Manuální nebo automatická? Zvažte obě možnosti, mají své výhody i nevýhody

Přidat na Seznam.cz

Automatické převodovky nejsou v automobilech posledních dvaceti let žádnou novinkou. První se datují do roku 1904, kdy bratři Sturtevantové vyrobili vůbec první automatickou převodovku. Měla dva převodové stupně, což byl standardní počet převodových stupňů i o mnoho let později, kdy svět poznal první sériově vyráběný automobil Ford Model T z roku 1908, píše server Edmunds.

Největší rozmach automatických převodovek nastal během druhé světové války a po ní, kdy lidé začali dávat přednost jednoduchosti a bezpečnosti ovládání automobilů. Stávaly se stále běžnější součástí silnic nejen ve světě, ale i u nás. Nicméně automatické převodovky přišly do našeho regionu později a jejich uvedení na trh provázela nedůvěra motoristů. I dnes mnoho motoristů důvěřuje manuálním převodovkám více než automatickým. Zcela ignorují převodovky CVT, které jsou technicky samostatnou kapitolou, ale fungují jako zcela běžné automaty.

Automatická nebo manuální? Která převodovka je lepší?

Rozhodnutí, zda si koupit automatickou nebo manuální převodovku, je obvykle subjektivní záležitostí. Jsou řidiči, kteří dávají přednost manuálním převodovkám, protože mají autentický kontakt s vozem díky tomu, že mají řazení plně pod kontrolou. Zejména u sportovně laděných vozů může být jízda s manuální převodovkou zábavná, například kvůli používání meziplynu (i když i automatika to zvládá automaticky).

V praxi se však setkáváme i s tím, že motoristé automatické převodovky odmítají, protože se obávají možných poruch nebo ztráty zážitku z jízdy.

Manuální převodovky se používají také v případě, že je vůz naložený, táhne přívěs, stoupá do prudkého kopce nebo je v užitkových vozidlech. Může být velmi výhodné mít možnost ovládat převodovku a spojku ručně a přizpůsobit tak výkon pohonu aktuální potřebě. Moderní automaty to však již bez problémů zvládají a nesnaží se jezdit v nízkých otáčkách, kde je potřeba větší točivý moment.

Jízda s manuální převodovkou má však i své nevýhody

Například v dopravní zácpě může být velmi nepříjemné neustále řadit, mačkat spojku, plyn, brzdu až po alternátor. Automat se o vše postará, řidič musí pouze držet nohu na brzdovém pedálu a uvolnit ji, když potřebuje popojet o několik metrů vpřed. Kromě toho může dlouhodobé nesprávné řazení v manuální převodovce postupně poškodit motor, zejména při rozjezdu z velmi nízkých otáček, ale také při náhodném přeřazení na nesprávný rychlostní stupeň.

Všechna drobná a zdánlivě nepodstatná pochybení se sčítají a později se mohou projevit nutností předčasné výměny spojky.

Poruchy manuálu

Poruchy manuální převodovky nejsou zrovna běžné. Pokud ano, projeví se až po více než deseti letech provozu. Problémy se spojkou u manuálních převodovek se obvykle projevují především přirozeným opotřebením. Platí však pravidlo, že nesprávné sešlápnutí spojkového pedálu může vést k předčasnému odjezdu do servisu.

Je dobré naučit se vytrvale pracovat se spojkovým pedálem tak, aby řazení bylo plynulé a hladké, v ideálním případě pro cestující nepostřehnutelné. Pokud často cítíte štiplavý zápach spálené spojky, vězte, že to není žádná tragédie, ale pokud se opakuje často, měli byste se zamyslet nad tím, zda umíte své auto správně ovládat.

