Lexus RX hravě nasbíral v Euro NCAP pět hvězdiček, ale výsledek si zaslouží komentář
Nový Lexus RX páté generace získal v nárazových testech Euro NCAP plný počet hvězdiček, ale pohled na jednotlivé dílčí výsledky naznačuje, že vůz má rezervy. To je překvapivé zejména při pohledu na počet bodů získaných za ochranu dospělých cestujících, přestože konsorcium ve shrnutí upozornilo na problém se středovým airbagem. Je to skutečně váhání na straně vozidla? Asi nic nezkazíme, když rovnou řekneme, že tomu tak není. ENCAP opět pracuje s nejednoznačným vysvětlením.
Ochrana dospělých
Pokud se podíváte na obrázky, na kterých se Euro NCAP snaží co nejjednodušeji ukázat bezpečnost konkrétního vozu, stačí se podívat na barvy. V tomto případě je zelená nejlepší, červená nejhorší a vše mezi tím jsou různé stupně ochrany, přičemž oranžová je ještě v pořádku až oranžová, zatímco od hnědé výrazně stoupá riziko zranění při nehodě.
Výsledky nového Lexusu RX naznačují, že vůz v případě bočního nárazu trochu zaostává za nejlepšími modely. Důvodem je možnost interakce mezi cestujícími na předních sedadlech, přestože nové japonské SUV má vpředu středový airbag. Červené hlavy jsou o to nápadnější, že na přiložených fotografiích je jasně vidět, že se airbag nafoukl. Proč takový rozdíl?
Občas se stane, že se airbag nenafoukne správně, může se o něco zachytit nebo po něm figuríny sklouznou a dostanou se do vzájemného kontaktu nebo narazí do vnitřních panelů. Pokud si však přečtete podrobné hodnocení, ENCAP ve zprávě nic takového neuvádí. Naopak uvádí, že tento bezpečnostní systém fungoval správně „a dobře chránil hlavy cestujících“.
Proto je nepochopitelná následující věta, která velmi nejednoznačně uvádí, že „Lexus neprokázal, že by systém poskytoval podobnou úroveň ochrany ve všech případech“. Co tím komisaři mysleli? Přiznáváme, že nemáme tušení, ale zdá se nám to jako rána pod pás, kterou si RX nezaslouží. Ve všech ostatních zkoumaných oblastech Lexus jednoznačně uspěl, o čemž svědčí výsledné skóre 90 %.
Ochrana dětí
Tuto pasáž můžete v podstatě přeskočit. Lexus dokázal, že pokud jde čistě o ochranu dětí při čelním a bočním nárazu, jeho systémy a konstrukce fungují dokonale. V této oblasti získává plný počet bodů. Několik bodů pak ztrácí jen za kompatibilitu s dětskými autosedačkami, ale ne výrazně, takže RX získává vysoké skóre 87 % bodů.
Ochrana chodců
O vozech SUV se běžně říká, že jsou nebezpečné pro chodce a cyklisty kvůli své vysoké a tupé přední části, ale nový Lexus se tomuto pravidlu vymyká. Alespoň pokud jde o celou přední část, včetně okrajů kapoty, které obvykle nejsou příliš přívětivé k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. V případě RX skončily tyto komponenty v zelené, tj. bezpečné krabici. Přední sloupky jsou naopak rizikem, ale to je v normě.
Asistenční systémy
Neuvěřitelných 91 % bodů za elektroniku neponechává žádný prostor pro pochybnosti. Lexus RX je v tomto ohledu na špičce své třídy a Euro NCAP mu v zásadě nemělo co vytknout.
Zdroj: redakce, Euro NCAP