MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Manuální nebo automatická převodovka DSG? Kterou z nich si vybrat?

DSG, převodovka

Při výběru vozu věnuje kupující pozornost především motoru. Důležitou otázkou je však také převodovka, protože rozhoduje o tom, jak bude výkon pohonné jednotky využit, včetně množství spotřebovaného paliva.

Obecně existují dva typy převodovek: manuální a automatická. První z nich jsou nejrozšířenější a řidičům nejznámější. Ty se vyrábějí v několika typech v závislosti na použitém provedení. Proto existují hydraulické převodovky, převodovky s plynule měnitelným převodem a dvouspojkové převodovky, které jsou v posledních letech obzvláště oblíbené. Taková převodovka se jako první na trhu objevila ve vozech Volkswagen na začátku tohoto století. Jedná se o převodovku DSG (Direct Shift Gearbox). V současné době jsou takové převodovky již ve všech vozech tohoto koncernu, včetně Škody.

Dvouspojková převodovka je kombinací mechanické a automatické převodovky. Převodovka může pracovat jak v plně automatickém režimu, tak s funkcí umožňující manuální řazení. Jejím nejdůležitějším konstrukčním prvkem jsou dvě spojky, tedy spojkové kotouče, které mohou být buď suché (slabší motory) nebo mokré, pracující v olejové lázni (výkonnější motory). Jedna spojka ovládá liché rychlostní stupně a zpátečku, druhá spojka ovládá sudé rychlostní stupně.

K dispozici jsou také dva spojkové hřídele a dva hlavní hřídele. Tímto způsobem je vždy připraven k okamžité aktivaci další vyšší rychlostní stupeň. Například vozidlo jede na třetí rychlostní stupeň, ale čtvrtý rychlostní stupeň je již zařazen, ale ještě není aktivován. Po dosažení správného točivého momentu se rozepne spojka s lichým číslem, která je zodpovědná za zařazení třetího rychlostního stupně, a spojka se sudým číslem, která aktivuje čtvrtý rychlostní stupeň. Tím je zajištěno, že kola na hnací nápravě neustále přijímají točivý moment od motoru. A proto má vůz velmi dobré zrychlení. Motor navíc pracuje v optimálním rozsahu točivého momentu. Navíc je tu bonus v podobě nižší spotřeby paliva než u manuální převodovky.

  • Foto: Škoda

Jak je na tom Oktávka s DSG?

Vezměme si příklad Škody Octavia s oblíbeným benzinovým motorem 1.4 o výkonu 150 koní. V kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou je průměrná spotřeba 5,3 litru benzinu na 100 km. Se sedmistupňovou převodovkou DSG je průměrná spotřeba 5 litrů. Důležitější je, že motor s touto převodovkou spotřebuje méně paliva i ve městě. V případě modelu Octavia 1.4 150 k je to 6,1 litru na 100 km oproti 6,7 litru s manuální převodovkou.

Podobné rozdíly jsou i u vznětových motorů. Například Škoda Karoq 1,6 TDI 115 k se šestistupňovou manuální převodovkou spálí v průměru 4,6 litru nafty na 100 koní (5 litrů ve městě), zatímco se sedmistupňovou převodovkou DSG je průměrná spotřeba o 0,2 litru nižší (0,4 litru ve městě).

DSG je vždy lepší volba

Nespornou výhodou převodovek DSG je komfort pro řidiče, který nemusí řadit ručně. Výhodou těchto převodovek jsou také další režimy, mimo jiné sportovní režim, který umožňuje při akceleraci rychleji získat z motoru maximální točivý moment.

Proto se zdá, že vůz s převodovkou DSG by si měl vybrat řidič, který najezdí hodně kilometrů v městském provozu. Takový převod nepřispívá ke zvýšení spotřeby paliva a zároveň je vhodný v dopravních zácpách.


Redaktor: Petr Vyhnánek

NoPeace

Krádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony

kaboompics

Autobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

SElephant

5 nejlepších způsobů použití WD40 v autě II.

Zdroj

Sedan s třemi řadami sedadel od Volva, který milovali němečtí komunisti. Co to bylo za auto?

Zdroj

Které ojetiny nejvíce korodují? Podívejte se na seznam a dejte si na ně pozor

Zdroj

Inspirací pro vznik zásadního modelu Quattro byl terénní vůz s pohonem všech kol, který Audi postavilo pro německou armádu

Zdroj

Auto na dvě poloviny. Takhle si představovali automobilovou bezpečnost v USA před 60 lety

cars parked in front of building during daytime

Šílené ceny ojetých vozů hovoří jasně. Němci přesně spočítali, o kolik se trh zbláznil

Zdroj

Ojetá Audi A4 B9. Decentní revoluce


  • Zdroj: Škoda
Foto:

Čtěte také

  • NoPeaceKrádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony
  • kaboompicsAutobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut
  • SElephant5 nejlepších způsobů použití WD40 v autě II.
  • ZdrojSedan s třemi řadami sedadel od Volva, který milovali němečtí komunisti. Co to bylo za auto?
  • cars parked in front of building during daytimeŠílené ceny ojetých vozů hovoří jasně. Němci přesně spočítali, o kolik se trh zbláznil

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT