Maximální rychlost na dálnici až 100 km/h. Vědci odhalili ekologickou lež

Přidat na Seznam.cz

Téma, které (nejen) v Německu nedává mnohým spát. Na dálnicích v zemi obecně není nejvyšší povolená rychlost omezena a stále více se ukazuje, že původní studie, které hovořily pro zavedení limitů, nelze brát zcela vážně. Výhrady naopak rostou. Zastánci i odpůrci limitů trvají na svých argumentech a nikdo nechce ustoupit; názory se stále více polarizují. Je obtížné určit, které údaje a výzkumy jsou skutečně věrohodné.

V sousedním Rakousku přišla nedávno část vědecké obce s nápadem zavést nové rychlostní limity: 30 kilometrů za hodinu ve městě, 80 mimo obec a maximálně 100 na dálnici. Nápad vyvolal rozpačité reakce a debata na toto téma nabírá na obrátkách i v automobilové velmoci Německu. Přitom podle nejnovější studie, která tam byla zveřejněna, by zavedení rychlostního limitu na dálnicích bylo mnohem méně účinné, než se očekávalo.

Kolik emisí oxidu uhličitého by se tedy omezením rychlosti na silnicích v Německu skutečně ušetřilo? Nový výzkum přinesl následující odpověď: maximálně 1,1 milionu tun CO₂ ročně. Nechala si ho vypracovat německá liberální FDP a je zcela v rozporu s výpočty, které dříve provedla Spolková agentura pro životní prostředí. Ta předpokládala úsporu 6,7 milionu tun ročně, jak píše server Giga.

Bern Reuther, mluvčí liberální strany FDP pro dopravu, tvrdí, že takto vysoké číslo je záměrně zavádějící a není podloženo vědeckými poznatky. Přesto je FDP jednou ze tří stran německé vládní koalice, která odmítá snižování rychlosti na německých silnicích. V jiných zemích EU jsou již limity 120 nebo 130 km/h standardem.

Chaos v údajích

Spolková agentura pro životní prostředí již dlouho čelí kritice za svou dřívější studii. Počítá například s tím, že omezení rychlosti by mohlo snížit atraktivitu dálnic, což však samo o sobě nevede k úspoře emisí, protože může zvýšit poptávku po mobilitě (a tím i emise) jinde.

Je také otázkou, jaká část řidičů skutečně jezdí velmi rychle, a odborníci vznesli i další výhrady k výzkumu Spolkové agentury.

No a aby to bylo ještě složitější, dřívější studie z roku 2020 hovořila o úspoře emisí ve výši 2,6 milionu CO₂ ročně. Jedno je jisté, na tomto tématu zatím nepanuje odborná shoda, a naopak se zdá, že přehnaná „zelená“ očekávání mohou vycházet ze značně nadsazených a neúplných údajů.

Zdroj: giga.de, duh.de, redakce