Máte tuto funkci ve svém autě? Měli byste ji přestat používat hned teď

Přidat na Seznam.cz

Světla v autě zapíná počítač, nikoliv řidič, a to pomocí jednoho malého tlačítka. Ano, je to výhodné. Počítače však mohou být omylnější než lidské oko.

Jedním z účelů, které se přisuzují palubní elektronice, je zvýšení pohodlí při řízení vozidla. Příklad? Ideální je snímač intenzity světla spolupracující s automaticky aktivovanými světlomety. Systém funguje tak, že po nastartování zapne denní světla, a když zjistí, že se stmívá, přepne je na potkávací světla. Stejný snímač propojený s kamerou je schopen regulovat také provoz dálkových světel – automaticky je aktivuje při jízdě v noci, např. na silnici.

Automatická světla ne vždy vidí mrholení!
Automatické světlomety zní mimořádně výhodné. Navíc mohou řidiče chránit například před pokutami. Ale to je jen teorie. V praxi systém funguje skutečně jinak. Zatímco na změnu intenzity světla např. po setmění reaguje každé auto, na mírné srážky nikoli. To znamená, že v reálném životě mohou automaticky aktivovaná světla místo toho, aby řidiče zachránila před pokutou, způsobit, že zastaví bude zastaven při silniční kontrole a pravděpodobně dostane od policistů pokutu.

Je to automat, který selhává, ale pokutu dostanete vy
Každý současný sériový vůz automaticky zapíná denní světla LED při nastartování. Tak to říkají předpisy. A na LED diodách můžete jezdit i přes den, ale za podmínek dobré průhlednosti. Když se situace zhorší – kvůli mrholení nebo mlze, je řidič povinen zapnout potkávací světla. Automatické ovládání světlometů však činí řidiče línými. Proto na tento požadavek zapomínají. Pokud počítač nereaguje, a to se stává často, jak je vidět na silnicích, nepřepnou řidiči na manuální režim a platí pokutu.

Řidič by měl ovládat systém automatického řízení světel. Pokud si všimne chyb v jeho provozu, je lepší na podzim a v zimě použít ruční spínač světlometů. To ho ochrání před pokutou, ale především zvýší bezpečnost jízdy.

Automatická dálková světla. Zní to také příhodně?
Automatické světlomety často zahrnují dálková světla. Systém funguje tak, že vozidlo sleduje své okolí pomocí kamery a snímače intenzity světla. Když „vidí“ tmu a nevidí auto před sebou, zapne dálková světla. Vypne je, jakmile se v jeho zorném poli objeví osvětlený objekt. A slovo vidět, které se objevuje o dvě věty dříve, je zde klíčové. Automatické dálkové světlomety často fungují s velkým zpožděním nebo se zapínají, protože si nevšimly například auta jedoucího ve stejném směru.

Oslňování ostatních řidičů dálkovými světly může být policisty kvalifikováno jako nedodržení povinnosti používat při jízdě světla vyžadované zákonem. To znamená pokutu. Kdy mají automatická dálková světla smysl? Především v případě moderních LED světlometů vybavených maticovými systémy. Za prvé, že mají k dispozici přesnější zařízení pro kontrolu silnic. Za druhé, že se zlepšilo jejich zorné pole. Je to proto, že v noci jede vůz vždy na tzv. dlouhá světla. Počítač vyřízne pouze tu část obrazu, na které jsou vidět objekty na silnici. V tomto případě nemluvíme pouze o ostatních automobilech, ale také o chodcích nebo cyklistech.