Místo Euro 7 by EU měla myslet na emise z války na Ukrajině, říká Škoda Auto

Přidat na Seznam.cz

Emisní norma Euro 7 mění pravidla hry na trhu nových automobilů mnohem zásadněji než přechody mezi předchozími emisními normami. Jak opakovaně upozorňují odborníci, je silně politicky motivovaná a nastavená tak, aby násilně prosadila povinný přechod na plně elektrická auta. Na absurditu její současné podoby hlasitě upozorňuje Jaroslav Povšík z představenstva Škody Auto.

O nové emisní normě Euro 7 již bylo napsáno mnoho a většina zpráv se nese v podobném duchu. Že je příliš přísná, že výrazně ztíží život automobilkám a že bude znamenat prakticky konec malých a cenově dostupných aut.

A i když se to může zdát jako další ze zbytečných nářků automobilek, které i přes neúspěchy stále královsky vydělávají, a tak nás trochu táhnou ke dnu, skutečnost je taková, že důsledky současné podoby nové emisní normy Euro 7 jsou skutečně závažnější, než by se laikovi mohlo na první pohled zdát. Více o nich hovořil Jaroslav Povšík z představenstva společnosti Škoda Auto.

Euro 7 zastavuje i vývoj komponentů pro malé vozy

Zajímavá vyjádření Jaroslava Povšíka k současné podobě emisní normy Euro 7 rozhodně stojí za pozornost. Jak upozorňuje, Euro 7 představuje reálnou hrozbu.

„Zejména je třeba lidem sdělit podrobnosti o konci spalovacích motorů v EU do roku 2035. Příprava na něco takového musí začít dlouho předtím. A dále, že Euro 7 je šílený nástroj, který nám znemožní vyrábět a homologovat současná auta, zejména malá,“ říká Povšík. Upozorňuje, že se to týká zejména vozů Fabia, Scala a Kamiq.

„Bude to mít dopad i na vývoj a další homologaci komponentů důležitých pro provoz menších vozů, jako jsou pneumatiky, brzdy, nebo i takové věci jako klimatizace a další,“ upozorňuje Povšík. Říká, že i zaměstnanci se ptají, zda je spravedlivé takto omezovat automobily, zatímco tisíce čtyřsetmetrových kontejnerových lodí nadále křižují všechny kouty světa a desetitisíce letadel neustále brázdí oblohu. Podivují se také nad tím, že dieselové kamiony jsou všude v takové hustotě, že je na běžných silnicích prakticky nelze nikde předjet.

„Zaměstnanci se soustředí na základní otázky, jako zda bude dost práce, kolik si vydělají, kolik si za své peníze mohou reálně koupit, zda jim zbude na život mimo práci a zda budou mít jejich děti kde bydlet,“ doplňuje úvahy Jaroslav Povšík. „A to ani nemluvíme o tom, kolik milionů tun munice se vystřílí kousek od našich hranic, kde umírají lidé a jejich děti. Nikdo ještě nezměřil, kolik emisí CO2, oxidů dusíku a dalších jedů se v této válce vyprodukuje a jak dlouho bude trvat, než se tímto chováním příroda a životní prostředí zcela dorazí,“ dodává rozhořčeně.

Odjezd do Bruselu

Zástupci vedení celého koncernu VW míří do Bruselu, aby opět lobbovali za odklad normy Euro 7. „Podobné nájezdy na Brusel jsem osobně zažil, sám jsem tam byl nejméně čtyřikrát. Naposledy jsme tam měli oceláře, aby politici v tom vzdáleném sídle EU odtrženém od běžného lidského života, ve spleti chodeb, vztahů a korupce věděli, že si pro ně můžeme přijít,“ uzavřel Jaroslav Povšík.

Zdroj: redakce, Škodovácký odborář