Levné, výkonné a osvědčené. Zde jsou ojeté vozy, které mají alespoň 300 koní a musíte je mít
Ještě nedávno mělo základní Porsche 911, synonymum sportovních vozů, výkon 300 koní. Takové hodnoty jsou i dnes působivé, i když se netýkají sportovních vozů. V současné době lze takový výkonný vůz pořídit od 70 tisíc Kč.
S rostoucí cenou samozřejmě roste i počet zajímavých nabídek a dražší vozy jsou samozřejmě v lepším stavu. Stejné modely, které stojí 120 tisíc Kč, lze pořídit i za 220 tisíc Kč a více. Německé vozy dominují, není nouze o rizikové verze, ale ani o ty dobré. V tomto seznamu jsme však nepopsali všechny modely, ale pouze ty, které jsou osvědčené, poměrně doporučené, oblíbené nebo mohou být zajímavou alternativou, o které jste dosud ani neuvažovali.
V tak nízké cenové relaci lze koupit pouze stará auta, často 20 let stará. Na jednu stranu se dá říct, že jsou to šroty, ale na druhou stranu jsou to velká auta a z hlediska pasivní bezpečnosti (když dojde k nehodě) jim lze těžko něco vyčítat. Za předpokladu, že nejsou svařeny ze dvou kopií a že všechny airbagy fungují. Snadněji se opravují a díky jejich jednoduché konstrukci lze očekávat nízkou poruchovost.
Audi A8 D2
Tento vůz je stále ceněn pro své relativně nízké náklady na údržbu, samozřejmě pro tuto třídu. Pokud hledáte variantu s motorem 4,2 V8 o výkonu 300-310 koní (v závislosti na ročníku), musíte si připravit minimálně 70 tisíc korun.
Vůz má pohon quattro, exempláře vyrobené od roku 1998 jsou vybaveny pětistupňovou automatickou převodovkou a motor je poměrně jednoduché konstrukce, který může být poháněn plynem. Přístup k náhradním dílům je příkladný, takže se jedná o nejbezpečnější volbu. V nabídce je také varianta S8 s motorem posíleným na 340 nebo 360 koní s manuální převodovkou, která je v tomto segmentu mimořádně exotická. V katalogu tento vůz zrychluje na 100 km/h za 5,5 sekundy.
Audi A6 C5
Další zajímavou nabídkou v této cenové kategorii je o něco novější Audi A6 C5, vybavené stejnou jednotkou 4.2 s výkonem 300 koní. K dispozici jsou také modely S6 s pohonnou jednotkou o výkonu 340 koní. Z ekonomického hlediska se jedná o podobný model jako A8, i když je třeba mít na paměti, že například opravy karoserie A8 mohou být kvůli hliníkové konstrukci dražší.
Hlavními přednostmi Audi A6 jsou prostorný a pohodlný interiér, příjemný automat a přirozeně fungující pohon quattro. Je radost s ním jezdit, a pokud nejste spokojeni se spotřebou paliva, můžete si nechat namontovat systém LPG. Výkon je spíše průměrný, zrychlení na stovku trvá přibližně 7 sekund. S6 má mnohem lepší dynamiku, zrychlení na 100 km/h mu trvá přibližně 6 sekund.
Mercedesu třídy S (W220)
Model byl představen v roce 1998 a ve své době představoval vrchol techniky, což bohužel po 20 letech značně snížilo hodnotu vozu. Řízení tohoto vozu může být dnes neuvěřitelně zábavné, ale v případě nutnosti opravy vám zničí rozpočet nečekaně vysokými výdaji. Největší problémy jsou s elektrikou celého vozidla a podvozkem.
Aby měl vůz pod kapotou výkon alespoň 300 koní, musí v něm pracovat jednotka V8. V obou případech se jedná přinejmenším o model s číslem 500 s výkonem 306 koní s vysoce ceněným motorem M113. Jedná se o jednotku, která je stále bez přeplňování a má ráda vysoké otáčky, ale má silnou rezervu točivého momentu i v nízkých otáčkách. Velká a pohodlná limuzína zrychlí na 100 km/h za 6,5 sekundy.
Cadillac Seville STS
Cadillac Seville STS je zajímavou alternativou k německým vozům, protože je opakem výše popsaného Mercedesu. Jediným velkým problémem, který může přinést značné výdaje, je právě motor 4.6 V8 Northstar. Extrémně citlivé na přehřátí a selhání těsnění pod hlavou, oprava je drahá a především je třeba najít dobrého servisáka, který se toho ujme. Kromě toho je velmi náročný na výměnu oleje.
Pohon předních kol, zrychlení na stovku za přibližně 7,5 sekundy a měkké odpružení nejsou tím, co Evropan od výkonného vozu očekává. Pro milovníky typicky amerických vozů je to však zábavné auto. Je také jedním z nejlevnějších vozů s motorem V8.
VW Phaeton a Touareg
Pro znalce dieselů a ty, kteří mají v rodině mechanika značky Volkswagen, mohou být dobrou volbou modely Phaeton a Touareg vybavené motorem 5.0 TDI V10 o výkonu 313 koní. Tato jednotka poskytuje rozměrné SUV se zrychlením na stovku za přibližně 7,5 sekundy a neuvěřitelnou flexibilitou.
