MPV kupé Renault Avantime. Při uvedení na trh vzbudil pozornost, dnes je srandovní raritou
Mnozí ho milují, jiní se smějí. Mohl by se tedy srovnávat se slavným Multiple, ale svérázný francouzský design přesto nabral o dost více krásy než zmíněný Fiat. Paradoxně se jako novinka velmi těžko hledali její majitelé.
To je také důvod, proč byl Renault Avantime ukončen již po třech letech a počet vyrobených kusů nepřesáhl číslo 10 tisíc. Můžeme o výjimečném dvoudveřovém minivanu mluvit jako o propadáku a zároveň jako o budoucí klasice?
To kupé MPV berte samozřejmě s rezervou, ale kam jinam byste Avantime zařadili? Minivan to bezpochyby je, karoserie je dvoudveřová, jen kolmá záď docela úspěšně nabourává výše uvedenou definici. A nazývat jej přerostlým třídveřovým hatchbackem nám vážně připadá poněkud nedůstojné, jak píše server Hot Cars.
Možná i proto nebyla automobilka sama schopna přesně definovat, co její stylistické oddělení pod vedením skvělého Patricka Le Quémenta vlastně navrhlo. A to byl ten problém. Renault sice vytvořil úžasně originální stroj, ale nikdo nevěděl, pro koho je určen. A s tím souvisel i minimální zájem zákazníků.
Zajímavé dveře
Jako technický základ použili konstruktéři Renault Espace z roku 1996, klasické velké MPV. Avantime však přinesl řadu odlišností, například již zmíněný jediný pár dveří zavěšených na neobvyklých pantografických závěsech. Díky tomu se otevíraly dopředu a pak pod určitým úhlem, takže se dalo vystoupit i ve stísněném prostoru. Při délce 1,4 metru to byl téměř zázrak, jediný háček byl v tom, že samotné dveře vážily téměř 60 kg.
Již v té době se Francouzi snažili prorazit s dvoubarevným lakováním. Střecha a sloupky měly jiný odstín než zbytek karoserie a zbytečně byste zde hledali středové sloupky. Konstruktéři chtěli jednoduše navrhnout vůz, který by po otevření oken nabízel ničím nerušený výhled. Toho se skutečně podařilo dosáhnout, ale utrpěla tím torzní tuhost karoserie a asi si dovedete představit, že vůz v tomto stavu dost létal.

Aby Renault oslovil náročnější klientelu, měl již ve standardní výbavě bohatou výbavu. Standardem jsou tedy xenonová světla, 16palcová hliníková kola nebo ESP. V dražších verzích byla k dispozici prosklená střecha, automatická klimatizace, navigace nebo kožené čalounění, které jste našli i na palubní desce. Pokud jde o vnitřní prostor, ani zde nezůstal kámen na kameni. Například ovládání klimatizace bylo přemístěno do spodní části A-sloupku, vlevo od volantu, a zrcadlově se zde nacházejí tlačítka na opačném konci, tedy i u spolujezdce. Tachometr, samozřejmě digitální, byl uprostřed, stejně jako displej navigace.
Pod přední kapotou jste měli na výběr jeden ze tří motorů. Všechny poháněly přední kola ve spojení se šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou. Základním motorem byl dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 120 kW (163 koní). Naftový motor byl zastoupen motorem 2,2 dCi o výkonu 110 kW (150 koní) a vrcholem nabídky byl benzinový třílitrový šestiválec o výkonu 152 kW (207 koní), který je dnes nejžádanějším motorem.
Za výrobou stála společnost Matra, která však ztratila další prodeje poté, co se Renault rozhodl vyrábět čtvrtou generaci modelu Espace s konvenční ocelovou karoserií. Po třech letech tak skončila výroba modelu Avantime, která dosáhla 8 545 zákazníků. Je to příliš mnoho nebo málo pro exkluzivitu? Každopádně si netroufáme říci, zda bude Avantime někdy považován za vyhledávanou klasiku, ale už teď se najde dost lidí, kteří ho považují za vzácný a velmi zajímavý youngtimer.
Co si myslíte o tomto kousku francouzské techniky v avantgardním obalu?
Zdroj: hotcars.com