Moc se o něm nemluví, ale dokáže způsobit poruchy za desetitisíce. Příznaky špatného nebo porouchaného palivového čerpadla

Přidat na Seznam.cz

Mezi běžné příznaky patří kvílivý zvuk, obtížné startování, problémy s výkonem motoru a nemožnost nastartovat vůz, píše web Your mechanic.

Kvílivý zvuk z palivové nádrže

Jedním z prvních příznaků problému s palivovým čerpadlem je hlasitý kvílivý zvuk. Staré nebo opotřebované palivové čerpadlo může za chodu vydávat nápadně hlasité kvílení nebo vytí. Většina palivových čerpadel při běžném provozu vydává tiché hučení, avšak nadměrně hlasité kvílení vycházející z palivové nádrže je obvykle známkou problému. V systému může být nedostatečné množství paliva, poškozené čerpadlo nebo znečištěné palivo.

Potíže se startováním

Dalším příznakem, který bývá spojován s problematickým palivovým čerpadlem, jsou potíže se startováním. Protože palivová čerpadla neustále běží, kdykoli je zapnuto zapalování, mohou se časem opotřebovat a oslabit. Slabé palivové čerpadlo může stále čerpat palivo, ale vozidlo může mít potíže se startováním z důvodu nedostatečného tlaku. Oslabené palivové čerpadlo může způsobit, že vozidlo potřebuje k nastartování více klik než obvykle, a v závažnějších případech může dokonce způsobit, že vozidlo vyžaduje několikanásobné otočení klíčku, než nastartuje.

Prskání motoru

Jedním z nejjistějších ukazatelů vadného palivového čerpadla je prskání motoru – obvykle při vysokých otáčkách. Pokud jedete trvale vysokou rychlostí a motor náhle začne prskat, než se vrátí do normálního chodu, může to znamenat problémy v palivovém čerpadle. V takovém případě palivové čerpadlo nedokáže zajistit konstantní proud paliva do motoru při ideálním tlaku.

Zadrhávání

K zasekávání může docházet z důvodu více problémů ve vozidle, ale věnujte pozornost, pokud k němu dochází často při vysokých teplotách zobrazených na teploměru vozidla. Stoupající teplota spojená se zasekáváním často naznačuje problém s motorem palivového čerpadla. Pokud k zasekávání dochází i nadále při zvyšující se teplotě na ukazateli, může to znamenat zhoršení stavu palivového čerpadla a nutnost jeho výměny.

Ztráta výkonu při zátěži

Dalším příznakem špatného palivového čerpadla je ztráta výkonu při zátěži vozidla – například při jízdě do kopce nebo při přepravě těžkého nákladu – nebo při zrychlování. Motor se vypíná, protože slábnoucí části palivového čerpadla nedokážou v těchto situacích udržet krok se zvýšenými nároky vozu na palivo. Za těchto okolností má vůz pocit, že není schopen jet nebo udržet zamýšlený výkon. Pokud je příčinou palivové čerpadlo, znamená to, že již nedokáže přesně regulovat tlak paliva a dodávat motoru odpovídající množství paliva.

Surging vozu

Nepravidelný odpor uvnitř motoru palivového čerpadla může být příčinou prudkého náběhu vozidla a znamená, že palivové čerpadlo potřebuje opravu. Surging je cítit jako při sešlápnutí plynového pedálu. Dochází k němu však náhodně, konstantní rychlostí. Pokud k tomu dochází často, může to být způsobeno problémy uvnitř palivového čerpadla.

Přehnaně nízká spotřeba

Pokud se vám zdá, že tankujete více než obvykle, může to být způsobeno problémem v palivovém čerpadle. Ventil v něm se nemusí otevírat, což způsobuje, že se do systému motoru nalévá více paliva, než je nutné. Přebytečné palivo se v motoru neukládá ani nevyužívá.

Vůz nenastartuje

Dalším závažnějším příznakem problému s palivovým čerpadlem je stav, kdy nelze nastartovat. Pokud palivové čerpadlo zcela selže – do té míry, že není schopno zajistit dostatek paliva pro chod motoru, vozidlo odmítne nastartovat. Po otočení klíčkem motor stále ještě naskočí, ale kvůli nedostatku paliva se nepodaří nastartovat. Situace, kdy nelze nastartovat, může být způsobena i řadou dalších problémů, proto doporučujeme nechat vozidlo řádně diagnostikovat.

Palivová čerpadla se v té či oné podobě nacházejí prakticky ve všech vozidlech vybavených spalovacími motory. Většina palivových čerpadel je konstruována tak, aby vydržela dlouho. Jakmile však vozidlo dosáhne vysokého počtu najetých kilometrů, není neobvyklé, že palivová čerpadla vyžadují výměnu. Dalším důvodem poruchy palivových čerpadel je pravidelné udržování méně než 1/4 nádrže paliva ve vozidle. Pokud se u vašeho vozidla projevuje některý z výše uvedených příznaků nebo máte podezření na problém s palivovým čerpadlem, nechte vozidlo zkontrolovat odborným technikem, který určí, zda je třeba čerpadlo vyměnit.

Zdroj: yourmechanic.com