Levné palivo z Polska vás může přijít draho. Celníci vás mohou vyhmátnout, pokud si vezete více jak 10 litrů v kanystru
Levné polské palivo láká české řidiče. Rozdíl v ceně činí až 8 Kč za litr. Pro některé na cenu citlivé motoristy může být navíc nabídka polských pumpařů natolik lákavá, že se rozhodnou i pro tankování do kanystru. Čím více si toho mohu odvézt zpět do Česka, tím větší úspora – zdá se. Skutečnost je však složitější, a pokud to přeženete, můžete se rychle dostat do problémů.
V čele zlevňování pohonných hmot u polských pump stojí místní lídr trhu Orlen. U našich severních sousedů se mezitím hodně mluví o tom, zda má levné tankování šanci vydržet i po parlamentních volbách, které se v zemi konají v polovině měsíce.
Jak je to se spotřební daní?
Když jako fyzická osoba převážíte benzin nebo naftu zakoupenou na zahraniční čerpací stanici a zdaněnou v jiné zemi EU do ČR pro vlastní spotřebu, cena zboží již zahrnuje specifické daně vybírané v daném členském státě – v našem případě v Polsku. „Takto pořízený minerální olej nezakládá daňovou povinnost v České republice,“ potvrzuje Česká celní správa. Má to však jeden háček.
Neplatí to v případě, že místo běžné nádrže automobilu přepravujete pohonné hmoty v kanystru pro soukromé účely, pokud je kanystr větší než deset litrů. Někteří motoristé, kteří rádi tankují, si toto nařízení nemusí uvědomit a mohou být na hranicích kdykoli překvapeni namátkovou kontrolou ze strany českých finančních úřadů. Podobné případy, kdy Češi naháněli polské pohonné hmoty a vyváželi stovky litrů benzinu nebo nafty, se vyskytly již v minulosti.
Pokud chcete z Polska dovézt kanystr větší než deset litrů, musíte si výši daně vypočítat sami.
Daňová povinnost vzniká dnem dopravy minerálního oleje na daňové území. Plátcem daně je fyzická osoba, která minerální olej na daňové území dopravila, a je povinna podat daňové přiznání nejpozději do tří pracovních dnů ode dne vzniku daňové povinnosti a ve stejné lhůtě daň zaplatit.
Zdroj: redakce, Celní správa ČR, DAUČ