Poruchy automatu

Všechny tyto problémy se spojkou nehrají u automatických převodovek žádnou roli. Řidič si vystačí s pedály brzdy a plynu. Nastaví volič převodovky do režimu D a vůz se automaticky rozjede vpřed i bez sešlápnutí plynového pedálu. Automatické převodovky velmi úspěšně zabraňují zadření motoru a s přehledem zvládají rozjezdy do prudkých kopců. Výhody spočívají jednoznačně ve snadném ovládání, a tím i větší bezpečnosti, zejména proto, že méně zkušený řidič se může plně soustředit na situaci kolem svého vozu.

Častou nevýhodou automatu je delší doba akcelerace při tzv. kickdownu, tj. když je třeba prudce zrychlit ze stabilní rychlosti. Pak sešlápnete plynový pedál až na podlahu a automat musí pochopit, že se potřebujete zařadit do rychlého pruhu na dálnici nebo předjet jiné vozidlo. Často se stává, že v tomto kritickém okamžiku trvá podřazení příliš dlouho a řidič se dostává do nepříjemné situace. To se někdy týká i prémiových vozů, pokud mají právě aktivovaný ekologický nebo komfortní jízdní režim. Tomuto problému se však lze snadno vyhnout, pokud řidič zařadí manuální řazení na svém automatu a podřadí.

Nezapomeňte, že automatická převodovka při stání nezařadí neutrál, ale zůstane aktivní režim D! Pokud byste při každém zastavení převodovku vypínali, riskovali byste její předčasné opotřebení a nákladný servis.

Stejně jako u manuálů nejsou ani u automatických převodovek v prvních letech provozu servisní problémy běžné. S přibývajícím věkem se však mohou projevit konstrukční nedostatky.

Pozor na převodovky CVT

Specifickým problémem převodovek CVT je podle českého servisu KAPS Automatic citlivost na dlouhodobou jízdu stejnou rychlostí: V takovém případě převodovka nemá důvod měnit převodový poměr a dochází k neustálému tření řetězu o stejné místo, které se nadměrně obrušuje a vytváří drážku, do které se řetěz zasekává. To způsobí, že původně plynulé řazení přestane být plynulé. Řídicí jednotka se zpočátku pokusí problém vyřešit, ale pokud je rýha hluboká, počítač ohlásí chybu a je nutná návštěva servisu.

Vývoj materiálů samozřejmě v posledních letech pokročil a moderní převodovky CVT mohou být na takové poškození méně náchylné, ale je dobré se zamyslet nad koncepcí funkčnosti variátoru i u nových vozů.

Automatických převodovek je více, ale stále jich je podstatně méně než manuálních.
Je zřejmé, že vozy s automatickou převodovkou jsou stále oblíbenější. Jsou snadněji ovladatelné, velmi často umožňují ruční řazení (pomocí pádel -/+ za volantem nebo samotným voličem převodovky) a umožňují dosáhnout optimální spotřeby paliva. Chování automatické převodovky může být často ovlivněno volbou jízdních režimů.

Většina automobilů v této zemi se však stále prodává s manuální převodovkou. To platí nejen pro nové, ale i pro ojeté vozy. Společnost AURES Holding, která provozuje největší autobazar na Slovensku, na začátku letošního roku uvedla, že v roce 2020 se již téměř čtvrtina Čechů a Slováků rozhodla pro koupi ojetého vozu s automatickou převodovkou. Více než tři čtvrtiny tedy tvořily vozy s manuální převodovkou.

Co si tedy vybrat?

Na začátku článku jsme uvedli, že volba manuální nebo automatické převodovky je především subjektivní záležitostí. Chápeme obě strany, ale zároveň potvrzujeme, že i automatika může být zábavná. A také to, že moderní manuální převodovky se snadno ovládají, jsou takříkajíc „blubberproof“, tj. zabraňují zadření motoru, mají vysokou míru tolerance vůči nesprávnému řazení a spolu s funkcí hill-holder dokáží udržet vůz v kopci při rozjezdu.

Stále tedy platí, že byste si měli vybrat jen to, na co máte chuť. Pokud stále váháte, doporučujeme zvolit automatickou převodovku s manuálním řazením.

Zdroj: edmunds.com