Má vůbec smysl brždění motorem? Čeho se vyvarovat a proč neposlouchat starší řidiče?

Přidat na Seznam.cz

Každý ví, že brzdy slouží ke zpomalení vozu. Každý slušný řidič by však měl vědět, jak brzdit motorem. Nejen kvůli úspoře paliva, ale při správném používání také kvůli menšímu opotřebení součástí, píše web Autokult.

Brzdění motorem je jednoduché, ale vyžaduje určitý cit pro auto. Stačí sundat nohu z plynu při zařazeném rychlostním stupni. Zde platí důležité pravidlo: čím nižší převodový stupeň, tím více auto ztrácí rychlost.

Pokud tedy jedete z kopce, podřazením z pátého na čtvrtý rychlostní stupeň snížíte rychlost. Snížení rychlosti na třetí rychlostní stupeň vás více zpomalí, ale dávejte pozor, abyste to nepřehnali a příliš nezvýšili otáčky. Proto je důležité se vozidlo znát. Každé má jinou délku převodového poměru. Klíčem k úspěchu je přizpůsobit rychlost převodu a například sklonu vozovky.

Důležité je, že v každém modernějším autě se pak palivo do válců nedodává, takže jezdíme zadarmo. Výjimkou jsou starší automobily, u nichž je za dodávku paliva zodpovědný karburátor. V této situaci je úspora paliva nulová. Proto starší řidiči nemusí být o brzdění motorem přesvědčeni.

Tuto techniku se však vyplatí používat, protože snižuje opotřebení brzdových destiček. To je užitečné zejména v horách, kde se při jízdě z kopce může celý brzdný systém jednoduše rychle přehřát.

Neodborné brzdění samozřejmě způsobí více škody než užitku. Především příliš rychlé brzdění motorem (např. snížení o dva nebo více rychlostních stupňů, podřazení z dvojky na jedničku) současně způsobuje vysoké zatížení spojky, a tím i její opotřebení. Toto chování je sporné i pro stav setrvačníku, který má snižovat vibrace.

Je tu ještě jeden aspekt. Bezpečnost. Zejména u vozů s pohonem zadních kol. Přestože každé novější vozidlo je již vybaveno systémem ESP, který si poradí s nadměrně aktivní zadní nápravou, je třeba dbát na opatrnost. Při podřazování z vysokého rychlostního stupně, ve vlhké zatáčce nebo v zatáčce pokryté sypkým materiálem může dojít k prokluzu zadní nápravy. Elektronika je jedna věc, zdravý rozum druhá.

Zdroj: autokult.pl