Tento motor je skutečným inženýrským dílem a po letech bohužel bezedným pytlem výdajů. Touto cestou se nevyplatí jít, protože náklady na opravu jsou neúměrné ceně vozu a potěšení z jízdy. Kromě toho, pokud si za podobné peníze můžete pořídit Mercedes S500, pak lze smysluplnost koupě ještě o několik let mladšího Phaetonu označit za čirý rozmar nebo zvrácenost. Když můžete mít za podobné peníze slušné SUV z USA, proč si kupovat Touareg, a ještě k tomu v naftě?
Mercedes třídy E (W211)
Do modelu E500 byla naštěstí namontována stejná jednotka M113, která dosahuje výkonu 306 koní a zrychluje vůz na 100 km/h za přibližně 6 sekund. Stejný motor ve variantě s kompresorem v modelu E55 AMG dosahuje výkonu 476 koní, ale takový vůz nelze koupit za levně.
Obecně může být E500 poměrně nespolehlivý vůz, ale vše závisí na předchozích uživatelích. Kopie, u nichž jsou problémy odstraňovány průběžně, a ne pouze maskovány, nejsou tak problematické. Nepřítelem číslo jedna je koroze a stav vzduchového odpružení. Velké výdaje mohou být spojeny také s opravou automatické převodovky.
Audi A6 C6
Audi A6 C6 může být vybaveno motorem 4.2 V8, který se dodává ve dvou variantách. Do roku 2006 s výkonem 335 k – jednalo se o vývoj známé jednotky staré generace, zatímco v roce 2006 debutoval motor s přímým vstřikováním FSI. Výkon se zvýšil na 350 koní, zlepšilo se spalování, ale výkon nebyl velký. Objevily se však nové problémy – velké množství uhlíkatých usazenin a problematický přechod na plynový pohon.
Kromě toho je oprava vozu obecně dražší a kvůli lepšímu vybavení potenciálně náchylnější k poruchám. Pozitivní je, že u vozů bez nehod nejsou problémy s korozí. Na druhou stranu, samotné auto je „pohádka“. Zrychlení na 100 km/h za 5,5 sekundy, neuvěřitelný zvuk vysokootáčkového agregátu, senzační jízdní vlastnosti s pohonem quattro a automatickou převodovkou Tiptronic (zatím ne S tronic) vybízejí ke koupi. Samozřejmě, že servis je drahý a některé díly se musí kupovat v autorizovaném servise, ale mluvíme o opravdu špičkovém voze a navíc o sportovní verzi.
BMW 7 (E65)
Na prodej je více modelů BMW inzerovaných za 120-160 tisíc Kč. Patří mezi ně řada 7 (E65), kterou důrazně nedoporučuji z jednoduchého důvodu, že na tento vůz není rozpočet. Lepší volbou by bylo BMW řady 5 (E60), konkrétně 545i s výkonem 333 koní, i když občas se objevují i o něco slabší varianty 535i a 540i, rovněž s výkonem přes 300 koní. Zaměřme se tedy na oblíbený model poháněný 4,4litrovým agregátem N62B44.
Z hlediska provozu se nejedná o nijak senzační motor, jehož hlavním problémem jsou úniky oleje. Systém časování a sání je složitý. To znamená, že by se o něj měl starat odborník na BMW, nikoliv příležitostný mechanik, což znamená, že servis nebude levný. Vůz jako celek je poměrně nespolehlivý, ale má pohon zadních kol a zrychluje na stovku za méně než 6 sekund, což je dost na to, aby přesvědčil milovníky značky. Pokud je uveden do dobrého stavu, lze jej udržovat poměrně levně.
Kromě výše zmíněných vozů z Německa jsou k dispozici také vozy Range Rover Sport V8 nebo Volvo XC90 V8. To nejsou auta, která se kupují za méně než 160 tisíc Kč, a je lepší je nekupovat vůbec, takže je nedoporučujeme. Totéž platí pro Porsche Cayenne.
Chrysler 300C
Skvělou nabídkou zpoza oceánu je Chrysler 300C a Dodge Magnum se dvěma turbodmychadly a ikonickým motorem 5,7 HEMI o výkonu 340 koní. Je to samozřejmě směs americké a evropské (Daimler) technologie, což obvykle není dobrá kombinace, ale je to poměrně úspěšný vůz.
Zajímavé je, že ačkoli základem je Mercedes třídy E (W210), po letech se ukázalo, že americké auto je méně problematické (např. méně koroze). To a historie nehod by měly být klíčové při koupi tohoto vozu.
Motor 5.7 HEMI ani převodovka by neměly být důvodem k obavám, pokud se pravidelně mění správný olej. Americké jednotky nemají rády nedbalost v této oblasti. Můžete také snadno instalovat LPG, což výrazně sníží náklady. Přístup k náhradním dílům je dobrý.
Lexus GS450h
Třetí generace Lexusu GS 450h je hybrid. Jedná se pravděpodobně o nejlepší vůz této třídy, který lze za tuto cenu koupit. Základem je slušný a osvědčený 3,5litrový šestiválec, který není přehnaně výkonný a asistuje mu elektromotor. To dává dohromady výkon 345 koní, který umožňuje zrychlení na 100 km/h za necelých 6 sekund.
Dobré jízdní vlastnosti a pohon zadních kol jsou skvělou odpovědí na evropskou konkurenci, zatímco vysoká kvalita zpracování a velmi vysoká odolnost vozu stojí za hřích. Jedinou obavou není hybridní pohon, ale celkové náklady na servis a opravy. I spotřební díly jsou drahé, pokud má být vůz udržován v dobrém stavu, což se při částce do 240 tisíc Kč nedá očekávat, i když můžete mít štěstí.