Máte nohy za jízdy na palubní desce? Raději se podívejte, jaká hrozí rizika!

Přidat na Seznam.cz

Po několika hodinách jízdy se cestující ve voze mohou cítit nepohodlně. To není důvod, abyste si opírali nohy o palubní desku. Stačí menší kolize a vše může skončit tragicky!

Když se pozorněji podíváte na auta v dopravních zácpách, snadno si všimnete těch, kteří si při hledání pohodlné polohy na sedadle spolujezdce opírají nohy o palubní desku. To může být výhodné (mimo jiné je to dobré pro krevní oběh), ale v tomto konkrétním případě je to velmi nebezpečné. Proč? Protože téměř všechna auta již mají airbagy pod palubní deskou na straně spolujezdce. Je třeba si uvědomit, že velikost airbagu a síla nákladu, který obsahuje, jsou navrženy tak, aby zastavily hybnost narážejícího těla, které na něj ve vysoké rychlosti tlačí takovou silou, jako by vážilo několik tun. Při navrhování airbagů berou konstruktéři v úvahu také vzdálenost cestujícího od airbagu a dobu jeho nafouknutí. Všechny tyto výpočty jsou zbytečné, pokud se někdo v okamžiku aktivace airbagu jakýmkoli způsobem dotkne. Odpočíváním nohou na palubní desce se sice vyhnete znecitlivění nohou nebo nepohodlí po dlouhé jízdě, ale v případě i menší kolize riskujete nejvážnější zranění nebo dokonce smrt.

Co se může stát? Pokud se při aktivaci airbagu opírají nohy cestujícího o airbag a není dostatečná konstrukční vůle, působí airbag jako katapult. Jaké je přesně riziko zranění? To závisí na řadě faktorů – včetně rychlosti, hmotnosti, polohy sedadla, zapnutí a dotažení bezpečnostního pásu.

Pokud je sedadlo umístěno relativně svisle (tj. správně) a cestující, který se opírá nohama o palubní desku, je připoután bezpečnostním pásem, je pravděpodobné, že síly spojené s rozvinutím polštáře a tlakem těla na něj budou přenášeny především nohama a pánví. Může dojít ke zlomeninám kostí, včetně otevřených zlomenin – v extrémních případech může dojít k vytržení hlavice stehenní kosti z acetabula v pánvi! Hrozí také velmi vážné poranění páteře, včetně zlomeniny nebo poranění míchy.

A co když cestující není připoután nebo leží na sedadle se značně sklopeným opěradlem? Pak polštář poslouží jako katapult a on se ze sedadla vymrští směrem k zadní části vozu. To by mohlo skončit „zlomeným krkem“ nebo jinými poraněními páteře, vážnými poraněními lebky. Smrt nebo invalidita do konce života je zde opravdu pravděpodobná, a to i u aut, která jsou považována za bezpečná a mají v crash testech sadu hvězdiček!

Kdy se může airbag aktivovat?

Je důležité si uvědomit, že k vystřelení airbagu může dojít i při opravdu malé kolizi, například když v provozu narazíte do jiného auta. Nelze určit, při jaké rychlosti může dojít ke spuštění pyrotechnické ochrany. Ve většině automobilů se čelní airbagy otevírají při nárazu do překážky pod úhlem do 30 stupňů od podélné osy vozidla a při zpomalení 8-15 g. To zhruba odpovídá nárazu do pevné překážky při rychlosti přibližně 30 km/h. Někdy však stačí, aby například narazil do „spícího policisty“ s příliš velkou rychlostí, i když algoritmy řídicích jednotek airbagů obvykle účinně blokují jejich aktivaci v situacích, kdy to není nutné.

Zdroj: auto-swiat.pl