Maluch je právem legendou. Přečtěte si něco o jeho historii
Fiat 126p, lidově nazývaný „Maluch“, je legendou polského automobilismu, která dala život Polské lidové republice.
Ve srovnání s velkou a drahou Varšavou a věčně porouchanou Syrenou byl model 126p navržen tak, aby splňoval všechny základní potřeby rodiny – přepravu 4 osob s malým množstvím zavazadel. V případě poruchy by si s problémem snadno poradil i amatérský mechanik, protože 126p je konstrukčně velmi jednoduchý.
Jeho výroba probíhala v Tychách a Bielsku-Białé pod dohledem FSM. V roce 1971 byla podepsána licenční smlouva s Itálií a o dva roky později vyjely z továrny první vozy vyrobené z italských dílů. Stejně jako u nejlepších supersportovních vozů byl motor v modelu 126p umístěn vzadu a poháněl zadní kola. Pod kapotou se nacházel malý dvouválcový benzinový motor o objemu 594 cm3 a výkonu 23 koní. Vůz byl vybaven čtyřstupňovou manuální převodovkou s nesynchronizovaným prvním rychlostním stupněm. Zajímavé je, že v roce 1973 dodala společnost Steyr-Daimler-Puch Fiatu vlastní motory, dvouválcový boxer o výkonu 25 koní a objemu 643 cm3. Navzdory podobnému výkonu byl vůz zjevně efektivnější než varianta s výkonem 23 koní.
V roce 1977 byl objem motoru zvýšen na 652 cm3, čímž se zvýšil výkon o 1 koně. Kromě toho byl alternátor nahrazen alternátorem a o rok později byly chromované nárazníky nahrazeny plastovými. Poté bylo rozhodnuto o stažení menší jednotky. Výroba vzkvétala a již po 8 letech byl vyroben první milion vozů.
V roce 1984 byly provedeny další úpravy (model 126p dostal označení FL). Byly použity větší nárazníky, vyhlazeny ostré hrany a přidány boční lišty. V interiéru byl namontován nový volant, palubní deska a čalounění. Mezitím (1980) byla dokončena výroba modelu 126 v Itálii. Práce se zrychlily, neboť již v roce 1985 opustil továrnu kus č. 2 000 000.
V roce 1987 se objevil 126p BIS. Měl motor umístěný vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru a třídveřovou karoserii, protože zadní dveře se daly otevírat oknem. U tohoto motoru byl zvýšen zdvihový objem na 703 cm3, což mu dávalo výkon 25,2 koní. Bohužel se konstruktéři nedokázali vypořádat s chladicím systémem, který byl na rozdíl od běžného vozu napájen kapalinou, a motor měl tendenci se přehřívat. Se zavedením modelu Cinquecento byla výroba BIS 126p zastavena.
Další zajímavou variantou, která debutovala ve stejném roce jako BIS, byl Bosmal, varianta kabrio. Odstranění střechy bylo spojeno se zesílením karoserie, které proběhlo ve Výzkumném a vývojovém centru pro lehká vozidla BOSMAL, odtud název modelu. Kromě toho bylo možné objednat sadu, která zvýšila výkon motoru na 30 koní. Bohužel naprostá většina (400 z 507 vozů) skončila v zahraničí, protože v Polsku o vůz nikdo neměl zájem. Není divu, že lidé, jejichž snem byl Maluch, Polonez nebo 125p, měli volné peníze na kabriolet.
V roce 1993 vyrobila továrna 3 000 000 kusů a polské silnice se v drtivé většině skládaly z vozů Fiat 126p. V roce 1994 byl Maluch znovu modernizován. Verze el dostala nový interiér (převzatý z modelu Cinquecento) a karoserie získala modernější prvky. O dva roky později, kdy došlo k další změně (elx) a výfukový systém byl vybaven katalyzátorem, byl vůz oficiálně pojmenován „Maluch“.
Poslední edicí byl „Happy End“ – 500 žlutých a 500 červených 126p. Výroba Fiatu 126p skončila v roce 2000 a polské továrny opustilo něco přes 3,3 milionu exemplářů. Jeho nástupcem se stal model Cinquecento, který se od roku 1991 vyráběl na stejné úrovni jako Maluch.
Zdroj: auto-swiat.pl