Měníte vůbec někdy tyto díly? Vyměňte je bez ohledu na počet najetých kilometrů vašeho vozidla. Zanedbání může být fatální

Přidat na Seznam.cz

Na jaře je čas na důkladnou revizi a technickou kontrolu vašeho vozu. Je to také vhodná doba pro výměnu klíčových kapalin a dílů. Je třeba vědět, že některé z nich se opotřebovávají spíše věkem než najetými kilometry. Po několika letech, bez ohledu na počet najetých kilometrů a stav, je lze nebo je třeba je vyměnit, píše server Motofakty.

„Řidiči si ne vždy uvědomují, že některé díly a provozní kapaliny by se v průběhu let měly nebo dokonce se musí vyměnit,“ vysvětluje Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů. „Někteří lidé jezdí jen příležitostně, a proto si myslí, že auto nevyžaduje servis. Některé prvky bohužel s věkem ztrácejí své vlastnosti, takže i když se vůz téměř nepoužívá, je třeba pamatovat na některé výměny,“ dodává.

Olej jednou ročně nebo jednou za 30 000 km

Servisní doporučení pro výměnu oleje často uvádějí nejen počet ujetých kilometrů, ale také období, např.: výměna oleje každých 30 000 km nebo jednou ročně. Někdy se v pokynech k servisnímu intervalu uvádějí dva roky. Je prakticky neslýchané, aby výrobce doporučoval měnit olej méně často. Důvodem je omezená životnost oleje, který časem ztrácí své chemické vlastnosti. Neměli bychom se však řídit pouze datem na obalu, protože správně skladovaný olej v uzavřeném obalu si může zachovat své vlastnosti po dobu pěti (minerální) nebo dokonce deseti let (syntetický).

Na druhou stranu mechanici doporučují měnit olej jednou ročně bez ohledu na počet najetých kilometrů. A to i v případě, že vozidlo stojí převážně v garáži nebo se s ním jezdí jen příležitostně. To je odůvodněno tím, že – zejména na krátké vzdálenosti – se v oleji často hromadí zkondenzovaná voda, která ve směsi s olejem vytváří na mnoha místech, kde se hromadí, hnědou „kaši“. O to více stojí za to takový olej osvěžit. Na jaře je pro to vhodná doba.

AdBlue pouze na jeden rok – problém moderních dieselů

Její nedostatek může mít horší následky než prázdná palivová nádrž, kterou lze jednoduše doplnit. V případě nedostatku AdBlue může být dokonce nutné navštívit servisní středisko, aby bylo možné vůz vůbec zprovoznit. To se může ukázat jako nepříjemné například při cestách po dálnicích nebo v málo frekventovaných oblastech, kde není možné najít servisní středisko v bezprostřední blízkosti.

Je však třeba vědět, že AdBlue (tj. vodný roztok močoviny) je organická kapalina, takže má specifickou trvanlivost – přesně jeden rok. Důležité je, že čas se nepočítá od okamžiku nalití do vozu, ale od data výroby. Kromě toho musí být tekutina skladována v uzavřeném, vzduchotěsném obalu a při správné teplotě.

Ačkoli není uvedena žádná konkrétní doba, po kterou by mělo být AdBlue nalité do vozidla spotřebováno, je to určitě méně než rok. A to i v situaci, kdy řidič s naftovým motorem neujede ročně několik tisíc kilometrů, protože plná nádrž AdBlue je pro tento účel víceméně dostačující.

„AdBlue je třeba pravidelně doplňovat, protože kapalina stárne a ztrácí své vlastnosti, což může způsobit nesprávnou funkci systému SCR, která se projeví rozsvícením výstražné kontrolky nebo dokonce poruchou. Proto je vhodné kapalinu doplnit. Pokud řidič příliš nejezdí, je lepší nenalévat více najednou, ale více či méně podle potřeby. To však vyžaduje pozorování vozu a určité zkušenosti,“ říká Jurečka.

Brzdová kapalina každé dva roky

Jednou z vlastností hydraulické kapaliny v brzdovém systému a často také v systému ovládání spojky je přirozeně se vyskytující proces hygroskopičnosti, tj. schopnost akumulovat vodu. Voda v brzdovém systému snižuje bod varu kapaliny, což může v extrémních situacích vést ke snížení brzdného účinku.

Z tohoto důvodu se doporučuje měnit brzdovou kapalinu každé dva roky, i když to není povinné. Proto je vhodné se při návštěvě servisu předem poradit se svým mechanikem.

