Manuální převodovky. Ani ty se neobejdou bez problémů. Jaké jsou nejčastější?

Přidat na Seznam.cz

Nejdůležitější je si uvědomit, že dnešní převodovky jsou vystaveny velkému namáhání. Podle jedné z moudrých rad by se řidiči, kteří hledají co nejjednodušší, bezproblémové a levné auto, měli zaměřit na vozy s manuální převodovkou, píše web Moto.

Proč? V povědomí řidičů jsou automatické převodovky synonymem vysokých servisních nákladů, poruch a vyšší spotřeby paliva. Řidiči však zapomínají na typické problémy manuálních převodovek. Bohužel ani v jejich případě nejsou náklady na opravy nízké. Podívejme se tedy, čím nás může překvapit manuální převodovka.

Éra bezúdržbových převodovek skončila

Názor o bezporuchovosti manuální převodovky po celou dobu používání automobilu vznikl před několika desetiletími. Donedávna nabízené vozy neměly tak vysoký výkon a točivý moment, takže převodovky nebyly vystaveny vysokému přetížení a tvrdé práci po celou dobu. Výsledkem této kombinace byla bájná spolehlivost. Manuální mechanismy ve starších vozech zůstávaly bezproblémové po několik set tisíc kilometrů. Údržba se omezovala na výměnu spojky, její promazání a občasné seřízení táhla, lanek a montážních polštářů. V poslední době se vše změnilo. Ne bez významu byl také zřetelný pokles kvality vyráběných převodovek. Výrobci masivně uvádějí na trh nedokonalé konstrukce vyrobené navíc z nekvalitních materiálů. To vše vede k závažným poruchám, které mohou zničit rozpočet.

Těžká práce převodovky

Diagnostika závad není snadná. Některé příznaky mohou předznamenávat několik různých technických problémů. Zkušený mechanik s odpovídajícími znalostmi vynese správný verdikt. Poměrně častým problémem je obtížné řazení. Nejprve se doporučuje zkontrolovat hladinu oleje. Obvykle se do převodovky dostává asi 1,5-2 litry oleje. Tento účinek může mít i mírná ztráta. Proto bychom měli nejprve preventivně vyměnit olej v převodovce, a to za použití výrobku, který je striktně doporučen výrobcem. Zajímavé je, že příliš hustá kapalina má stejný účinek dříve, než převodovka dosáhne provozní teploty. Problémy mohou způsobovat také opotřebované spojkové a přítlačné tyče nebo špatně seřízená lanka.

Chrastící ozubená kola

Řidiči si také stěžují na skřípání při řazení. Nejčastější příčinou jsou vnější mechanismy převodovky. K problému přispívají zadřená lanka, opotřebované táhla. Někdy je samozřejmě chyba na straně řidiče, který špatně ovládá spojkový pedál. Někdy mohou být příčinou broušení opotřebované synchronizátory. Jejich úkolem je vyrovnávat otáčky vzájemně spolupracujících součástí. Opotřebované synchronizátory vyvolávají výše uvedené příznaky. S takovou závadou nemůžeme vůz provozovat, protože po krátké době dojde k dalšímu poškození.

Spontánní pohyb páky

Uživatelé také věnují pozornost silným pohybům páky při akceleraci a brzdění. V tomto případě mohou být příčinou jak opotřebované podložky upevňující převodovku, tak mechanismus ovládající její práci (kohouty nebo lanka).

Znepokojivé kňučení

Někteří řidiči se také musí potýkat s rušivým kvílením vycházejícím z blízkosti převodovky. Většinou to znamená opotřebení ložiska nebo ozubených kol. Odkládání opravy může vést k roztržení skříně převodovky a v takovém případě je třeba hledat novou. Životnost převodů závisí na stylu jízdy řidiče.

Závěr

Manuální převodovky, zejména ty, které jsou instalovány v moderních automobilech, nejsou bezúdržbové. Nižší kvalita materiálů použitých při jejich výrobě, vyšší výkon motoru a agresivní styl jízdy řidičů tomu nepomáhají. Náklady spojené s provozem se exponenciálně zvyšují, pokud se jedná o převodovku vybavenou dvouhmotovým setrvačníkem – eliminuje vibrace způsobené motorem a jemným řazením. Přítomnost dvouhmotového setrvačníku zvyšuje cenu výměny spojky.

Zdroj: moto.pl