Maximální povolená rychlost na dálnici 60 km/h má zajistit, aby lidé jezdili méně autem a přesedlali na veřejnou dopravu
Švýcarský expert tlačí novinku. Maximální povolená rychlost na dálnici 60 km/h má zajistit, aby lidé jezdili méně autem a přesedlali na veřejnou dopravu. Jde tedy o otevřený pokus zavést omezení pro automobily, která mají řidiče odradit od toho, aby o nich vůbec uvažovali jako o alternativě v každodenním životě. Nevyřešenou otázkou však zůstává, co mají dělat lidé, kteří nemají dostatečný přístup k vlakům nebo autobusům.
Říká se, že s jídlem roste chuť, a v tomto případě to platí dvojnásob: už nyní začíná být jasné, že pokud uspějí iniciativy vybraných odborníků a aktivistů volajících po snížení maximální povolené rychlosti na silnicích, nastolí to nový trend. V evropských metropolích je to již dnes vidět například na „přiškrcení“ maximální povolené rychlosti na 30 km/h místo 50 km/h v obci.
To však může být teprve začátek a doplatit na to mohou zejména motoristé, kteří dávají přednost rychlé jízdě po dálnici. Vincent Kaufmann, švýcarský profesor specializující se na výzkum socio-logie a mobility, přišel s bezprecedentním návrhem omezit rychlost na dálničních úsecích na 60 km/h.
Důvod? Prý se tím optimálně využije kapacita silniční infrastruktury a odborník chce dosáhnout toho, aby co nejvíce lidí přešlo na veřejnou dopravu. Takový cíl by sám o sobě asi nebyl špatný, ale nejdříve by samozřejmě musela být veřejná doprava dostupná všem, včetně obyvatel odlehlejších venkovských oblastí.
„Při rychlosti 60 km/h by cesta autem mezi Ženevou a Lausanne trvala místo 45 minut hodinu a deset minut,“ řekl Kaufmann a dodal, že lidé by v důsledku nového omezení jezdili méně autem, což je právě záměr, proti kterému Kaufmann bojuje výstavbou a rozšiřováním dálnic, aby se zabránilo dopravním zácpám. Nelíbí se mu, že se dnes děje pravý opak. Řada evropských zemí podle něj problémy s emisemi ignoruje a přistupuje k tématu cynicky.
Zdroj: redakce, NAU