Mýty o olejích. Co vypovídá barva o jeho stavu?
Řidiči nezřídka posuzují stav oleje podle jeho barvy, nejčastěji při koupi ojetého vozu. Někteří se dokonce oleje dotýkají, aby zkontrolovali jeho konzistenci. Dává to smysl? Odborník na motory a majitel autoservisů Michal Jurečka vyvrací nejčastější mýty.
Černý olej v naftě po výměně
Dokonce i těsně po výměně motorového oleje zčerná. To může vést k nervozitě, protože to vypadá, že se olej vůbec nevyměnil. Samozřejmě mluvíme o motoru, který již nějakou dobu funguje.
Jak upozorňuje odborník Michal Jurečka, je to důvod k radosti. Znamená to totiž, že olej absorboval saze a váže je, což zabraňuje hromadění usazenin v různých částech motoru. Saze v oleji nemají negativní vliv na vlastnosti oleje, protože pokud byl správně vybrán pro motor je to jeho úloha.
Olej tak čistý, že ho nevidíte
U nových vozů je na měrkách vidět čistý olej. Ty, které právě opustily showroom, mají olej tak čistý, že potřebujete správný úhel světla, abyste viděli jeho hladinu. Ale co starší vozy?

„Čistý olej se nejčastěji objevuje v motorech poháněných autogenem. LPG podporuje čisté spalování a neprodukuje velké množství nečistot, takže si olej dlouho zachovává barvu podobnou čerstvému oleji. Mělo by to být důvodem k radosti? Ano. Její barva by však neměla sloužit jako ukazatel toho, kdy jej vyměnit,“ říká Jurečka.
„V oleji již zaběhnutého, ale stále čistého motoru se totiž hromadí neviditelné chemické nečistoty, které mají na olej negativní vliv a zhoršují jeho mazací vlastnosti. Jedná se především o síru, která je kontaminována LPG,“ dodává odborník Michal Jurečka.
Síra způsobuje okyselení oleje a zhoršení jeho mazacích vlastností. Proto někteří výrobci nabízejí oleje se složením, které prodlužuje životnost oleje. V případě automobilů s LPG doporučují odborníci při použití standardního oleje Total jeho výměnu mnohem častěji než u automobilů bez plynu.
Řídký nebo hustý olej?
Někdy navrhujeme viskozitu oleje k určení jeho hustoty. Pro mnohé je zřejmé, že viskozita 0W-20 je řídký olej a například 10W-60 je hustý olej. Možná tyto pojmy používáte hovorově, ale měli byste také vědět, že v praxi to může být zcela jinak.
Vše záleží na podmínkách, v nichž se olej používá, a na jeho vlastnostech. Může se stát, že olej s nízkou viskozitou při vysokých teplotách zhoustne a olej s vysokou viskozitou při běhu motoru zřídne. Důvodem je viskozitní index oleje.

Například olej 15W-40 má ve srovnání s olejem 0W-40 vyšší viskozitu při pokojové teplotě. Při teplotě 100 °C mají oba oleje stejnou viskozitu a při vyšších teplotách, tj. v nejteplejších oblastech motoru, má olej 0W-40 vyšší viskozitu než olej 15W-40.
Odborník Michal Jurečka ale připomíná, že je velmi riskantní hledat olej s nejvyšší možnou viskozitou, protože normy výrobce motoru mají přednost. Příliš nízká nebo příliš vysoká viskozita se projevuje změnou odporu motoru a fungováním hydraulických součástí, např. kohoutů ventilů nebo variátorů vačkového hřídele či napínáků.
Neuvážená výměna oleje tak může vést v lepším případě ke zvýšení hlučnosti motoru a snížení výkonu, v horším případě k poruchám, jako je například natažený rozvodový řetěz.
I při vlastní volbě viskozity je důležité používat pouze rozsah povolený výrobcem motoru. Tyto informace vždy najdete v návodu k obsluze.
„Dnešní motorové oleje jsou natolik vyspělé, že vyžadují, aby kupující pečlivě četl etikety. Ve skutečnosti již nestačí znát pouze viskozitu oleje, protože v rámci jednoho existuje již několik variant oleje lišících se např. homologací výrobce. Rozhodně se také nenechte přesvědčit o vzhledu oleje v obalu, zejména proto, že ho obvykle vidíme při pokojové teplotě. Barva, průhlednost a zápach během provozu nám nic neříkají o mazacích vlastnostech a někdy jsou zavádějící,“ uzavírá téma Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.