Máte dieselový motor? Tohle je 5 příznaků nákladných oprav

Přidat na Seznam.cz

Analytici a odborníci na trhu i samotní výrobci automobilů ohlašují blížící se konec éry dieselových motorů. Přesto je jejich obliba stále obrovská a mnoho řidičů si nedokáže představit, že by řídili vůz s jinou pohonnou jednotkou. Hlavními výhodami vznětových motorů jsou flexibilita, vysoký točivý moment a nízká spotřeba paliva. Nevýhodou jsou drahé poruchy, které lze naštěstí včas diagnostikovat a rychle odstranit, jak píše server Learn Diesels.

Moderní dieselové agregáty se vyznačují vynikajícím výkonem, účinností a hospodárností. Vysoký točivý moment je k dispozici v širokém rozsahu otáček a téměř okamžitě, obvykle kolem 1500 otáček za minutu. Tyto vlastnosti jsou skvělé pro dynamiku, výkon, ale především pro flexibilitu a nízkou spotřebu paliva, zejména na silnici. Ve městě se tyto výhody poněkud vyrovnávají a stírají, ale pokud jezdíte hodně a na dlouhé vzdálenosti, oceníte výhody vznětových motorů.

Složitost moderních dieselových agregátů je bohužel tak vysoká, že riziko nákladných poruch, zejména v případě zanedbání a nevhodného provozu, se velmi rychle zvyšuje. Selhat může prakticky cokoli, a pokud máte osvědčenou konstrukci vznětového motoru, je riziko nízké a závisí především na řidiči a na tom, jak se o vůz stará.

Systémy zpracování výfukových plynů: DPF, SCR

Filtry pevných částic a další systémy následného zpracování výfukových plynů jsou pro mnoho uživatelů dieselových motorů nepříjemné. Zatímco trvalé používání na silnici obvykle vede k bezproblémovému provozu, časté používání na krátké vzdálenosti ve městě může rychle vést k problémům. To platí zejména pro moderní dieselové vozy, které musí být kvůli přísným emisním normám vybaveny filtry DPF a – zejména u nejnovějších modelů – systémy SCR pro snížení oxidů dusíku (NOx).

Se stárnutím vozidla a počtem ujetých kilometrů se filtr pevných částic opotřebovává, přesněji řečeno zanáší se popelem. Ucpaný filtr je třeba vyčistit a s postupem času se intervaly mezi jednotlivými čisticími cykly zkracují. Když je filtr vypálený, vozidlo je pomalé, reakce na plynový pedál je opožděná, spalování se výrazně zvyšuje a v mnoha případech z výfukového potrubí vycházejí oblaka kouře. Pokud k vypálení filtru dojde na silnici, je někdy obtížné to pocítit, ale pokud počítač aktivuje tento proces během jízdy ve městě, může to způsobit mnoho problémů. V takových případech byste neměli zhasínat motor a nejlepším řešením je jet po silnici o něco vyšší rychlostí. Ne vždy je to však možné – někdy řidič proces nevědomky přeruší. Pokud je regenerační cyklus neustále přerušován, může dojít k úplnému zanesení filtru a motor přejde do nouzového režimu.

Řešení? Pokud nepomůže ani cesta po silnici nebo vůz odmítá fungovat vůbec, může být řešením tzv. nucené vypálení filtru, které bude stát několik set zlotých. Doporučuje se také výměna oleje. Mimochodem, takový postup je nejen škodlivý pro motor, ale navíc ne vždy plní svůj účel, zejména v případě velmi starých, poškozených filtrů. Pak je jediným řešením výměna filtru za nový. V případě těch nejjednodušších se jedná o náklady ve výši přibližně 8 000 Kč. Ty složitější, instalované v moderních vozech, mohou stát i 60 000 Kč.

Turbodmychadlo a jeho příslušenství

Další prvek, který je velmi citlivý na nesprávnou obsluhu. Pokud řidič pravidelně jezdí ostře hned po nastartování motoru, nepočká, až se pohonná jednotka zahřeje, jezdí v příliš nízkých otáčkách a ihned po zastavení vozidla po dynamické jízdě, dříve nebo později to povede k poruše turbodmychadla. Příčin může být samozřejmě více, například konstrukční vady, nesprávné nastavení nebo prosté opotřebení. Může také dojít k poruše příslušenství turbodmychadla.

Pokud je však turbodmychadlo pravidelně kontrolováno a řidič dbá na jeho správnou funkci, neměly by se vyskytnout žádné větší problémy. Důležité je také včas zaznamenat případné poruchy, aby bylo možné rychle reagovat (např. regenerace nebo výměna) dříve, než dojde k vážné poruše, např. když se prvky rotoru dostanou dovnitř motoru. V krajním případě může dojít k úplnému zničení pohonné jednotky. Pokud vůz nemá výkon, z výfukového potrubí vychází šedomodrý kouř, hladina motorového oleje pravidelně klesá, v mezichladiči je hodně oleje a při akceleraci je slyšet výrazné pískání nebo kovový zvuk, je nejvyšší čas zkontrolovat stav turbodmychadla. Nákup nového turbodmychadla vyjde na několik desítek tisíc korun.

