Legendární Tatra 613 je dnes nedostupný luxus

Přidat na Seznam.cz

Tatra 613 je reprezentační limuzína vyšší střední třídy, vyráběná automobilkou Tatra v období let 1974 až 1995 jako nástupce druhé generace Tatry 603. První prototypy byly postaveny už v roce 1969, píše web Motor1.

Vůz byl vyvinut v Československu jako reprezentační a pohodlný automobil, určený hlavně pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře vládnoucí komunistické strany. Používali ho prezidenti, členové vlád a ředitelé státních podniků. Vůz nebyl volně dostupný; byl vyráběn v pobočném závodě Tatra v Příboře v regulovaných malých sériích, i proto byla jeho malosériová výroba s vysokým podílem ruční práce drahá.

V době svého uvedení na trh byl model 613 vybaven 3,5litrovým, vzduchem chlazeným zážehovým motorem V8 s rozvodem DOHC, který prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky s řadicí pákou umístěnou na podlaze přenášel na zadní kola výkon 165 koní (123 kW). Motor je uložen podélně a má čtyři válce před linií zadní nápravy a čtyři válce za ní, což mnozí označují jako uspořádání s motorem uprostřed.

Brzdnou sílu zajišťuje dvouokruhový brzdový systém se servopohonem a ventilovanými kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech. Vpředu bylo použito zavěšení se vzpěrami McPherson a vzadu polonápravová ramena.

Čím je výjimečná?

Tento dobře proporčně řešený luxusní sedan měl karoserii ve stylu slavné italské karosárny Vignale – jméno, které v roce 2013 vzkřísila společnost Ford of Europe pro modelovou řadu Ford Vignale. Italové začali navrhovat model 613 v roce 1968 a o několik let později byli hotovi s finálním produktem.

Zpočátku měl vůz dvojité uspořádání světlometů, hodně podobné pozdějším modelům 603. Celkové tvary obou velkých vozů různých generací jsou podobné, ale 613 se vyznačuje ostřejšími a modernějšími tvary s delší kapotou a o něco kratšími převisy.

Stejně jako jeho předchůdce byl vůz využíván především vládními úředníky a vedoucími pracovníky v průmyslu. Omezené množství vozů bylo předáno tajné policii Československa a dokonce i Severní Korea objednala několik tisíc kusů pro svou policii.

Později v průběhu života modelu byl exportován do Velké Británie jako soupeř pro některé vozy BMW a Jaguar, alespoň na papíře. Navzdory mnoha vylepšením oproti standardní verzi, včetně pětistupňové převodovky a elektronického vstřikování paliva pro maximální výkon 200 k (149 kW), nikdy nezaznamenal masový úspěch, především kvůli vysoké startovací ceně kolem 30 000 liber (880 000 korun podle současného kurzu).

Celkově bylo vyrobeno jen okolo deseti tisíc vozů všech verzí, to dělá z Tatry 613 společně s její originální technickou koncepcí určitý punc výjimečnosti. Vozidla jsou dnes vyhledávaným objektem automobilových sběratelů. S Tatrou 613 se běžně můžeme setkat na srazech milovníků automobilů. Vinou slabé antikorozní ochrany karosérie a horší dostupnosti náhradních dílů je však udržování vozů v dobrém technickém stavu náročnější.

  • Motor: vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, objem válců 3495 cm³; rozvod 2x OHC; výkon 123,5 kW (167 k) nebo motor se vstřikováním 147,1 kW (200 k) při 5200 ot./min
  • Pohon: zadní náhon; 4stupňová manuální převodovka
  • Rozměry: Délka 5030 mm; rozvor 2990 mm; šířka 1810; hmotnost 1690 kg
  • Výkon: maximální rychlost 190 km/h, vstřikové motory 230 km/h; 0–100 km/h: 11.4 s

Zdroj: motor1.com