Rozvodový řemen každých pět let

Rozvodový řemen by se měl zpravidla měnit každých 100-150 000 km. Ne každý si však uvědomuje, že kombinace procesu stárnutí pryžového pásu a vysokého rizika nákladné poruchy znamená, že pětiletá lhůta je také bezpečným servisním doporučením. To znamená, že někteří řidiči protahují termín výměny, protože si neuvědomují, že po pěti letech se zvyšuje riziko přetržení nebo přeskočení pásu.

„U mnoha automobilů s jednoduchými motory není výměna rozvodového řemene nijak zvlášť nákladná. Samotný pásek představuje výdaj v řádu několika stovek korun. Stárne hlavně řemen, takže i když vůz ještě nedosáhl kilometrového nájezdu vhodného pro výměnu rozvodového řemene, ale uplynulo již několik let, můžete být v pokušení vyměnit samotný řemen. Existují také motory s řemeny pracujícími v olejové lázni, což výrazně prodlužuje jejich životnost. Někdy dokonce až 8 let nebo do ujetí cca 200 000 km,“ vysvětluje Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů

Klínový řemen

Řemen pohánějící příslušenství motoru (např. alternátor nebo kompresor klimatizace) je podobný rozvodovému řemenu, riziko jeho přetržení (a tím i poškození) je však mnohem nižší. Vícedrážkový řemen nemůže přeskakovat, protože nemá zuby. Může však proklouznout. Proto se doporučuje jej vyměnit.

Chladicí kapalina každých 5-6 let

Sami výrobci chladicí kapaliny doporučují, aby se chladicí kapalina měnila jednou za pět nebo šest let. Do doby stanovené výrobcem vykazuje kapalina antikorozní vlastnosti. Při plnění své primární funkce bude i nadále chladit a udržovat teplotu, ale v důsledku dlouhodobého používání se části chladicího systému rychleji opotřebovávají.

Pneumatiky každých 6 let, ale zimní pneumatiky dříve

Mnoho řidičů jezdí tak tiše, že limitu hloubky drážek běhounu (1,6 mm) nedosáhnou ani po 15 letech. Mluvíme zde o letních pneumatikách, protože zimní pneumatiky by měly mít minimální dezén 4-5 mm. Je však třeba mít na paměti jednu zásadní věc: pneumatiky jsou základním prvkem aktivní bezpečnosti a určují, jak rychle můžete brzdit nebo zda můžete provést nouzový manévr. Proto je vhodné je po 6 letech bez ohledu na stupeň opotřebení vyměnit.

To však není tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát. Je možné zkontrolovat datum výroby pneumatik, které však nemusí být totožné s datem, kdy byla pneumatika namontována na vozidlo, tj. kdy začala fungovat. Pokud si řidič v roce 2022 koupí pneumatiku s datem výroby 2020, jedná se stále o novou pneumatiku. Při výměně však není rozhodující datum montáže, ale datum výroby.

Letní pneumatiky by proto měly být vyměněny nejpozději do 10 let od data výroby. Naproti tomu zimní a celoroční pneumatiky by se měly měnit každých pět let bez ohledu na stupeň opotřebení, a to z důvodu ztráty pružnosti pryže, která je nezbytná pro bezpečnost v chladném počasí.

Údržba vozu. Neděláte to, ale měli byste

Existují ještě další položky údržby, které uživatelé vozidel nevyměňují, ačkoli by podle zkušeností výrobce i autoservisů měli.

„Dobrým příkladem může být kapalina do posilovače řízení, která se obvykle vyměňuje při opravách, nebo brzdové hadice – pružné i pevné,“ říká odborník Jurečka. „Podle názoru mechaniků by se pružné měly měnit každých 5-7 let, protože guma bledne. Tuhé vydrží déle, ale často je po 15-20 letech třeba je vyměnit, což mechanik nebo diagnostik snadno zjistí při technické prohlídce.“

Ačkoli to kvůli nákladům prakticky nikdo nedělá, i airbagy se musí každých 10 let vyměnit. Výměna sady za originální může být dražší než samotné auto a u použitých je zákonem zakázána. Jedná se však o ojedinělý případ. Jak upozorňují mechanici, vyplatí se dbát i na další věci, prostě používat zdravý rozum. Aby se zdánlivé úspory neproměnily v nepředvídané náklady nebo nesnížily naši bezpečnost na silnicích.

Zdroj: motofakty.pl, redakce