Legendární motor VW 2.0 TDI je nejrozumnější volba pro každodenní ježdění
Zkratka TDI znamená Turbo Direct Injection (přímé vstřikování paliva) a koncern Volkswagen ji používá již mnoho let. Jednotky TDI zahájily éru motorů, u nichž je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. První generace byla montována do modelu Audi 80 a měla výkon 90 koní. Výrobce ji vybavil přeplňováním turbodmychadlem, elektronicky řízeným rozvodovým čerpadlem a osmiventilovou hlavou, což znamenalo, že konstrukce měla velký provozní a vývojový potenciál.
Nástupcem motoru 1.9 TDI se stal motor 2.0 TDI, který je podle některých odborníků dokonalým příkladem toho, že rčení „lepší je nepřítelem dobrého“ dává smysl. První generace těchto pohonných jednotek totiž vykazovaly a stále vykazují mnohem vyšší poruchovost a vyšší provozní náklady.
Mechanici tvrdí, že motor 2.0 TDI byl jednoduše poddimenzovaný a že koncern začal uplatňovat agresivnější politiku optimalizace výrobních nákladů. Pravda je pravděpodobně někde uprostřed. Problémy se objevily hned na začátku, výrobce vyvíjel pravidelná vylepšení a situaci zachraňoval. Proto to velké množství různých řešení a komponentů. Při rozhodování o koupi vozu s motorem 2.0 TDI je třeba si toho být vědom a vše možné si dobře ověřit.
Vstřikovače
Motory 2.0 TDI s pohonnou jednotkou založenou na vstřikování čerpadlem měly premiéru v roce 2003 a měly být stejně spolehlivé jako motory 1.9 TDI a samozřejmě modernější. Bohužel se ukázalo, že je tomu jinak. První motor této konstrukce skončil pod kapotou Volkswagenu Touran. Pohonná jednotka 2.0 TDI byla k dispozici v různých výkonových variantách, přičemž osmiventilová generovala 136-140 koní a šestnáctiventilová 140-170 koní. Vůz byl dodáván s pohonem všech kol.
Jednotlivé varianty se lišily především výbavou a přítomností filtru DPF. Jak jsme již uvedli, motor byl postupně modernizován a také přizpůsobován měnícím se emisním normám. Nespornou výhodou tohoto motoru byla nízká spotřeba paliva a dobrý výkon. Zajímavé je, že motor 2.0 TDI se používal především v modelech koncernu Volkswagen, ale ne výhradně. Mohli jsme jej najít také ve vozech Mitsubishi (Outlander, Grandis nebo Lancer IX), ale i Chrysler a Dodge.
Systém Common Rail
Rok 2007 přinesl do koncernu Volkswagen ještě modernější technologii, která využívala systém common rail a 16ventilové hlavy. Motory této konstrukce měly efektivnější kulturu chodu a byly mnohem odolnější. Kromě toho se zvýšil výkonový rozsah ze 140 až na celých 240 koní. Tyto pohonné jednotky se vyrábějí dodnes.
Závady
Jak jsme se již zmínili, popisovaný motor vzbuzuje mezi uživateli, ale i autoservisy mnoho kontroverzí. Tento motor je nepochybně protagonistou nejedné večerní diskuse, a to z toho důvodu, že jeho silnou stránkou je účinnost při každodenním používání a slabou stránkou poměrně nízká životnost. Častou závadou motoru 2.0 TDI se vstřikovacími čerpadly je problém s pohonem olejového čerpadla, který se projevuje náhlou ztrátou mazání, což v nejhorším případě může vést až k úplnému zadření agregátu. Nápravou této situace, je pravidelná kontrola vadné součásti a včasná reakce. Tyto motory také trpí problémem praskání hlavy motoru. Charakteristickým příznakem je ztráta chladicí kapaliny.
Vstřikovače čerpadel také nepatří k nejodolnějším. V některých případech selhala již při ujetí 50 000 km. Kromě toho uživatelé hlásí problémy s ventilovým rozvodem, nejčastěji kvůli opotřebovaným hydroregulátorům. K tomuto výčtu je třeba připočítat poruchy turbodmychadel, EGR ventilů a zanesených filtrů DPF. Motory vyrobené po roce 2008 již vykazují o něco lepší životnost.
Nejmodernější pohonné jednotky 2,0 TDI (se systémem common rail) se těší mezi uživateli dobré pověsti. Odborníci tento názor potvrzují, ale přesto nabádají k opatrnosti. Při koupi vozu s novějším motorem se vyplatí věnovat pozornost vstřikovacím hadicím, u kterých výrobce v minulosti provedl servisní akci. Tyto hadičky mohou být vyrobeny z vadného materiálu, což může vést k jejich prasknutí. Tento problém se týká především vozů modelového roku 2009 až 2011. Doporučuje se také pravidelná kontrola olejového čerpadla. S příchodem vozů s vyšším počtem najetých kilometrů na trh lze očekávat problémy s filtrem pevných částic, EGR ventilem a turbodmychadlem.
Koupě vozu vybaveného motorem 2.0 TDI první generace je bohužel loterie, tedy poměrně velké riziko. S přibývajícími kilometry a roky již byly některé komponenty pravděpodobně vyměněny předchozím majitelem, ale to neznamená, že se závady nevyskytnou. Nevíme zcela přesně, jaké díly byly na opravu použity a kdo vlastně vůz opravoval. Pokud se rozhodnete pro koupi, pečlivě zkontrolujte kód jednotky. Nejbezpečnější volbou je motor se systémem common rail, ale to znamená, že musíte zvolit novější vůz, což se promítne do vyšší ceny. Nejdůležitější je být rozumný a pečlivě se poradit s odborníkem, někdy se vyplatí zvolit benzínový motor, i když i zde musíte být opatrní, protože první motory TSI mohou být také dosti poruchové.
Zdroj: redakce; Garage Wire