Majitelé Renaultu a Dacie, dejte si pozor. Tento motor „žere“ olej. Ve Francii byla podána i žaloba
Pohonná jednotka 1.2 TCe je jednou z nejoblíbenějších ve své třídě, protože se používá ve vozech Renault a Nissan od segmentu B až po větší crossovery. V současné době způsobuje takové problémy, že byla ve Francii podána hromadná žaloba, píše server Byri.
Zpočátku nebyl hodnocen špatně, ale postupem času se stále problematičtější motor D4FT nabízený ve vozech Renault a Nissan (ale také Dacia nebo Mercedes) stal důvodem k žalobě. Žalobu podala advokátní kancelář zastupující přibližně 1100 obětí.
Týká se údajné konstrukční vady spočívající ve spotřebě velkého množství motorového oleje, která nakonec vede k zadření. Sdružení poškozených rovněž tvrdí, že taková porucha na dálnici ve vysoké rychlosti může být pro cestující nebezpečná.
Konkrétně se jedná o výkonnější varianty vybavené přímým vstřikováním a vozy vyrobené v letech 2012 až 2016. Problém se tak může týkat přibližně 400 tisíc vozů a jejich majitelů. Advokátní kancelář požádala Renault o vysvětlení a dokumentaci potvrzující technickou kontrolu a opravu. Lhůta pro to uplynula, a tak byl případ postoupen soudu.
Je motor 1.2 TCe tak špatný?
Ne nutně. Dnešní přeplňované zážehové motory, a ještě více motory s přímým vstřikováním, mají navzdory rozdílné konstrukci mnoho společného. Společným znakem je vyšší spotřeba oleje, než na jakou jsme zvyklí u starších motorů s atmosférickým plněním. To nemusí být nutně nevýhoda.
Podle našeho názoru je problém jinde – v uživatelích. Zatímco před 10-20 lety byla kontrola hladiny oleje pro řidiče něčím naprosto běžným, dnes řídí auta lidé, pro které je to něco zcela cizího.
Široká dostupnost automobilů a stále se snižující technické znalosti spolu s rostoucí složitostí konstrukce motorů jsou někdy výbušnou směsí. Mechanici a specialisté na motory konkrétních značek opakují jako mantru, že nejdůležitější je starat se o olej.
Stejně jako u jiných motorů, i u tohoto motoru začínají problémy nedbalostí. Pokud motor při kontrole dostane pouze správné množství oleje a po tisíce kilometrů pracuje s příliš nízkou hladinou oleje, není divu, že opotřebovaný motor časem spotřebovává stále více oleje. A tady se dostáváme do situace, kdy je to pro zákazníka neúnosné.
Jednotka 1,2 TCe je obecně dobře hodnocena. Z technického hlediska je větší hrozbou než materiál motoru řídicí elektronika, která v některých variantách dává příliš mnoho paliva. Přebytečný benzín nejenže smývá olejový film, ale také se dostává do oleje a ředí ho.
Neservisovat svůj vůz v servisu autorizovaném servisu nebo ve specializovaném servisu je chyba. Každá návštěva dobrého servisu za účelem pravidelné prohlídky by měla končit nahráním aktualizace do počítače, pokud ji výrobce vyvinul. To je častý případ, ale pokud se vyhnete slušným dílnám s velkým odstupem, může motor pracovat s chybnými parametry.
Problém s rozvodovým řetězem se vyskytuje i u motoru 1.2 TCe (nebo 1.2 DIG-T u vozů Nissan), ale často je to důsledek zanedbání údržby oleje. Roztahuje se a může se třít o plášť, čímž se do mazacího okruhu dostávají špony.
Závěr?
Pokud máte vůz s tímto motorem, měli byste častěji kontrolovat hladinu oleje (nebo vůbec začít, pokud tak nečiníte) a měnit jej každých 10-15 000 km. Ale to platí i pro jakýkoli jiný motor, takže si myslím, že ani v této záležitosti na tom Renault není hůře než jeho konkurenti, kteří se potýkají s podobnými problémy.
Zdroj: byri.net