Mnoho řidičů neumí řadit tak, aby skutečně snížili spotřebu paliva. Víme, jak na to

Přidat na Seznam.cz

Pravděpodobně již víte, že nízké otáčky jsou pro úsporu paliva nejlepší. Ale jde o víc než jen o včasné řazení.

Ano i ne. Dosažení maximální účinnosti vozu s manuální převodovkou má hodně společného s udržováním nízkých otáček. A za touto moudrostí se skrývá fascinující vědecký poznatek, který v novém videu vysvětluje server YouTube Engineering Explained.

Moderátor Jason Fenske vysvětluje pojem specifická spotřeba paliva při brzdění, což je inženýrský termín, který přesně určuje, kolik paliva spotřebuje určitý motor při různém zatížení a při různých otáčkách.

V podstatě platí, že při nižších otáčkách se spotřebuje méně paliva, protože nižší otáčky znamenají menší tření. Motor, který kvílí při 6000 otáčkách za minutu, musí překonávat mnohem větší tření (způsobené třením pístů o stěny válců, ložisky klikového hřídele a odporem věcí, jako je ventilový rozvod, vodní pumpa a další příslušenství) než motor, který se pohybuje při 2000 otáčkách za minutu.

A vyšší zatížení má nepřímý vliv na spotřebu paliva. Zatížení je většinou analogické otevření škrticí klapky. Pokud se pohybujete při nízkém zatížení, můžete používat pouze pět procent plynu. To znamená, že motor se musí více snažit, aby nasál vzduch přes z větší části zavřenou škrtící klapku. Při široce otevřeném plynu je nasávaný vzduch méně omezován, což znamená, že motor se tolik nenadře, aby se nadechl.

Nejlepším místem je tedy vysoké zatížení (široce otevřená nebo téměř široce otevřená škrticí klapka) a nízké otáčky. To však má svá omezení. Pokud přeřadíte příliš brzy, riskujete, že motor bude táhnout, a budete po něm chtít, aby se pohyboval dopředu při nepřirozeně nízkých otáčkách.

Zdroj: roadandtrack.com