Lucembursko navrhuje celoevropský zákaz víkendových jízd autem, aby se snížila závislost na Rusku. Jak by to mělo vypadat?
Lucemburský ministr energetiky navrhuje celoevropský zákaz víkendových jízd autem do center měst, který by měl ročně ušetřit obrovské množství paliva a snížit tak závislost EU na ruské ropě, píše server Euractiv.
To však není vše, prosazuje také plošné omezení rychlosti na evropských dálnicích. V krátkodobém horizontu se tak opět veřejně hovoří o snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích v celé EU. Politici EU se v poslední době předhánějí v tom, kdo přijde s účinnějším způsobem, jak učinit Evropu nezávislou na ruské ropě. Od nejmírnějších způsobů až po nekompromisní zastavení toku ropy z Ruska.
Svůj podíl na současné situaci má i lucemburský ministr energetiky, který považuje současná opatření EU za příliš laxní a požaduje účinnější zásahy. Má dva návrhy – snížení maximální povolené rychlosti na dálnicích v celé EU a zákaz víkendových jízd autem do center měst.
Musíme být důraznější
REPowerEU je reakcí Evropské komise na ruskou agresi na Ukrajině. Komise v něm nastiňuje, jak co nejrychleji dosáhnout energetické nezávislosti na Ruské federaci (předloženo 18. května 2022). Plán lucemburského ministra Clauda Turmese REPowerEU postrádá další opatření, která by snížila poptávku po fosilních palivech na celoevropské úrovni.
Podle Turmese by EU mohla ruského prezidenta Vladimira Putina v krátké době potrestat povinným snížením rychlosti, zákazem vjezdu aut do center evropských měst o víkendu a rozšířením práce na dálku. Pokud by Unie celoevropsky umožnila občanům pracovat dva dny z domova, snížila rychlostní limity a zavedla víkendový zákaz vjezdu motorových vozidel do center některých velkých evropských měst, pomohlo by to ušetřit 2,5 milionu barelů ropy ročně, uvedl Turmes. „Potřebujeme celoevropsky koordinované omezení rychlosti a dva dny práce z domova,“ řekl Turmes. Ministr také vyzval Evropany, aby „zpomalili kvůli Ukrajině“ a pomohli „potrestat“ Vladimira Putina.
Kromě snížení energetické závislosti na Rusku a snížení emisí by omezení automobilů ve městech mohlo mít ještě jeden pozitivní efekt – lepší kvalitu ovzduší. V roce 2019 Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) vypočítala, že v důsledku špatného ovzduší předčasně zemřelo až 307 000 lidí. EEA označila znečištění ovzduší za „nejzávažnější zdravotní hrozbu pro životní prostředí v Evropě“.
Většina úmrtí je soustředěna ve velkých městech. Mnohá evropská hlavní města proto již zavádějí vlastní opatření ke snížení městské silniční dopravy. Paříž masivně investuje do výstavby cyklostezek na úkor silnic pro automobily. Brusel zase nabízí občanům 900 eur, v přepočtu cca 23 tisíc Kč, pokud se zbaví svých aut. V Londýně musí lidé s automobily, které nesplňují emisní normy, platit v některých částech města denní poplatek.
Zdroj: euractiv.sk