Může kvalitní palivo vyčistit zanesený motor? Kolik nádrží je třeba vyjezdit?

Přidat na Seznam.cz

Otázky na toto téma jsou poměrně časté. Přesnou odpověď jsme ale neznali. Ani naše největší rafinerie na ně neodpovídá přesně. Zdá se, že na to ani neexistuje jasná odpověď. Až doposud.

Renomované nezávislé testovací centrum nám poskytlo odpovědi na několik častých a klíčových otázek týkajících se tématu kvalitního paliva, jeho schopností a možností. Na naše otázky odpovídal Zdeněk Frydrych, vedoucí zařízení.

Co znamená zanesený motor?

„Každý spalovací motor má tendenci zanášet se výfukovými plyny. To je způsobeno samotným procesem spalování. Přestože se konstruktérům a výrobcům motorů podařilo v posledních 20 letech s příchodem normy Euro5 a vyšších emisních norem zásadně zefektivnit spalování v motoru a přiblížit se dokonalému spalování směsi vzduchu a paliva, je téměř nemožné dosáhnout ideálního stavu. Kromě toho proces dokonalého spalování komplikují nezbytná aditiva v palivech, která snižují podíl znečišťujících látek nebo ovlivňují další vlastnosti paliva, jež byla mezitím nově zavedena. To znamená, že každý spalovací motor může dříve nebo později trpět vnitřním znečištěním,“ říká Frydrych.

„Existují 4 základní typy spalovacích motorů – benzínové (benzin) a naftové (diesel), přičemž každý z nich může mít nepřímé vstřikování (MPi/combustion) a přímé vstřikování (GDI/DDI). Existuje také rozdělení podle plnění válců, tj. na atmosférické a přeplňované motory. Je obecně známo, že motory s přímým vstřikováním mají větší sklon a predispozici k zanášení, motory s menším objemem a přeplňované motory pak největší. Velký vliv na zanášení motoru má také způsob používání vozidla. Pokud je neustále na krátkých cestách, často vypnutá bez delšího používání při potřebné provozní teplotě, výrazně to zhoršuje situaci,“ dodává.

Jak poznám, že mám zanesený motor?

„To bohužel nelze rozpoznat jinak než testováním a měřením na válci nebo brzdách motoru v laboratořích. Neexistuje ani jeden parametr, který byste mohli přečíst do mobilního telefonu prostřednictvím připojení obd k vozidlu. A nepozná to ani řidič, protože zanášení motoru je dlouhodobější proces, takže ztráta výkonu a zvýšení spotřeby jsou velmi pozvolné a člověk si na ně zvyká, protože přicházejí po týdnech nebo měsících. Protože zanášení motoru se netýká jen ventilů, ale především vstřikovačů. Zde automaticky klesá výkon a roste spotřeba, protože motor nepracuje s optimální stechiometrickou směsí.“

Jak vyčistit zanesený motor?

„Existuje několik způsobů. Jedním z nich je servis s částečnou demontáží dílů, jako je sání, výfuk a čištění motoru pomocí speciální chemie nebo pevných částic, které se pak z motoru vysají. Obtížný a poměrně nákladný proces. Proto je jistě rozumnější používat motor dlouhodobě tak, aby se nezanášel, nebo jen velmi mírně. To znamená, že do něj můžete tankovat pouze vysoce kvalitní a osvědčené značkové pohonné hmoty. Je téměř jisté, že motory, které jsou dlouhodobě poháněny levnými neznačkovými palivy bez potřebných aditiv, se zanášejí, a to bez ohledu na jejich konstrukci, objem nebo výkon. Kvalitní paliva mohou zabránit zanášení motoru a některá prémiová paliva mohou motor dokonce velmi dobře vyčistit zevnitř.“

Má každé prémiové palivo čisticí vlastnosti?

„V žádném případě. V našem středoevropském regionu podle našich testů existuje jen několik značek, jejichž paliva skutečně čistí motor. Dobrou zprávou však je, že kvalitní značková paliva již neznečišťují motory. Největší riziko znečištění motoru představuje dlouhodobá jízda na „neznačková“ a levná paliva prodávaná v malých a neznámých řetězcích čerpacích stanic. Podle mých zkušeností se však například řidiči ve střední a severozápadní Evropě zajímají o kvalitu paliva mnohem více než řidiči v jižní Evropě. To odráží kvalitu pohonných hmot nabízených na pumpách. Překvapivě ani ve Francii není kvalita značkových paliv na dostatečné úrovni, ne tak jako v Rakousku nebo v Česku.“

Kolik nádrží paliva potřebujete na kompletní vyčištění motoru?

„Z našich testů vyplývají dvě věci. Značková neprémiová paliva dostupná na našich trzích ve skutečnosti nešpiní motory, nebo jen mírně. Jejich dlouhodobý provoz je skvělým způsobem, jak spojit čistotu motoru a hospodárnost provozu vozu. Nemohou však vyčistit znečištěný motor. Pouze některá prémiová paliva mají čisticí účinek. Při našich testech bylo v závislosti na stupni zanesení motoru možné provést kompletní vnitřní čištění po jedné až třech nádržích, tj. po 500 až 2 000 km.“

Jak rychle se motor znovu zanese?

„Pokud se budete držet značkových paliv od osvědčených dodavatelů, kteří se skutečně věnují výzkumu a vývoji a investují do nové generace aditiv a kombinací, nebudete svůj motor jen špinit. Levná paliva s nejasným složením a skladováním jsou problematická. Taková paliva jsou schopna způsobit, že motory jsou opět problematické již po 5 nádržích, tj. po 2000-5000 km. Vliv má samozřejmě i způsob používání vozidla,“ dodává Frydrych.

Zdroj: redakce