Vstřikovací systém

Další prvek, který podléhá poruše nejen v důsledku stáří, ale také v důsledku neznalosti a nedbalosti uživatele. Špičky vstřikovačů poškozuje mimo jiné: nekvalitní palivo, neodborná regulace v dílně nebo používání agresivních programů pro zvýšení sériového výkonu motoru, tzv. chip tuning. U mnoha motorů se špičky vstřikovačů zcela ucpou kovovými pilinami, které pocházejí např. z vadného vstřikovacího čerpadla. Stává se, že jsou spálené zapalovací cívky, jsou problémy s regulačními ventily a dochází k únikům paliva zpod těsnění (tzv. o-kroužků).

Prvními příznaky vadných vstřikovačů jsou zjevně obtížné startování motoru, znatelné vibrace, černý kouř z výfuku a zvýšené spalování. Správná diagnostika je poměrně obtížná a nespolehlivá, protože i měření korekcí vstřikovačů může být zavádějící. Nejlepším řešením bude diagnostika přetečení pomocí speciálního přístroje. Náklady na opravu? Velmi rozmanité.

Oprava, respektive regenerace starších modelů, které pracují pod nižším tlakem, stojí od 1 000 až 3 000 Kč. S novějšími řešeními, zejména s piezoelektrickými vstřikovači, si poradí pouze kvalifikované servisy, které si obvykle účtují velmi vysoké částky. Nemá cenu dávat vstřikovače do nezkušených servisů, které to udělají neodborně a naúčtují si značnou částku.

Vířivé klapky a EGR

Další řešení, které má mít pozitivní dopad na ekologii. Speciální klapky regulují délku sacího systému a způsobují víření vzduchu nasávaného do válců. To zase znamená, že při jízdě bez nákladu, např. z kopce nebo při ustálené rychlosti, se do ovzduší uvolňuje méně toxických látek. Pokud je vše v pořádku a přiměřeně nové, systém funguje bezvadně. Bohužel s přibývajícími roky a stovkami ujetých kilometrů začne systém selhávat. Negativní vliv na jeho fungování mají především karbonové usazeniny, které se hromadí v sacím systému a mohou blokovat mechanismus. To vede k rozsvícení kontrolky motoru a přepnutí do nouzového režimu.

Příznaků je celá řada a nejsou jednoznačně indikátorem selhání vířivé klapky. Ve většině případů se objevují problémy se startováním a nedostatkem výkonu při akceleraci. Pokud jsou vířivé klapky zaseknuté, objeví se kontrolka kontrolního motoru. Někdy dochází také k nesprávným korekcím vstřikovačů a nadměrnému kopání z výfukového systému. Náklady? Ani zde neexistuje jednotný ceník, protože vyčištění kolektoru od nánosu uhlíku stojí několik set zlotých. Pokud je nutná výměna, bude stát více než 6 000 Kč. Pokud motor vysál jednu z klapek, může regenerace stát několik tisíc, podle toho, jak silné je poškození. V mnoha případech je však nutná výměna pohonné jednotky.

Příznaky jsou problémy se startováním motoru, pokles výkonu, kouř a kontrolka motoru. Naštěstí je tento problém poměrně snadné odhalit, a pokud si ho všimnete včas, lze jej bez větších nákladů odstranit. Novější vozidla používají EGR ventily vybavené chladičem výfukových plynů. Pokud není závada včas rozpoznána, dojde k netěsnosti ventilu, což může vést k dalším problémům. V případě závady je vhodné nejprve vyzkoušet jednoduché čištění. Nový EGR ventil může stát od 1 300 Kč do 6 000 Kč, zatímco nejnovější složité konstrukce mohou stát až 12 000 Kč.

Dvouhmotový setrvačník

O dvouhmotovém setrvačníku koluje mnoho legend. Někteří tvrdí, že dvouhmotový setrvačník vydrží celý život, jiní, že se velmi rychle porouchá nebo že není vůbec potřeba a lze provést přestavbu na normální setrvačník. Pravda je víceméně uprostřed. Jedná se o součástku, která podléhá opotřebení, ale pokud je vůz správně provozován a řidič ví, jak vůz s tímto řešením používat, neměl by mít problémy po desítky tisíc kilometrů.

A co ničí dvouhmotový setrvačník? Jízda při velmi nízkých otáčkách, při které vznikají závažné vibrace pohonné jednotky. Dvouhmotový setrvačník pak pracuje na hranici svých možností a snižuje vibrace. Velmi nepříznivá je také rychlá akcelerace z nízkých otáček – vznětový motor generuje vysoký točivý moment již při nízkých otáčkách. Takovéto škrcení plynu a špatné zacházení se spojkou způsobuje poměrně rychlé poškození dvouhmotového setrvačníku.

Příznaky vadného dvouhmotového setrvačníku jsou poměrně charakteristické a k prvotní diagnostice není třeba odborníka. Pokud ve vozidle cítíte výrazné vibrace, které se přenášejí i na karoserii, a pokud při řazení rychlostních stupňů a při startování/vypínání motoru slyšíte hlasité drnčení, je pravděpodobné, že dvouhmotový setrvačník nefunguje. Regenerace je sice možná, ale záleží na stupni opotřebení/poškození dvojité hmoty a na tom, zda se servisu ujme zkušený servis. Cena se pohybuje od několika set do několika tisíc zlotých. Cena nového kola se pohybuje od 6 000 Kč do 60 000 Kč.

Zdroj: learndiesels.com