Mechanik radí, jak koupit dobré auto: Nekoukejte na běžné závady, počítejte peníze

Přidat na Seznam.cz

Při výběru ojetého vozu pro sebe se vyplatí podívat se na problém šířeji než jen prizmatem možných závad a opakujících se stereotypů. Odborník Michal Jurečka vám poskytne několik rad, které se obvykle neberou v úvahu.

Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů, především varuje před přílišnými obavami ze závad, o kterých se můžete dočíst v různých diskuzích. Proč? Protože je třeba je nejprve spočítat.

Například: když motor „žere“ olej, zdá se, že je to asi velmi nepříjemná závada, ale navzdory všemu stačí dolít olej. Tuto „opravu“ zvládne každý a nevyžaduje ani návštěvu servisu. A náklady? Navzdory tomu, co si možná myslíte, nejsou náklady příliš vysoké.

„Pokud takový motor spotřebuje 0,5 l/1000 km, znamená to 5 l/10 000 km. Je to, jako byste měnili ještě jednou ročně, ale bez filtru a práce,“ říká odborník Michal Jurečka. A v přepočtu na koruny? Jednou za 10 000 km je to asi 800 Kč. Pro mnohé to znamená takový výdaj jednou ročně. Obyčejné připojení vozu k počítači za účelem kontroly chyb může být dražší.

Jurečka uvádí i příklad z druhé strany. „Drobnou závadu“ v podobě poruchy lambda sondy. Kontrola ceny dílů není všechno. Součásti, jako jsou senzory a čidla nefungují vždy správně jako náhrada. Navíc – senzory a čidla nejdou vrátit. Zkušenosti ukazují, že v případě sond správně fungují pouze originály. Případně díly OEM, tj. originální díly bez loga výrobce vozu. A ty mohou být drahé.

Ne za kolik, ale jestli vůbec

Někdy není problém v ceně, ale v dostupnosti dílů. Možná budete překvapeni, jak je jich málo, zejména od vypuknutí pandemie. V současné době se garáže potýkají s nedostatkem nejen originálů, ale i náhradních dílů.

„Pokud se nejedná o příliš oblíbenou značku, není vše v obchodech s náhradními díly dostupné a některé komponenty jsou k dispozici pouze v autorizovaném servisu, což s sebou nese vysoké náklady. Ještě horší je, když si koupíte sportovní nebo terénní variantu oblíbeného modelu na trhu. Kdo sežene tlumiče pro Alfa Romeo Crosswagon nebo se smíří s cenou pro téměř 20 let staré Subaru Forester se samonivelačním systémem, je šťastný člověk,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.

Jurečka také zdůrazňuje, že někdy „typické závady“ nejsou tak hrozné, jak se zdá. Jako příklad uvádí motor Renault 1,5 dCi. Pokud víme, že se jedná o klasický problém se vstřikovači, lze je po zakoupení ověřit a díky dostupnosti levných dílů i relativně levně vyměnit.

„Čeští mechanici velmi rychle řeší běžné problémy, které běžně nazýváme závadami. Pokud se svým vozem zajdete do dobrého servisu, můžete tyto znalosti využít, a dokonce se přímo zeptat, zda je třeba po koupi provést něco nad rámec běžného servisu. A pak už si můžete jen užívat bezproblémovou jízdu,“ dodává Michal Jurečka.

Mechanik poukazuje na výhody moderních technologií pro úsporu paliva. Automobily nebo motory označované jako jednoduché a odolné často spalují hodně paliva, zatímco ty poruchovější méně. I zde se vyplatí vzít si do ruky kalkulačku.

„Porovnejme dva motory,“ říká Michal Jurečka. „Dobrý vůz má spotřebu 10 l/100 km a složitější, ale úspornější 8 l/100 km. Při současných cenách pohonných hmot činí rozdíl přibližně 90-100 Kč/100 km. Po ujetí 10 000 km je to 9 000 – 10 000 Kč. Je to opravdu tak, že se horší, ale úspornější motor za takovou částku ročně porouchá? Na druhou stranu, pokud se vám tři roky nic neporouchá, zůstane vám v kapse asi 20 000 Kč,“ upozorňuje mechanik.

Je mladší vůz lepší? Není pro každého

Mechanik také upozorňuje, že Češi si stále častěji kupují auta za peníze, které mají našetřené jen na auto, ale nemohou si dovolit je opravit. Příliš mladý ročník nebo příliš vysoká třída vozu může být tvrdou ránou pro peněženku, když se něco porouchá.

„Češi si násilím kupují mladší vozy, které si často nemohou dovolit opravit. Pokud je rozpočet na nákup vozu na pomezí generací, vyplatí se poohlédnout se po o něco starším voze starší generace s lepším nájezdem kilometrů než po nejlevnějším voze novější generace. Také počet najetých kilometrů není vždy správným ukazatelem, protože u vozu, který byl více používán na krátké trasy, se mohou některé závažnější závady objevit až nyní a udržovaný vůz s vyšším počtem najetých kilometrů má již své dětské nemoci za sebou,“ dodává Michal Jurečka.

Zdroj: redakce