Lexus oživuje vodíkový motor v ojedinělém konceptu terénního vozu ROV

Přidat na Seznam.cz

Lexus jako luxusní odnož Toyoty má v tichosti jedny z nejlepších luxusních off-roadů na trhu, a to nový model LX600 na bázi Land Cruiseru a GX460 na bázi Land Cruiseru Prado. Přesto to není první automobilová značka, která vás napadne, když přijde řeč na terénní vozy, a pokud se rozhovor stočí k terénním silničním sportům, hned ze seznamu vypadne.

To se dnes mění s odhalením zcela nového konceptu ROV, agresivního side-by-side, který za sebou díky prakticky bezuhlíkovému vodíkovému spalovacímu motoru nechává především rozvířený prach.

S konceptem ROV (Recreational Off-highway Vehicle) představuje Lexus zajímavou alternativu k plně elektrickým side-by-sidům, které si začaly razit cestu na trh. Namísto technologie vodíkových palivových článků, kterou se Toyota proslavila, sází Lexus na novější, experimentálnější technologii vodíkového ICE.

Toyota testuje a vyvíjí technologie vodíkových spalovacích motorů prostřednictvím svého programu pro motorsport a ROV používá jednotku o objemu 1,0 litru, která je napájena vysokotlakou nádrží na stlačený vodík. Lexus neuvádí přesné odhady výkonu, ale tvrdí, že rychlá rychlost spalování vodíku vede k citlivému nárůstu točivého momentu, který ocení milovníci terénních vozů.

Na rozdíl od tichého elektrického motoru vozu RC se vodíkový motor vozu ROV nese v mohutném dunění podobném benzinovému ICE. Lexus však slibuje, že hluk motoru bude zjemněn pomocí norem QDR (Tichost, životnost, spolehlivost), takže řidič pravděpodobně nebude vystaven hluku podobnému tomu, jako když někdo upustí na sedadlo spolujezdce krabici s běžící motorovou pilou.

Lexus připouští, že se ze spáleného motorového oleje uvolňuje mírné množství uhlíku, ale díky vodíkovému ICE klesají emise CO2 velmi blízko nule. Rádi bychom se dozvěděli, jaký dojezd si Lexus představuje u ROV na jedno natankování, ale společnost se zatím do takových podrobností u konceptu nepouští.

Prvky jako tmavě bronzový lak a naštvané „L“ světlomety rozhodně odlišují ROV od ostatních modelů side-by-side. Lexusu se také podařilo zapracovat dosud nejvkusnější iteraci své mřížky chladiče, menší a přiléhavější design v barvě karoserie, který nepůsobí přerostle a nepatřičně, jak to bývá u sériových mřížek.

ROV má rozměry 312 x 173 x 180 cm, d x š x v a díky vzpřímenější geometrii náprav má méně agresivní profil než něco jako Polaris RZR Pro R.

Uvnitř Lexus dodává ROV lehký nádech luxusu volantem potaženým kůží a systémem odpružení v sedadle, který je zkonstruován tak, aby vyrovnával nárazy a rány. Jednoduchý displej s jedním ukazatelem podává řidiči důležité informace bez zbytečného rozptylování.

„Lexus ROV je naší odpovědí na rostoucí vášeň pro přírodu a dobrodružného ducha zákazníků luxusních vozů,“ vysvětluje šéf Lexus Europe Spiros Fotinos. „Jako koncept spojuje naši snahu vyvíjet také produkty zaměřené na životní styl s naším pokračujícím výzkumem nových technologií, které přispívají k uhlíkové neutralitě.“

Objevitelský koncept ROV poskytuje pohled do budoucnosti terénních vozů na alternativní paliva. Lexus však již dříve uvedl na trh jachtu, a tak se možná terénní čtyřkolka ukáže jako malý úkol.

Zdroj: Lexus Europe