Motory Ford EcoBoost. Zde se dovíte vše, co o nich potřebujete vědět

Přidat na Seznam.cz

Změny klimatu a rostoucí ceny pohonných hmot znamenají, že se řidiči stále více zajímají o účinnost motoru svého vozu. Mnoho kupujících je proto ochotno přejít ke značkám nabízejícím nejčistší a nejúčinnější vozy, přičemž hybridní a elektrické modely nabízejí nejnižší možné provozní náklady.

To však neznamená, že nízké provozní náklady nejsou možné u tradičních benzinových motorů. Částečně díky přísné kontrole ze strany světových vlád a institucí, jako je EU, jsou výrobci automobilů tlačeni k tomu, aby zdokonalovali své běžné technologie benzínových motorů a dosahovali maximální účinnosti a výkonu.

Fordu se to podařilo s řadou malých, ale výkonných motorů EcoBoost. Zatímco motory s menším zdvihovým objemem se v minulosti vyznačovaly nedostatkem výkonu, pohonné jednotky Ford EcoBoost využívají několik různých metod, aby poskytovaly stejnou úroveň výkonu, jakou mají mnohem větší a žíznivější agregáty, a přitom zůstaly levné na provoz a údržbu.

Obliba motorů EcoBoost v posledních letech vzrostla s tím, jak se zvýšilo povědomí o potenciální škodlivosti emisí z dieselových motorů a vzrostl zájem o benzínové alternativy. Ford sice pro své motory získal ochrannou známku EcoBoost, ale pravdou je, že velmi podobnou technologii používají i konkurenční motory EcoBoost, například řada motorů TSI koncernu VW.

Jaké jsou výhody motoru Ford EcoBoost?

Ford rád vysvětluje EcoBoost rozdělením názvu na dvě složky. Slovo „Eco“ odkazuje na požadavek mimořádné úspory paliva a snížení emisí CO2, zatímco slovo „Boost“ odkazuje na potřebu výkonu a síly. Tyto dvě vlastnosti jsou spojeny do jediného balíčku pohonných jednotek, který nabízí jak hospodárnost, tak výkon. Ford toho dosáhl použitím dvou specifických technologií.

První část rovnice, vyšší hospodárnost, zajišťuje systém přímého vstřikování paliva, který se obejde bez tradičního sacího potrubí a do každého válce vstřikuje přesně odměřený a tvarovaný proud rozprašovaného benzinu v přesně stanoveném okamžiku spalovacího cyklu. Díky mimořádně účinnému spalování je možné snížit množství paliva potřebného v jakémkoli jízdním cyklu, takže vozy vybavené systémem EcoBoost mají potenciál dosahovat působivých hodnot hospodárnosti.

Řidiči však chtějí také flexibilitu a výkon, a právě turbodmychadla dodávají motorům EcoBoost potřebný impuls. Ta zvyšují úroveň výkonu do té míry, že motor EcoBoost o objemu 1,0 litru dokáže nejen reprodukovat jízdní vlastnosti staršího motoru o objemu 1,6 litru, ale dokonce je i vylepšit. To proto, že díky montáži turbodmychadla je k dispozici větší točivý moment, neboli tažná síla, v celém rozsahu otáček, což vozu EcoBoost dodává větší pružnost při každodenní jízdě.

Jsou známy nějaké problémy s motorem Ford EcoBoost?

První tříválcový motor EcoBoost o objemu 1,0 litru se zrodil v roce 2012 a debutoval pod kapotou modelu Ford Focus. To znamená, že automobilka měla několik let na zdokonalení technologie, která se nyní montuje do milionů motorů. V tuto chvíli se jedná o poměrně rozšířenou technologii, což znamená, že je dobře zaběhnutá, rozhodně není důvod obávat se zbytečných poruch nebo problémů se spolehlivostí.

Několik významných svolávacích akcí vozů EcoBoost vydaných v roce 2018 může znít jako poplašná zpráva, ale pravdou je, že závady nesouvisely konkrétně s technologií EcoBoost. Svolání Focusu s motorem 1,0 l EcoBoost se týkalo potenciálního přehřátí nylonové trubky v chladicím systému, zatímco potenciálně závažnější závada v hlavě válců motorů 1,6 l EcoBoost opět přímo nesouvisí s technologií EcoBoost.

Jedním z potenciálních problémů, s nimiž se potýkají kupující, kteří chtějí přejít na vůz s motorem EcoBoost, je skutečnost, že uváděné údaje o spotřebě paliva se v reálném světě mohou lišit. Turbodmychadlo v motoru EcoBoost poskytuje razantní výkon, a pokud budete v pokušení tento výkon často využívat, výhody v oblasti spotřeby paliva se začnou vytrácet.

Jak dlouho vydrží motor EcoBoost?

Stejně jako všechny běžné motory byly i motory EcoBoost navrženy tak, aby vydržely. Měly by snadno najet 120 000-160 000 km bez nutnosti oprav, pokud je vozidlo pravidelně a řádně servisováno.

Zdroj: Carbuyer