhají vypálit karbonové usazeniny, které vznikají hlavně při krátkých jízdách po městě. U moderních dieselů je delší jízda po dálnici dokonce nutností pro regeneraci filtru pevných částic (DPF).
Závěr je jednoduchý, každou radu si radši ověřte. Nejlepší investicí je pro vaše auto je investice do vašich znalostí. Jezděte chytře, nikoli podle zastaralých mýtů. Budete jezdit bezpečněji, levněji a vaše auto vám poděkuje delší životností.