Mercedes rozšiřuje nabídku veganských interiérů o kaktusy, houby a další rostliny

Přidat na Seznam.cz

Jen fajnšmekři si kupovali kůži, která vždycky úžasně voněla. Ale kůže se nakonec stala všudypřítomnou a nedávno se od ní odvrátili lidé z řad udržitelného rozvoje ve prospěch „veganských“ interiérů bez krutosti, jak píše server Motortrend.

Většinu dnešní veganské kůže však tvoří syntetická tkanina s polyuretanovou nebo PVC vrstvou. Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX zkoumá několik nových, udržitelnějších možností pro vegany.

Kůže na bázi hub

Houby, které vidíte na lesní půdě, vznikají díky myceliu houby – jejímu vláknitému kořenovému systému, který pomáhá rozkládat organickou hmotu a vyživovat tak rostliny. Když se buňky mycelia krmí pilinami a organickým materiálem ve vertikálním zemědělském zařízení poháněném obnovitelnou energií, lze pěnovou, bahenní hmotu sklízet již za dva týdny.

Poté se zformuje do listů a zpracuje pomocí principů zelené chemie. Některá změkčovadla zajišťují trvanlivost, ale Mylo je certifikováno jako 50-85% biobavlna. Perforované vložky sedadel, které debutují v automobilu EQXX, vypadají a působí jako kůže.

Kůže Deserttex Cactus

Možná byste raději, kdyby byl váš pružný povrch sedadel vyroben z listů kaktusu nopál (opuncie)? Mexická firma Adriano Di Marti vyvinula automobilové čalounění Deserttex, které se vyrábí sběrem zralých listů opuncie, jež přirozeně odrůstají a nevyžadují zavlažování, chemikálie ani pesticidy. Tyto listy se rozdrtí, vysuší slunečním světlem, smíchají s dalšími netoxickými materiály a zpracují na veganskou kůži.

Ta údajně splňuje standardy desetileté životnosti a na rozdíl od Mylo je částečně biologicky odbouratelná. Většina bílého materiálu sedadel, konzoly a volantu modelu EQXX je z materiálu Deserttex, který působivě napodobuje pružnost a ohebnost kolagenu ve zvířecí kůži.

AMSilk vlákno

Pokud vám nevadí houbová a kaktusová kůže, pojďme se bavit o bakteriálním hedvábí produkovaném bakterií E. coli. Ano, ukázalo se, že když tyto potravinové jedovaté padouchy nakrmíte škrobem, vytvoří bílý bílkovinný prášek, který lze za mokra spřádat do vlákna, jež napodobuje pevnost, hmotnost, pohodlí a vlastnosti hedvábí udržující vlhkost.

Je také přirozeně odolné vůči zápachu a stoprocentně biologicky odbouratelné. Německá společnost AMSilk pěstuje bakterie Escherichia coli fermentací rostlinného odpadu z potravinářského průmyslu. V modelu EQXX jsou k dispozici táhla pro otevírání dveří utkaná z biobavlny AMSilk, ale společnost uvádí na trh také výrobky Silkbeads a Silkgel pro použití v lékařských nátěrech a ve výrobcích osobní hygieny.

UBQ Thermoplast

Jakýkoli nevytříděný odpad z domácnosti, zbytky z drtičů vozidel atd. se rozloží na lignin, celulózu, vlákna a cukry a poté se roztaví s jinými směsnými plasty a vytvoří kompozitní termoplastické pelety UBQ. Proces nevyžaduje žádnou vodu a minimální vstup energie a neprodukuje žádný odpad ani odpadní látky. Mřížky reproduktorů opěrek hlavy vozu EQXX jsou vyrobeny z UBQ a Mercedes zkoumá možnosti jeho použití v šachtách zavazadlového prostoru a dalších dílech.

Bambusové a síťované koberce a PET tkaniny

Obnovitelné zdroje uvnitř vozu doplňují přepychové tmavě modré koberce s hustým vlasem vyrobené ze 100% bambusových vláken, bílý koberec s krátkým vlasem na konzole vyrobený z recyklovaných rybářských sítí a zbytků koberců a modré textilie na výplni dveří a umělý semiš Dinamica na volantu, výplních dveří a stropu, které jsou vyrobeny z recyklovaných polyesterů (plastových lahví) a polyuretanů. Obzvláště se nám líbí vložky dveří Dinamica, které jsou pro zajímavý vizuální efekt opatřeny trojrozměrným tiskem drobných dvoubarevných plastových pyramidek.

Mnohé z těchto materiálů jsou zatím na nízkém stupni vývojové křivky trvanlivosti a možná nikdy neprojdou přísnými testy kvality automobilů na extrémní teploty, sluneční záření, mechanické opotřebení a působení rozpouštědel. Doufejme, že ty, které projdou, budou nakonec působit stejně bohatě a efektně jako v konceptu EQXX.

Zdroj: motortrend.com